"פסקול ישראלי"

נחום (נחצ'ה) היימן הלך לעולמו: המלחין שקינא בשירת שלמה המלך

הלך לעולמו נחום (נחצ'ה) היימן, המלחין שעומד מאחורי שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית. "הלחין את פסקול חיינו בארץ" ספד בנימין נתניהו. צפו בהיימן מדבר על שלמה המלך (מוזיקה)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
נחצ'ה היימן (צילום: אביגיל עוזי - ynet)

חתן פרס ישראל, המלחין והיוצר נחום (נחצ'ה) היימן, שעומד מאחורי שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית, הלך היום (רביעי) לעולמו בגיל 82 בעקבות סיבוכים של חיידק אלים ולאחר שנים בהן סבל מבעיות רפואיות.

בעבר, במסגרת פרויקט של אתר התנ"ך מקראנט, סיפר היימן על הדמות התנ"כית שהכי השפיעה עליו: שלמה המלך. "עשר שנים לא פתחתי את הארגז הזה, אבל לכבוד שלמה המלך - איך אפשר לסרב?" אמר היימן כשניגש לארגז בו איחסן את האקורדיון שלו. "כפי שידוע לכולם הוא כתב את שיר השירים, כל הסיבות בעולם לקנא בו קיימות בתנ"ך, הוא היה חכם, יפה תואר, משורר ענק והאיש שהפרה את דמיוני יותר מכל אחד אחר".

הוא סיפר על המפגש הראשון שלו עם שיר השירים - דווקא בחוג לריקודי עם. הוא ניגן קטע מאולטר, ונזרק מהחוג: "עברתי לחדר הסמוך שבו הסתיים בדיוק חוג תנ"ך, ומישהו שכח את התנ"ך על השולחן. נורא נעלבתי, פתחתי בחמת זעם את התנ"ך, ועיני נחתו על שיר השירים". תוך זמן קצר, היימן כבר הלחין את אחד משיריו המוכרים, למילותיו של שלמה המלך "הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ; וְקוֹל הַתּוֹר, נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ".

רבים בעולם התרבות הישראלי ספדו הערב להיימן, שכאמור חתום על שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל. גם ראש הממשלה ספד לו ואמר כי "נחצ'ה הלחין את פסקול חיינו בארץ והוא אחד מגדולי המלחינים שקמו למדינת ישראל. השירים שהותיר אחריו נטעו בלבנו את אהבת העם והמולדת וילוו את ישראל אל הדורות הבאים - כמו צמח בר".

שרת התרבות מירי רגב אמרה כי נחצ'ה "היטיב להלחין את זמירות חיינו. הוא נגע במיתרי הלבבות ושירת חיינו רצופה בלחניו. לחנים רבים וטובים הלחין וכולם מספרים את ההוויה הישראלית".

הנשיא ריבלין ספד ואמר כי "נחום (נחצ'ה) היימן היה אמן של נפש האדם, איש שידע להלחין ולכתוב את הרגשות והתחושות של כולנו. נחום הלחין את המנגינה הישראלית לאדמה, לטבע, לשמש הישראלית, לשיבולים, לים ולאקורדיון שכמו נוצר בשבילו ובעבורו. 'החול יזכור את הגלים', ואנחנו לא נשכח את נחום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר