פסיקה לא שגרתית: אם חויבה במזונות בנה

האם תשלם לבנה 500 שקל בחודש עד גיל 18. כך פסקה בשבוע שעבר (ג') השופטת אלה מירז מבית המשפט לענייני משפחה בחיפה. מדובר בילד שחי עם אביו וסבתו מזה שנים רבות, ונפסק כי האם יכולה להרשות לעצמה לשלם את הסכום הזה (משפט)

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
האם יכולה לשלם עבור הנער? אילוסטרציה (צילום: unsplash)

הורים לשלושה ילדים התגרשו לפני כ-16 שנה. תחילה, המשמורת הייתה בידי האם אך בשלב מסוים הועברה לידי סבתם מצד האב, שפרסה עליהם את חסותם בעזרת אביהם, שסייע לה לגדל אותם ואף שילם לה יותר מ-2,000 שקל מדי חודש.

הידעת? ניתן לחייב גם אמהות במזונות

עורך דין משפחה

לפני כשנתיים הגיש האב כמה תביעות נגד האם באמצעות עו"ד איריס מנור, אחת מהן עסקה בתביעת מזונות לבן האמצעי – שהיה אז כבן 16. הוא ביקש לחייב את האם לשאת במזונות הילד בסכום של 2,000 שקל בחודש, אם כי הודיע כי הוא מוכן להתפשר על 900 שקל.

האב טען כי ב-16 השנים האחרונות הוא גידל ופרנס את הילדים יחד עם אמו, בעוד שאמם התנערה מהם לחלוטין ודאגה לעצמה בלבד. האב טען כי האם יכולה לעמוד בתשלומי המזונות כיוון שהיא מתפרנסת יפה תוך שציין כי היא מסתירה חלק מהכסף שהיא מכניסה "מהצד" ממכירות מוצרים ברשת.

האם שיוצגה ע"י עו"ד ענת שמשון-ענתבי ביקשה לדחות את התביעה וטענה כי חיוב אם במזונות ילדיה יכול להיעשות רק כשיש לה יכולת כלכלית. אלא שמצבה בכי רע – היא פוטרה מהעבודה, יש לה חובות בהוצאה לפועל ונסיונותיה למכור מוצרים ברשת לא צלח.

לעומתה, התובע נישא מחדש, הביא עוד ילדים לעולם ומפרנס את כולם בכבוד. הוא רכש לאחרונה בית ורכב חדש ואף יוצא לחופשות.

בתוך כך האם הפנתה להסכם הגירושין שלהם, שבו חויב האב במזונות של 400 שקל בלבד על שלושה ילדים שהיו אז "קטני קטנים" – כך שאין לו כל זכות לתבוע יותר ממה שהסכים אז לשלם.

אין מניעה לחייב

השופטת אלה מירז סקרה את הוראות החוק הרלוונטיות וקבעה כי אפשר לחייב את האם במזונות חלקיים של הילד.

התביעה הוגשה כשהילד היה בן 16 ובתקופה שהתגורר עם אביו. בגיל כזה אין מניעה לחלק את המזונות שלו בין ההורים בהתאם למצבם הכלכלי, קבעה.

השופטת לא קיבלה את טענות האישה כי אין לה ממה להתפרנס. "הנתבעת בת 41, בריאה ואין סיבה שלא תמצא עבודה בשכר מינימום", כתבה השופטת. מעבר לזה, הוכח כי היא מדי פעם היא מתפרנסת מעבודות צדדיות, ועל כן פוטנציאל ההשתכרות שלה עומד על 5,000-6,000 שקל.

השופטת קבעה כי אכן, חיוב אם במזונות ילדיה הוא "מדין צדקה" ומתאפשר כשהילד עובר את גיל 15 ורק אם מצבה הכלכלי מאפשר לה לפרנס בנוסף לעצמה גם את הילדים.

במקרה הזה, ובהתחשב בכך שהאב משתכר כ-15,000 שקל בחודש, יש הצדקה לחלק ביניהם את ההוצאות של בנם בהתאם ליחס ההכנסות שלהם. – כך שהאם תצטרך לשלם לו מזונות אך רק מינואר 2016.

לסיכום נפסק כי החל מינואר 2016 ועד שהילד יגיע לגיל 18 או לחילופין יסיים את לימודיו התיכוניים, האם תשלם לאב 500 שקל מזונות שכוללים גם השתתפות בהוצאות המגורים. לאחר מכן, בעת שישרת בצבא, היא תשלם לו מחצית עד תום השירות.

בנוסף היא תשתתף במחצית הוצאות הבריאות שלא מכוסות על ידי הביטוח הרפואי וקצבת הילדים שעד כה שולמה לאם – תועבר לידי האב.

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבים: מערכת פסק דין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר