שר הבריאות תחת אש צולבת

"הרפורמה הארורה מסכנת חיי חולים - בטווח הזמן המיידי"

הציבור החרדי מורגל למוסד היועץ הרפואי, אליו הולכים כדי להחליט באיזה פרופ' כדאי לבחור לניתוח או טיפול רפואי סבוך. זכות הדיבור לבכירי ארגוני החסד: למה הם מתנגדים לרפורמת ליצמן? (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט ויעקב כהן - פלאש 90)

הרפורמה ברפואה הפרטית, מבית מדרשו של השר ליצמן, מתסיסה לא רק את האזרחים, חברי קופות החולים, שחשים ומבינים את הרע הצפוי להם בעקבותיה - כפי שסיקר "כיכר השבת" בהרחבה - אלא גם את היועצים הרפואיים בציבור החרדי, אליהם מקובל לפנות טרם יציאה לדרך של כל הליך רפואי משמעותי.

הרב בנימין פישר, יו"ר 'מגן לחולה', שכבר עשרות שנים מתמחה ומטפל במסירות בתחום מורכב ורגיש זה, ממש לא מוצא מנוחה לנפשו מאז נודע לפרטי הרפורמה המדוברת, וחשוב לו קודם להמחיש, בשיחה ל"כיכר השבת", עד כמה פגיעתה קשה: "נכון לעכשיו מצויים על שולחני מקרים של מבוטחים שהרפורמה החדשה מסכנת את חייהם. הנה למשל, מקרה של אברך חולה סרטן מבית שמש: לפני הרפורמה הוא יכל להיות מנותח על ידי פרופסור ידוע בבית חולים אסותא. אחרי הרפורמה, על אף שהוא שילם את כל הביטוחים האפשריים, הוא עומד בפני שוקת שבורה - ואני חסר אונים. זו חוצפה או חוסר ידע, או שניהם, לקבוע שהרפורמה היטיבה עם המבוטחים. היא לא הטיבה היא רק נושכת ונוגסת בחלשים ובמעוטי היכולת".

"הדבר הנורא יגרום נזק אדיר, בעיקר לשכבות החלשות ולמעוטי היכולת", הוא מוסיף ומסביר. "העשירים יסתדרו. לאלו שגם כך מגיעים לרופאים הכי יקרים וטובים, לא מפריעה תוספת של אלפי שקלים. אלו שישלמו ביוקר הם האנשים הרגילים. וכמובן - מערכת הבריאות תינזק באופן חמור ובלתי הפיך. זוהי רפורמה שנחקקה בשם ה"סוציאליזם", והיא לא תאפשר לחולים לבחור רופא, כי היא נותנת את זכות הבחירה לרגולטור, לרשות המפקחת (קופות החולים. א.ר.)".

הרב בני פישר, ארכיון (צילום: יח"צ)

"ובכלל" - זועם הרב פישר - "איך שוללים מחולה את זכות הבחירה האלמנטרית, ומחליטים עבורו מי יהיה הרופא שלו? וחשוב שתדעו, כי רשימת 50 הרופאים שהוחרגו ויורשו לטפל באופן פרטי - היא מבוססת על 'כל דאלים גבר', ממש כך. היא פוליטית ואינטרסנטית".

יועץ רפואי נוסף, מארגון סיוע מוכר, אומר ל"כיכר השבת": "אנשים ישלמו מחיר כבד - גם בחייהם! - בשל הרפורמה הנוראה וההזויה הזו. מה שיקרה כתוצאה ממנה, הוא שרופאים ייעלמו מעל פני השטח; התורים יתארכו עד אין קץ; העלויות יתייקרו באופן מחריד".

ולרב פישר חשוב להוסיף נתון קריטי נוסף: "אני מכיר לפחות עשרה רופאים בכירים ביותר שיושבים על כיסא של שלוש רגלים: הם ממתינים עד חודש ינואר הקרוב, ובינתיים מנהלים מגעים עם מרכזים רפואיים מובילים בחו"ל. מדינת ישראל תאבד את טובי רופאיה. חשוב להבין, שאם רופאים מסוימים יעזבו לחו"ל, מדובר יהיה בטרגדיה של ממש למערכת הבריאות במדינת ישראל, וזו לא הגזמה".

לסיום הוא אומר : "כל ההצהרות על רשימות הרופאים המלאות, אינן תואמות למציאות והן 'באבע מעשיות'. בשורה התחתונה - החלשים ומעוטי היכולות יהיו הראשונים שידפקו ויינזקו מהחוק הארור והנורא הזה".

תגובת משרד הבריאות: רשימת הרופאים שבהסדר לא כוללת חמישים רופאים אלא מאות רופאים, רבים מהם מן הטובים והמובילים בתחומם. זהו בלבול בין רשימת רופאי ההסדר, שמאז ומתמיד היוו את רוב הפעילות של השב"ן, (70% ומעלה) עם רשימת החריגים שלגביהם ניתן לתת החזר ושבה אכן לא יכולים להיכלל יותר מחמישים. כל מי שברשימת המנתחים מחויב להיכלל כיועץ הסדר, אך רשימת היועצים אינה מוגבלת רק ליועצי הסדר והחוק לא הגביל את יכולתה של הקופה להמשיך ולכלול בתוכנית יועצים שהייעוץ עימם מזכה בהחזר (ובלבד שלא מדובר במנתחים שלה, שאז הם כאמור מחויבים להיכלל ברשימה כמנתחי הסדר, מה שבמרבית המקרים מוזיל דרמטית את עלות היעוץ איתם).

מענין לציין, כי תגובה זו סותרת לחלוטין את דברי השר שמיהר היום - לאור הסערה הציבורית - להודיע על ביטול ההחלטה על רשימת רופאים שהוחרגו ויורשו לטפל באופן פרטי. "זו פקידה במשרדי שהחליטה ללא ידיעתי. במקרה, היום ביטלתי את ההחלטה", הצהיר ליצמן במילים ברורות הסותרות את התגובה הרשמית שנמסרה ל"כיכר השבת".

ישפוט הקורא הנבון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר