קיסר יפן בנאום נדיר במיוחד הביע רצון לפרוש מתפקידו

הקיסר בן ה-82 נשא היום את נאומו השני מאז ומעולם במשך 27 שנה בתפקיד. על פי החוקה היפנית הקיסר הוא דמות סמלית בלבד והוא אמור לשמש בתפקידו עד יום מותו (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הקיסר בנאום הנדיר, השני בחייו (צילום מסך)

הקיסר היפני אקיהיטו בן ה-82 נערץ במיוחד על בני עמו זאת למרות שהיום זו הפעם השניה בחייו בה נאומו משודר לציבור. בנאום קצרצר לאומה היפנית אמר הקיסר כי הוא מודאג שבשל גילו לא יוכל להמשיך למלא את חובותיו.

אקיהיטו הוסיף כי על פי החוקה היפנית יש מגבלות להפחתת סמכויותיו כ"סמל המדינה". זו לא הפעם הראשונה בה הקיסר מרמז על כוונתו לפרוש מתפקידו, צעד שלא מקובל ביפן. בחודש שעבר פורסם ברשת הטלוויזיה היפנית NHK כי בצעד חסר תקדים הקיסר מתכנן לפרוש מתפקידו בשנים הקרובות.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הגיב לדבריו של הקיסר ואמר: "אשקול ברצינות את דבריו של הקיסר. בהתחשב בגילו של הקיסר ובנטל של עבודתו, עלינו לבחון בנחישות מה ביכולתנו לעשות". הקיסר לא הביע באופן ישיר את רצונו לפרוש, אך רמז על כך בחוזקה. "כשאני מחשיב את העובדה שמציב הבריאותי מתדרדר, אני מודאג שלא אוכל למלא את חובותיי כסמל של המדינה, כפי שעשיתי עד עכשיו", אמר אקיהיטו בנאום הנדיר.

אקיהיטו, שיושב בכס הקיסרות כבר 27 שנים, הוא דמות טקסית בעיקרה שמהווה את סמל המדינה היפנית, והוא כפוף לחוקת המדינה. ביפן לא קיים הליך חוקי לפרישה של קיסר והוא אמור לשמש בתפקיד עד יום מותו.

בשנים האחרונות חווה הקיסר בעיות בריאותיות, הוא עבר ניתוח לב וקיבל טיפולים לסרטן הערמונית. בעבר, הקיסר היפני נחשב לאליל, אך ביפן המודרנית הוא מוגדר כסמל חוקתי בלבד "לאחדות העם", ואין לו כוח פוליטי כלל.

יורשו הוא הנסיך נרוהיטו בן ה-56. אביו של הקיסר הנוכחי הוא הירוהיטו מי שהיה הקיסר בזמן מלחמת העולם השנייה נכנע ב-15 באוגוסט 1945 לאחר נפילת שתי הפצצות הגרעיניות על הירושימה ונגאסקי, אך הורשה להישאר על כיסאו בזמן שהאמריקנים בנו סדר חדש ביפן. חלק מהסדר החדש כלל חוקה חדשה, שהפכה את הקיסר לשליט בובה חסר כל כוח פוליטי. אקיהיטו עלה ל"כס החרציות" כאשר הירוהיטו מת ב-1989 – צעד שהפך אותו לקיסר היחיד שהושבע במסגרת החוקה הנוכחית של יפן. לדברי הפרשנים, מסיבה זו הוא ככל הנראה מרגיש זיקה חזקה לחוקה ומסרב לפרוש מבלי שהדבר יוסדר בצורה חוקית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפגש לראשונה עם אקיהיטו בביקורו ביפן לפני כשנתיים אז הודה לו הקיסר על סיועה של ישראל בעת אסון הצונאמי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר