בדיקת כיכר השבת

כמה עולה לחרדים הנופש בבין הזמנים? | פרויקט מיוחד

בעלי צימרים לא מעוניינים לארח בחורי ישיבות כי "הנזקים עולים על הרווח" ומשפחות חרדיות נטשו את צפת לטובת היעד הלוהט: טבריה. אבל כמה זה עולה להם? כתב כיכר השבת יצא לבדוק (תיירות)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
חרדים על חוף הכינרת (צילום: Isaac Harari/Flash90)

חופשת בין הזמנים היא כמעט ההזדמנות היחידה של המשפחות החרדיות, האברכים ובחורי הישיבה לצאת לטיולים ולנופש ברחבי הארץ. חופשת בין הזמנים של חודש אב, חלה בעיצומו של 'החופש הגדול' ובתקופת השיא של התיירות בארץ ובעולם. יצאנו לבדוק היכן נופשות המשפחות החרדיות ובחורי הישיבה, וכמה הם מוכנים לשלם עבור התענוג.

אברך חרדי העוסק בתיווך חדרים למשפחות חרדיות בבית מלון באזור המרכז, סיפר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי למרות שבית המלון בו הוא מארגן נופש לחרדים שוכן במרכז הארץ ולא באזור המועדף על התייר החרדי בימים אלו - צפון הארץ, הוא עדיין ממלא אותו עד אפס מקום בזכות ה'אקסקלוסיביות' שהוא מעניק - העובדה שרק משפחות אברכים יכולות להצטרף לנופש, שנערך באווירה תורנית.

"לקחנו את כל המלון כי רצינו לשמור על הצביון החרדי, כדי שמיטב המשפחות החרדיות יוכלו להגיע לנפוש וירגישו בבית". מארגן החופשה מספר כי בציבור החרדי יש דגש גם על תעסוקה לילדים, מאחר ומרבית המשפחות המגיעות הנן ברוכות ילדים. "צריך אמנם לדאוג גם לאירועים להורים, בעיקר הרצאות או מופעי אמנים שלא מתחום המוזיקה, אך ההורים החרדים שמים דגש בעיקר על שקט, כך שאנו חייבים לדאוג לשמרטפים כמעט מסביב לשעון" הוא אומר.

כמה עולה התענוג?

בחברה מוכרת ממרכז הארץ העוסקת בשיווק חבילות נופש בישראל למשפחות חרדיות, אומרים בשיחה עם "כיכר השבת" כי בעקבות העובדה שתקופת השיא בתיירות היא אחרי תשעה באב, המחירים יקרים - יקרים מאוד.

זוג הורים עם שני ילדים ישלמו עבור 2 לילות בכפר נופש בצפון הארץ סכום של 5,730 שקלים. מלון סביר בעיר טבריה - יעד חרדי פופולרי בחופשת הקיץ - יעלה לזוג סכום של 3,400 שקלים. מחירי הנופש בירושלים נעים בין סכום של כ-4,000 שקלים עבור מלון סביר, וסביב סכום של 6,000 שקלים עבור מלון בדירוג של חמישה כוכבים.

משווק חופשות למגזר אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי במידה והזוג ימתין לסוף החודש, לקראת סוף ימי בין הזמנים כאשר כולם כבר מתארגנים לחזרה ללימודים בישיבות ובבתי הספר, הם עשויים להנות ממחיר זול יותר, כשלדבריו מחירי הנופש אז יורדים בעד חמישים אחוזים.

ולאיפה בחורי ישיבה יוצאים בבין הזמנים? (צילום: אברהם האס, כיכר השבת)

הפתרון הישיבתי להתייקרות הנופש המאורגן: דירות נופש

בשנים האחרונות, לאור הזינוק במחירי הנופש המאורגן הכשר, החלו מאות משפחות חרדיות למצוא תחליף זול יחסית - דירות נופש. לרוב, מדובר בדירות רגילות לחלוטין באזורים המועדפים על החרדים, שמושכרות או מוחלפות.

חרדי תושב טבריה שמשכיר את דירתו ("שנמצאת כמה דקות מהכינרת", כדבריו) לנופשים חרדים, דורש עבורה כ-600 שקלים ללילה עבור זוג צעיר עם שני ילדים. אם מדובר רק במטיילים מבוגרים, המחיר יעמוד על לפחות מאה שקלים עבור כל מיטה. מבדיקה שערכנו המחירים שדורשים מרבית בעלי דירות הנופש בטבריה זהים.

עד לפני כארבע שנים, מחירי דירות הנופש עמדו על כ-50 שקלים למיטה עבור אדם מבוגר. גורם בענף אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי המחיר צפוי לעלות: "יש ביקוש גבוה מאוד עבור דירות הנופש, בתי המלון אינם רלוונטיים עבור הרבה חרדים, אם זה בגלל המחיר ואם זה בגלל ש'לא מתאים'... ולכן ישלמו הרבה כסף עבור הדירה".

הגורם מוסיף ומסביר כי "הביקוש גבוה מאוד במחירי בין הזמנים. רוב המשפחות החרדיות לא יצאו לנופש בתקופת החגים, הן רוצות להישאר בבית ולא מתאים להן לחגוג במלון. לכן כולם רוצים לצאת עכשיו, ובגלל שמדובר בנופש של פעם בשנה, הנופשים החרדים ישלמו כל מחיר כי זה 'פעם בשנה'".

צפת כבר לא ממש על המפה המשפחתית

בשנים קודמות, עיר המקובלים צפת הייתה נקודה בולטת במפת הנופש המשפחתי-חרדי, אלא שהשנה, בעלי הדירות בעיר מספרים ביקוש נמוך ומשפחות חרדיות כבר כמעט ולא מגיעות למקום. "העיר לא נתפסת כעיר נופש כי אין כאן אטרקציות" אומר לנו בעל דירת נופש בעיר באכזבה.

למרות זאת, בחורי ישיבה דווקא כן ממשיכים להגיע לעיר, כשמבחינתם צפת היא נקודת זינוק למסלולי הטיולים באזור הצפון בכלל ובאזור הגליל בפרט. "את בחורי הישיבה אנחנו רואים כאן כל השנה, הם מגיעים לרוב בקבוצות קטנות ורק לנים בעיר" הוא אומר.

העיירה יבנאל שנמצאת בכותרות בעיקר בגלל קהילתו של המוהרא"ש שיק מיבנאל, עלתה על מפת הנופש החרדית בעיקר בגלל סמיכותה לעיר טבריה ולאתרי האטרקציות באזור. מפעיל צימר ביבניאל אומר ל"כיכר השבת" כי מחירי הנופש בעיירה עומדים על בין 800 ל-1,000 שקלים ללילה, לא כולל ארוחות.

אחד מבעלי הצימרים ביבניאל מספר כי אנשים מגיעים אליו בגלל האוויר הגלילי ובגלל בריכת שחייה שיש בצימר שלו, אבל מצהיר כי הוא אינו משכיר את הצימרים שלו לבחורי ישיבה: "רק למשפחות, אין לי דבר נגד בחורי הישיבות, אבל הכל כאן חדש ויש לבחורי ישיבות נטייה להרוס את הצימרים, זה פשוט לא משתלם לי. התיקונים יעלו לי יותר מהמחיר שאני מקבל ללילה" הוא אומר.

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Doron Horowitz/Flash90)

נופש חרדי בחו"ל? "רק למודרניים"

בשנים האחרונות רווחה תופעת שיווק חבילות נופש מאורגן לחו"ל, אולם משווק מוכר בציבור החרדי מודה בשיחה ל'כיכר השבת' כי למרות שבשנים האחרונות הפך הדבר לנפוץ יותר, עדיין מדובר בעיקר בחרדים "מודרנים יותר ופחות ישיבתיים". למרות זאת הוא מצהיר כי "ישנה עלייה בנופש לחו"ל של זוגות צעירים מהציבור הליטאי שמקבלים היתר מרב לצאת לנופש מרענן בחו"ל, בעיקר במקומות מבודדים".

זוג חרדי שיצא לפני כשבועיים לנופש מאורגן של ארגון נופש מוכר מבני ברק לצפון איטליה, מספר ל"כיכר השבת" כי מדובר בתענוג יקר להפליא. "רק הטיסה והמלון עלו לנו כ-14,000 שקלים" הם אומרים. "במהלך הטיול נגנבו לנו המסמכים, והיינו צריכים להוציא עוד מאות שקלים להנפקת מסמכי נסיעה זמניים".

"צריך לרוב גם לשכור רכב או לשלם לנהג מקומי, אם רוצים לצאת למסעדה מדובר בהוצאה משמעותית שכן המסעדות הכשרות באזור יקרות בכמעט פי שניים מהמחיר בארץ", הם אומרים. הזוג ממליץ לכל נופש חרדי לעשות מסגרת מסודרת, כמה בדיוק הם יכולים להוציא בחופש, ורק אז לסגור על נופש בחו"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר