"שביתה מיותרת"

נכשל המו"מ: הרופאים בבתי החולים הממשלתיים שובתים

לאחר כישלון במגעים עם משרד הבריאות הודיעו הרופאים כי יקיימו היום את השביתה עליה הכריזו. ביהמ"ש הורה לעובדי 'הדסה' לשוב לעבודה בשעה 10:00. ליצמן: "זו שביתה מיותרת" (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

לאחר כישלון המגעים בימים האחרונים, היום (חמישי) ישבתו הרופאים בכל בתי החולים הציבוריים. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת ויבצעו אך ורק ניתוחים דחופים. חולים שאינם צריכים טיפול דחוף מומלץ להם שלא להגיע או לדחות את ביקורם, או לחלופין להגיע לקופת חולים.

הצדדים ייפגשו להמשך משא ומתן בתחילת שבוע הבא. בהסתדרות הרפואית טענו בימים האחרונים שמטרת השביתה היא לשפר את מצב הרפואה הציבורית בישראל. הרופאים דורשים תוספת משמעותית לתקציב על מנת להפעיל תוכנית לקיצור תורים בבתי החולים הציבוריים, לקבל תקנים נוספים לרופאים מתמחים על מנת שיוכלו לנוח במהלך המשמרות ולמנוע ענישה למנהלי בתי חולים שיחרגו מהתקציב שנקבע להם כפי שמתכנן משרד הבריאות.

עם זאת, רופאי בית החולים הדסה ישובו לעבודה סדירה החל מהשעה 10:00 וזאת בהוראת בית הדין האזורי לעבודה שקיבל את בקשת הנהלת בית החולים למנוע את השביתה.

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה אמר כי "אני מודה לבית הדין שמנע פגיעה לא מוצדקת בחולים. בית החולים יתנהל כסדרו ויעניק גם היום למטופלים את השירות הטוב האיכותי והמלא אותו הם מקבלים בהדסה החדשה. הנהלת הדסה תמשיך לסייע להשיג הסדר מול המדינה ומתפללת שהאמור לא יתבצע על גבם של החולים שממילא משלמים מחיר לא קל ברפורמה המתבצעת על פי החלטת הממשלה בימים אלה".

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בתגובה להחלטה כי "מדובר בשביתה מיותרת, ללא סיבה ממשית, שלא תביא תועלת לציבור החולים ולמערכת הבריאות. משרד הבריאות מקיים מגעים אינטנסיביים מול משרד האוצר כדי לחזק את הרפואה הציבורית, בתוספת מיטות, כוח אדם ומשאבים נוספים. זאת לצד מהלכים רבים נוספים שעשינו לטובת החולים, הרופאים ומערכת הבריאות. החשש המרכזי של הרופאים להגבלת פעילות מנהלי המחלקות מעיסוק בפרטי - אינו קיים, לאחר שסעיף החקיקה ברוח זו הוסר מטיוטת חוק ההסדרים. קשה להשתחרר מן התחושה, שמניעים אחרים, שאינם טובת הציבור, הביאו להחלטה להשבתת המערכת, בכל מחיר".

כאמור עיקר הנושא הוא כספי. הרופאים מוחים על הכוונה של משרדי הבריאות והאוצר למנוע ממנהלי מחלקות לבצע ניתוחים בשעות אחר הצהריים והערב בקליניקות הפרטיות שלהם דבר שיפגע בהם כלכלית ונועד כדי להגדיל את הזמן שבו הרופאים עובדים בבית החולים.

"ההסתדרות הרפואית מוחה על הכוונה לבטל את זכותם של הרופאים המנהלים, בכל דרגות הניהול, לבצע עבודה פרטית או פרקטיקה פרטית, זכויות אשר נוהגות מזה עשרות שנים ואשר מעוגנות בהסכמים הקיבוציים", כתב יו"ר ההסתדרות הרופאית ד"ר אידלמן בהודעתו. "מדובר ב׳התנהלות פוגענית, חסרת תום לב וחד-צדדית של המדינה, המנוגדת ליחסים הקיבוציים רבי השנים שקיימים בין הצדדים, וזאת במטרה לבצע שינויים חד צדדיים דרמטיים בתנאי עבודתם, מעמדם ושכרם של הרופאים במערכת הבריאות הציבורית".

המגעים בין הצדדים, שנועדו למנוע את השביתה, החלו כבר בלילה שבין שלישי לרביעי ולרגע היה נדמה שיש הסכמות בין הצדדים. במכתב ששיגר הממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, יוסי כהן, הוא ביקש מהרופאים להימנע מנקיטת צעדים ארגוניים ופירט את הסוגיות שבהן מוכנים משרדי הממשלה להתגמש עם עמדות ההסתדרות הרפואית.

"כפי שהובהר, אנו לא מקדמים במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2018-2017 איסור על עבודה פרטית למנהלי מחלקות ויחידות", כתב כהן. על הוספת תקנים למתמחים ציין כי "המדינה עומדת מאחורי הצהרתה להקצות עשרות תקנים לטובת תגבור כוח אדם רפואי בבתי החולים השונים במקצועות שבהם קיימת מצוקת כוח אדם רפואי". לדברי כהן, איוש תקני המתמחים יקרה עד ינואר 2017.

גם על הכוונה לנקוט צעדים משמעתיים נגד מנהלי בתי החולים שלא יעמדו במסגרת התקציב שלהם הבטיחו במשרד האוצר לוותר, "אין כל שינוי במצב החוקי הקיים בנוגע לנקיטת צעדים משפטיים". לגבי קיצור תורים והוספת משאבים למערכת הבריאות כתב כהן כי "משרדי הבריאות והאוצר מקדמים מהלכים משותפים לחיזוק המערכת הציבורית, לרבות קיצור תורים. הנושא קודם במסגרת סדרי העדיפות של הממשלה".

בהסתדרות הרפואית דנו עד שעות הערב במכתבו של כהן ולבסוף החליטו לקיים דיון נוסף עם האוצר על מנת ללבן סוגיות נוספות ולדרוש לראות את התיקונים בטיוטת חוק ההסדרים ובינתיים כאמור לשבות.

רשימת בתי החולים בהם מתקיימת השביתה: תל־השומר, איכילוב, רמב"ם, אסף הרופא, בני ציון, ברזילי, זיו, גליל מערבי, וולפסון, פוריה והלל יפה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר