"75% מהביצים - עם סלמונלה"

מדינת ישראל תחת 'מתקפת סלמונלה'? האמת המלאה

מהזיהומים והסלמונלה בענף הלול המופקר - משיקולים אינטרסנטיים, ועד הפאניקה בקרב חברות המזון והציבור כאחד, שהובילה ל'ריקולים' ולצניחה במכירות סלטים מוכנים | כל הנתונים (בריאות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
לול עופות. אילוסטרציה (צילום: Abed Rahim Khatib / Flash90)

התמונה שנחשפה לפני כשבוע באחד הלולים באזור השרון, היתה דוחה במיוחד: עכברים וחולדות בין הביצים ובתוך מזון התרנגולות, פגרי עופות בני כמה ימים ומטילות שממשיכות להטיל ביצים בתוך הזוהמה. פקחי השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות הגיעו למקום, רגע אחרי שהביצים מהלול הועמסו לתבניות בדרכן לשווקים. המשלוח כמובן נעצר, ולא יצא לדרכו.

זה החלק הפחות חשוב בסיפור. החלק העיקרי הוא, שמשרד החקלאות לא יזם את הבדיקה אלא הוא הוכרח לבצעה לאחר שצילומים מתוך הלול כבר פורסמו בסרטון בפייסבוק, ורק אחרי שהשירות הווטרינרי נחשף למצבו המזעזע של הלול - יצאה ההוראה להשמיד מיידית את 50 אלף העופות ואת כל הביצים שהיו בו.

מקור בענף הלול אומר היום (ראשון), כי "זהו לא מקרה חריג. יש עוד עשרות לולים כאלה. הציבור מתרגש מסלמונלה בקורנפלקס, ולא מודע לכך שכ-75% מהביצים במשק נגועות בסלמונלה. תברואה ירודה היא מנת חלקם של לולים רבים במשק שמהם מגיעות ביצים לצרכנים. רק מיעוט שבמיעוט מהלולים - נקיים כראוי".

בקרב וטרינרים נשמעות הערכות שלפיהן 75 אחוז מלולי המטילות נגועים בסלמונלה בדרגות שונות, כשבשלושה אחוזים מהם זה בדרגות חומרה גבוהות שעלולות אף לגרום למוות - כך לפי ה'TheMarker' שמפרסם את הסקירה החשובה הזו.

לדברי וטרינרים, משרד החקלאות אינו מבצע פיקוח אפקטיבי. אף שהמשרד מבצע בדיקות בעופות שמגיעים ממשחטות - באחת מהן נמצא כי 50 אחוז מהעופות נגועים בסלמונלה - העופות הללו נשלחים לשוק ואינם מושמדים. במשרדי הבריאות והחקלאות מסתפקים באזהרות שלפיהן יש לבשל ביצים ועוף לדרגת עשייה מלאה ולרחוץ ידיים אחרי שנוגעים בהם.

"הסיפור האמיתי הוא", אומר וטרינר בענף הלול, "שלחלק מיצרני הביצים למאכל יש כוח פוליטי גדול. אין להם עניין בשינוי ולכן הם מייצרים מוצרים שמסכנים את בריאות הציבור ומוכרים אותם במחיר גבוה. כולם מדברים על יוניליוור, אבל זה לא מתקרב למצב ענף הביצים, שבו מדי יום מיוצר מוצר כה בסיסי בתנאים ירודים".

ווטרינר אחר מסביר: "יש שני זנים של סלמונלה שיכולים לחדור לביצה, ואחרים שיכולים להימצא על הקליפה והאריזה. ההערכה היא שבשלושה אחוזים של ביצים יש סלמונלה אלימה. היקף הסלמונלה, על זניה השונים, מגיע לעשרות אחוזים".

עוד נודע, כי הווטרינר הראשי לבריאות העוף ניסה בשנתיים וחצי האחרונות לקדם תוכנית לפיקוח שוטף על לולים, אך על פי מקורות שונים, בעיות תקציב ולחץ שהפעילו הלולנים - טירפדו את מימושה.

במשרד החקלאות מנסים להתגונן ולטעון, כי יש פיקוח ושליטה על הענף. מקור מתוך המערכת אומר: "כל להקת רבייה של עופות חייבת להגיע ממדינה חופשית מסלמונלה. הלהקה נבדקת בישראל ויש פיקוח קפדני על הרבייה, הביצים, הפטם והמטילות. יש היום תוכנית לשליטה וצמצום הסלמונלה, ובתוכנית הזו נרחיב את הבדיקות וניצור לחץ שיגיע גם למגדלים בענף".

לדבריו, הלול המזוהם שנתגלה בשרון הוא "אחד מ-1,900 לולי מטילות. אי־אפשר לבדוק את כולם כל הזמן. האחריות היא על המגדל. יש לו הנחיות לאסוף עופות מתים, לדווח על תמותה ולשמור על היגיינה. בעקבות המקרה, העבירו השירותים הווטרינריים הנחיה להגביר אכיפה ולהחמיר ככל שניתן".

ומסתבר, כי הביקורת הזו על המשרד כבר עושה את שלה: היום הוא מודיע על הקצאת 15 מיליון שקל ל"תוכנית למלחמה בסלמונלה".

כזכור, בשבועיים האחרונים התפרסמו כמה הודעות רשמיות שונות הקוראות לציבור לא לצרוך מוצרי מזון ששווקו לחנויות:
יוניליוור היתה הראשונה להודיע על חשש לחיידקי סלמונלה בדגני הבוקר שלה מסוג קורנפלקס אלופים וקוקומן; ביום שלישי שעבר פרסמה סופר פארם הודעה לציבור לא לצרוך גרנולה מהמותג הפרטי שלה, עקב הימצאות עש המזון; ביום חמישי האחרון נודע כי נמצאו חיידקי סלמונלה בטחינה הנסיך, סלטי שמיר וכל המותגים הפרטיים ששמיר מייצרת לרשתות השיווק, ובהן שופרסל; באותו יום הודיעה חברת מילוטל על הסרה מהמדפים של חלק ממוצרי הצ'יפס הקפוא שלה, לאחר שנתגלה בה ממצא חיובי של חיידק הליסטריה - לאחר שחלק מהמוצרים כבר שווקו לחנויות; למחרת, בערב שבת, החמירה מילוטל את ההודעה ומסרה כי כל סוגי הצ'יפס הקפוא יוסרו מהמדפים בעקבות בדיקות נוספות שערכה.

ההערכה בענף המזון היא, כי לא מדובר רק בצירוף מקרים, אלא שחשש אמיתי מפני השלכות פרשת יוניליוור, הוא שהוביל את החברות לנהוג בשקיפות ולנקוט משנה זהירות.

בכיר ביצרנית מזון אומר ל'TheMarker', כי "השבועיים הללו גרמו לחברות המזון לבדוק שוב את מערכות בקרת האיכות אצלן, כי אף אחת לא רוצה להיות החברה הבאה שיתפסו. כולם מפחדים ובודקים עכשיו יותר ביסודיות מה קורה אצלם במפעל - חומרי גלם שקיבלו מיצרן אחר או מוצרים ששווקו לחנויות. אף אחד לא רוצה להיות מחר בכותרות כמי שלא הודיע על זיהום".

"תיגברנו את מערך שירות הלקוחות" - מספר מקור באחת מיצרניות הסלטים המוכנים - "כי אנשים מתקשרים בפאניקה ואומרים 'יש לי סלט ואני לא יודע אם אפשר לאכול'. אנשים שומעים שמפעל טחינה הנסיך עבד פעם עם חומוס אחלה וחומוס צבר, ושסלטי שמיר מייצרים מותג פרטי לחלק מהרשתות והם כבר מבולבלים".

לדברי בכיר בחברת מזון גדולה: "אנחנו לא באמת תחת מתקפת סלמונלה. אנשים לא מאושפזים בהמוניהם בבתי החולים - אבל יש יותר עניין ציבורי. בכל חודש מופצות עשרות הודעות ריקול, וזה אף פעם לא עניין אף אחד. עכשיו פשוט יש יותר עניין בזה".

לחשש של החברות בענף יש לכאורה בסיס: ברשתות השיווק דיווחו בסוף השבוע על ירידה במכירות של כל קטגוריית הסלטים הארוזים (כולל חומוס) בשיעור ממוצע של 20%-30% בימים חמישי ושישי. לדברי בכיר באחת מרשתות השיווק, "כל השחקנים בקטגוריה נפגעו, לא רק סלטי שמיר. מכירות המוצרים של צבר (אסם) ואחלה (שטראוס) ספגו ירידה של כ-10%, ובמכירות של שמיר היתה ירידה של כ-90%".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר