חסידים? ליטאים? אין הבדל

בית קפה מהדרין, השפית חרדית והאורחים? מכל המגזרים

פתאום קמה אישה בבוקר, מחליטה שהיא שפית ופותחת בית קפה? ממש לא. הסיפור המרתק ומעורר ההשראה של רותי ובית הקפה 'הדרתא' בלב שכונת נחלאות הירושלמית (אוכל)

חיה כהן | כיכר השבת |
בית קפה 'הדרתא' למהדרין (צילום: יקי חרל"פ)

שתי ילדות חרדיות בחצאית כפלים וחולצה מכופתרת וילדון קטן עטור פאות קונים מאפים ושייק צבעוני, על יד אחד השולחנות יושב זוג לארוחת לפנות-ערב, הבעל בכיפה סרוגה והאישה בכיסוי ראש מסגיר-מגזר, וליד הכניסה, סטודנטיות משננות חומר למבחן. הכשר המהדרין של המקום לא מרתיע מגוון רחב של אנשים להגיע וליהנות, הטעם הוא זה שמנצח. ובגדול.

ובכן, בלב שכונת נחלאות הירושלמית והפוטוגנית להפליא, בין סמטאות שקטות ובתי אבן עם ריח חזק של נוסטלגיה, שוכן בית קפה 'הדרתא', מקום מזמין ואינטימי עם חצר אירוח רחבה.

(יקי חרל"פ)

לפני 3 שנים, החליף המינהל הקהילתי המקומי את אסטרטגיית הפעולה שלו, ובמסגרת תכנית ניהול חדשה, הוחלט שתכני המתנ"ס ישרתו את הקהילה שסובבת אותו, ויציעו את שירות הקהילה החוצה, כמקור הכנסה. אחת הזרועות של אותה תכנית, היא מרכז תיירות שפועל במקום וחולש על שכונת נחלאות ושוק מחנה יהודה, הכוללים כ-1,200 בתי אב.

מרכז התיירות מציע סיורים מרתקים לקבוצות, חדרים לפעילויות קבוצתיות, אירועים משפחתיים, אירוח חם בבתי 'נחלאות' אותנטיים ואת קפה 'הדרתא' הקהילתי.

חב"דניקית, חצי אשכנזיה חצי ספרדיה, נשואה לחסיד צאנז מיוחס

אחת מאותן נשים שפותחות את ביתן היא רותי שבנוסף, אחראית לבישול ואפיית כל האוכל בבית הקפה הקהילתי. רגע לפני שנעיין בתפריט, התיישבנו לשיחה עם אחת הנשים המרתקות שקיימות בינינו.

רותי היא בעצם הכלאה כמעט בלתי אפשרית של מנעד מגזרים יהודיים שמקופלים באישה אחת. אמא שלה ישראלית ממוצא מצרי, חלבי וסורי, ואביה אשכנזי אמריקאי. היא גדלה בבית חב"די בצפון הארץ, והוריה מקושרים לרבי מליובאוויטש. כשגדלה, עברה המשפחה לירושלים, ושם למדה בבית ספר דובר יידיש, בהתאם להוראת הרבי.

כשהייתה בסמינר ובקושי הגיעה לפרקה, הוצע להוריה שידוך מפתיע: בחור מאחת המשפחות המיוחסות בחסידות צאנז. לבסוף, הם החליטו ללכת על זה, וכיום, רותי ובעלה מנהלים בית חסידי, חרדי, ללא פשרות, מתובל בהמון להט חב"די ואהבת ישראל אמיתית, הורים ל-11 ילדים ו-6 נכדים, בלעה"ר, והיא רק בת 40.

מטבח תעשייתי בבית ירושלמי אותנטי (צילום: כיכר השבת)

לרותי יש מטבח תעשייתי בביתה, בו היא מפעילה קייטרינג קטן, ומכינה לבית הקפה מגוון מאפים, קישים, עוגיות, ממרחים ולחמים טריים - והיא הסיבה שהכל במקום תחת כשרות בד"צ 'אגודת ישראל'. כשהכל מוכן, שניים מילדיה, בני 5 ו-6, נשלחים עם התבניות לבית הקפה.

מיכל רוזן, מנהלת 'הדרתא' (צילום: יקי חרל"פ)

מקום שהוא לב

את בית הקפה מנהלת מיכל רוזן, וכמו רותי, גם היא מפזרת חיוביות לכל עבר. "שני דברים עומדים לנגד עיני: אוכל הכי טעים ומפנק שיש, ודבר שני, מקום שהוא לב. אנחנו בלב העיר" היא מחייכת.

למעשה, 'הדרתא' זה פינה ביתית וקהילתית במיקום שקט בלב ירושלים. אפשר לשבת בפנים, מול שולחנות או על ספות באזור ישיבה רשמי פחות, בחלל נעים ומואר ברכות, או בחוץ, בחצר מרווחת.

(נטע לי מסראווי)

מה בתפריט? לא רק אוכל

מרקים, סלטים טריים מירקות השוק וגבינות, קישים, מאפי שמרים, בורקס-פיצה, מיני פוקצ'ות, טחינה ביתית. מגוון קינוחים כמו, סופלה, פאי פקאן, פאי אגוזים, מאפה רול בטעם קינמון / וניל, והיצע רחב של משקאות חמים וקרים.

(נטע לי מסראווי)

כיוון שהמקום מבוסס על קונספט קהילתי, המחירים בהתאם ומנות שבשוק "תזכו" לשלם עליהן עשרות שקלים, כאן תמצאו אותן במחירים שבקושי עוברים את 15 השקלים. עם זאת, חשוב לציין שהמנות אינן גדולות מאוד ויותר אישיות.

כדי לחוש את נחלאות האורגינלית, מציע בית קפה לאורחיו את "תנובת השכונה". חליטות תה של אחד התושבים, כלי קרמיקה דקורטיביים, מוצרי קוסמטיקה טבעית, וספרי יד שנייה בעלות מוזלת.

בית הקפה הנמצא ברחוב אוהל משה 42 בירושלים, מארח אירועים משפחתיים וחברתיים בימי חול ושבתות שמתחילים מ-20 איש ויכולים להגיע עד 110 איש. מומלץ להגיע בתחבורה ציבורית - המקום סמוך מאוד לתחנות האוטובוס והמוניות ברחוב אגריפס, ולרכבת הקלה, ומאתגר למצוא חנייה באזור הזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר