מתנערים מהשואה

מאסר למי שיגיד "מחנות השמדה פולניים"

חוק חדש בפולין קובע 3 שנות מאסר למי שיאמר שמחנות הריכוז הם פולניים. הימצאותם של מחנות רבים באדמת פולין מביאה את הפולנים לנסות להתנער מהם (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מחנה לא פולני בפולין? (צילום: רישיון חופשי)

הפולנים מנסים להילחם על תדמיתם: ממשלת פולין אישרה אתמול (ג') חוק שיאפשר להטיל עונש מאסר על כל אדם, פולני או אפילו בעל אזרחות זרה, שישתמש במושג "מחנות השמדה פולניים" ביחס למחנות שהפעילו הנאצים בפולין הכבושה במלחמת העולם השנייה.

בחוק החדש מנסים הפולנים להתמודד עם שימוש גורמים רבים במושג "פולני" בבואם להתייחס למחנות ההשמדה הנאציים. החוק יאפשר הטלת עונש מאסר של עד שלוש שנים.

כלי תקשורת ופוליטיקאים ברחבי העולם מגדירים לא פעם את המחנות הנאציים כ"מחנות פולניים". במאי 2012, נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס ל"מחנה מוות פולני" במהלך נאום, ועורר את זעמה של ממשלת פולין - עד שלבסוף נאלץ הממשל האמריקאי לפרסם התנצלות והבהרה כי הנשיא "שגה בדיבורו".

החשש בפולין הוא שככל שעובר הזמן מאז המלחמה, הדור הצעיר ברחבי העולם יניח שהפולנים ניהלו את אושוויץ, טרבלינקה ומחנות השמדה גרמניים אחרים. "אבותינו ואימותינו לא היו אחראים לפשעי השואה, שבוצעו על ידי פושעים נאצים על אדמה פולנית כבושה", אמר אתמול שר המשפטים, זביגנו זיוברו. "האחריות שלנו היא להגן על האמת ועל הכבוד של העם והאומה הפולנית, ושל אבותינו ואבות אבותינו".

על פי ההערכות, אף שהחוק אושר לפי שעה רק בממשלה, הוא צפוי לעבור בקלות בפרלמנט הפולני, שבו יש רוב למפלגת השלטון הלאומנית "מפלגת החוק והצדק".

פולנים רבים תומכים בחוקים אלו, ולא רואים הבדל גדול בינם לבין חוקים נגד הכחשת שואה. יחד עם זאת, מבקרי החוק טוענים שהממשלה לא תוכל באמת לאכוף את החוק ולהעמיד אנשים למשפט - וכי המטרה האמיתית של החוק היא למנוע חקירת העבר הפולני בזמן השואה.

ניצולי השואה ידעו לספר על שיתוף הפעולה הנלהב של פולנים רבים שסייעו לנאצים במלאכת השמדת היהודים מתוך התלהבות ושמחה רבה. רבים מהם הלשינו על שכניהם היהודים ויש אף שהתפרנסו מ"ציד יהודים", כך שרבים מהם רואים בהתנערות הפולנית מהנושא סוג של הכחשת שואה מודרנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר