אזהרה:

הנשקים הגרעיניים בבסיס בטורקיה בסכנה

מכון מחקר אמריקאי מזהיר כי הנשקים הגרעיניים שנמצאים בבסיס חיל האוויר האמריקאי בטורקיה בסכנה לאור חוסר היציבות באזור והחשש מגורמים עוינים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בסיס אינג'רליק (צילום מסך)

אזהרה חמורה פורסמה היום על ידי מכון המחקר סטימסון בוושינגטון לפיה קיים חשש כי עשרות כלי נשק גרעיניים אמריקניים המאופסנים בבסיס חיל האוויר אינג'רליק שבטורקיה, כמאה מטרים מהגבול עם סוריה, ייתפסו על ידי "טרוריסטים או כוחות עוינים אחרים". הסוגיה עלתה לסדר היום בחודש שעבר, בעקבות ניסיון ההפיכה במדינה שבו הואשם בין היתר מפקד הבסיס ובמסגרתו התקבצו המונים סביב גדרות המחנה והתעורר החשש שתאבד השליטה על כלי הנשק הקטלניים.

"האם ארצות הברית יכולה לשמור על שליטתה בכלי הנשק הגרעיניים במקרה של מלחמת אזרחים ממושכת בטורקיה? זו שאלה שאין עליה תשובה", נמסר בדו"ח המטריד. מדובר בבסיס ממנו עושה ארה"ב את גיחות התקיפה נגד דאעש. על פי ההערכות שונות, בבסיס מוצבות 50 פצצות גרעיניות אמריקניות. הפנטגון לא מאשר או מכחיש את קיומם של כלי הנשק במקום, ורבים מאמינים כי מדובר בכלי הרתעתי כלפי רוסיה, כמו גם הבעת ההתחייבות כלפי ברית נאט"ו.

מראה מהאוויר של הבסיס, ויקיפדיה

"מנקודת מבט ביטחונית, להמשיך להחזיק ב-50 כלי נשק גרעיניים אמריקניים באינג'רליק זה הימור", אמרה ליסי הילי, אחת מכותבי הדו"ח. "ישנם אמצעי ביטחון משמעותיים במקום, אך מדובר רק באמצעי ביטחון, הם לא מעלימים לחלוטין את הסיכון. במקרה של הפיכה, אין אנו יכולים להגיד בוודאות שנוכל לשמור על שליטתנו בבסיס", הוסיפה.

במקביל, סטיב אנדריסן, ששימש אחראי על מדיניות ההגנה במועצה לביטחון לאומי בין 1993 ל-2001, אמר ללוס אנג'לס טיימס בשבוע שעבר כי "יש ראיות בשפע לכך שההגנה סביב כלי הנשק הגרעינים המאוחסנים בטורקיה יכולה להתערער בן לילה". עם זאת, ניתן לדעת חלק מהמומחים להירגע, קורי שיק, חוקרת במוסד הובר, מסרה לניו יורק טיימס כי "לא ניתן להפעיל את כלי הנשק הגרעיניים האמריקניים ללא סיסמאות סודיות, כך שלא ניתן להשתמש בהם ללא אישור. העובדה שהפצצות מוצבות בטורקיה לא הופכת אותן לפגיעות, גם אם המדינה תהפוך לכוח עוין".

מבחינת ישראל מצב בו נשקים מתקדמים מסוג כזה מגיעים לידי חיזבאללה או דאעש הוא בלתי אפשרי ובישראל עוקבים בחשש רב אחר מצבורי הנשק באזורנו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר