מחסור חמור

רק ל-20% מהתינוקות יש מקום במעונות

לקראת שנת הלימודים נרשם מחסור חמור במעונות היום הרשמיים והורים רבים שקיבלו תשובה שלילית מהמעונות יצטרכו למצוא תוך שבועיים מקום פרטי במחיר כפול (הורים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

בעוד כשבועיים תיפתח שנת הלימודים, ואלפי הורים שביקשו לרשום את ילדיהם למעונות היום המסובסדים התבשרו רק בשבועיים האחרונים שבקשתם נדחתה בשל מחסור במקום. בשל כך יהיה עליהם לרשום את ילדיהם למעון פרטי ולשלם מחיר גבוה בהרבה – אלפי שקלים מדי חודש. הביקוש הרב מול ההיצע הנמוך של מעונות היום בארץ מצטרף למצב בעייתי בתחום, הכולל גם מחסור בכוח אדם ומשכורות נמוכות.

הבעיה לא פוסחת כמובן גם על המגזר החרדי ובמקומות מסוימים אף חריפה יותר לאור הילודה הגבוהה יחסית והמיעוט של המעונות והמקום בהם.

על פי הדיווח ב-ynet, בישראל כ-500 אלף תינוקות ופעוטות עד גיל שלוש. רק כ-100 אלף מהם נמצאים במעונות היום שבפיקוח משרד הרווחה. מדובר ב-2,100 מעונות יום שמופעלים על-ידי ארגונים חברתיים כגון, בית יעקב, מרגלית, החברה למתנ"סים, נעמת, ויצו, אמונה, ועוד. שאר הפעוטות מטופלים על ידי משפחה או שוהים במסגרות חינוכיות פרטיות שיקרות בהרבה.

במעונות המפוקחים על ידי משרד הרווחה - לשם הועבר התחום לאחרונה ממשרד הכלכלה - התשלום מסובסד להורים שעומדים בקריטריונים שהוגדרו מראש. הסבסוד הוא בהתאם למבחן הכנסה ומבחן תעסוקה. ממוצע הסבסוד עומד כיום על כאלף שקל לילד, וכמיליארד שקל סך הכול מדי שנה.

במעונות שבהם הביקוש עולה על ההיצע מתקיימות ועדות קבלה, והן מעניקות עדיפות לילדים ממשיכים בגן, לאחר מכן לילדי רווחה, ילדים להורים יחידנים, ילד שיש לו אח בגן, ואם נשאר מקום - ההחלטה אם לקבל את הילד או לא מותאמת לצורכי המעון.

מנתונים שהגיעו לידי ynet ומתייחסים לשלושת הארגונים הגדולים שמפעילים את מעונות בארץ עולה תמונת מצב בעייתית בכל הקשור לביקוש וההיצע: מדי שנה נדחים אלפי הורים ממעמד הביניים המבקשים לרשום את ילדיהם למעונות, ונאלצים לשלם אלפי שקלים מדי חודש עבור מסגרת פרטית.

ממשרד הכלכלה נמסר: "בשנת הלימודים תשע"ו התקיימו ועדות קבלה ב-312 מעונות יום בלבד, המהווים 15% מכל המעונות בארץ. למעונות שבהם התקיימו ועדות הקבלה נרשמו כ-26 אלף ילדים, ומהם לא התקבלו כ-9,000. מתוך כ-95 אלף ילדים שהיו במעונות היום המפוקחים בשנת הלימודים הזו, עומד מספרם של הנדחים על 8.5%. ועדות הקבלה מתקיימות בעיקר במחוזות ירושלים והמרכז – שבהם המחסור מול הביקוש הוא הגבוה ביותר".

לא רק הורי הילדים נתקלים בקשיים מול מעונות היום אלא גם העובדים. במאי האחרון יצאו חלק ממפעילי המעונות למאבק לשיפור תנאי העבודה וההעסקה שלהם. הם התריעו על כך שמערך הגיל הרך עומד בפני קריסה, התלוננו על מחסור חמור במקום, על בינוי שמתעכב במשך שנים, על מחסור במטפלות בשל המשכורות הנמוכות ועוד.

לפי נתוני הקואליציה לחינוך מלידה, מתוך 400 מעונות יום שהיו אמורים להיבנות בשנים האחרונות, עד כה הושלמו 75 בלבד מה שמפעיל את הלחץ הכבד על המעונות הקיימים.

לפני כמה שבועות התקבלה החלטת ממשלה שלפיה מעונות היום יעברו ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, על אף הדרישה להעבירם למשרד החינוך. השבוע נפגשו חברי הקואליציה לחינוך מלידה עם שר הרווחה חיים כץ. חברת ועדת ההיגוי יערה שילה, ורכזת הקואליציה ליאת גלנץ, מסרו: "מערך הגיל הרך במדינת ישראל נמצא על סף קריסה. במצב הרעוע הזה רק שילוב כוחות של השטח והממשלה יכול לייצב ולהוביל לתיקון משמעותי. אנחנו נחושים להיות במקום שבו יש ביכולתנו להשפיע הכי הרבה – והמקום הזה נמצא כיום במשרד הרווחה".

על פי גורמים במשרד הרווחה במסגרת הדיונים על התקציב סיכם השר כץ עם משרד האוצר על תקציב של 350 מיליון שקל ב-2017 לטובת בינוי מעונות חדשים וסכום זהה ל-2018. על פי משרד הרווחה, ב-2017 צפויים להיבנות בישראל 108 מעונות יום חדשים. עוד הוחלט על תוספת של כ-120 מיליון שקל לסבסוד התשלום להורים. האם צעדים אלו יספיקו כדי לפתור את המחסור החמור? רק בשנת הלימודים תשע"ח נדע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר