אחרי הפיוס

סגן ראש ממשלת טורקיה רוצה לבקר בישראל

הפרלמנט הטורקי שם את החותמת הסופית על הסכם הפיוס ששם קץ לשש שנים של סכסוך עם ישראל. סגן ראש הממשלה הטורקי כבר מכין את הקרקע: "אני מצפה להוסיף את ישראל למסע הביקורים הקרוב שלי"

איתמר אייכנר, ynet | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

האיתות מאנקרה: שעות לאחר שהפרלמנט הטורקי אישר את הסכם הפיוס עם ישראל, בכיר טורקי שולח מסר שהעסקים בדרכם לשוב לסדרם. בציוץ שפרסם הערב (שבת) סגן ראש ממשלת טורקיה, מחמט סימסק, נכתב כי הוא מאוד מעוניין להגיע לישראל.

"הסכם הפיוס עם ישראל טוב לטורקיה ולאזור כולו", כתב סימסק. "אני מצפה להוסיף את ישראל למסע הביקורים הקרוב שלי". לשכת ראש הממשלה פרסמה עם צאת השבת הודעה בעקבות האישור בפרלמנט הטורקי: ישראל מברכת על אישור ההסכם ומצפה להמשך יישומו, כולל חזרת השגרירים למדינות".

ישראל אישרה את ההסכם כבר בחודש שעבר, והאישור הטורקי הופך אותו לרשמי. במסגרת ההסכם תשלם ישראל למשפחות ההרוגים הטורקים מהמשט לעזה פיצויים בסך 20 מיליון דולר בתוך 25 יום. מנגד, תימנע טורקיה מהגשת תביעות נגד גורמים ישראלים וחיילי צה"ל שהיו מעורבים באירועים.

ההסכם צריך להביא לנורמליזציה מלאה ויכלול מינוי שגרירים. ההערכה שזה יקרה בזמן הקרוב בשל ההסכמ ששתי המדינות יודיעו ביחד על מינוי השגרירים.

בישראל מעריכים כי הסכם הפיוס לא יפתור את כל הבעיות בין שתי המדינות וכי היחסים בין שתי המדינות ימשיכו להיות קרים במידה רבה, אבל רואים בהסכם צעד חשוב לשיפור מצבה האסטרטגי של ישראל במזרח התיכון ולמלחמתה בטרור.

פרשת המשט לעזה החלה ב-31 במאי 2010 כשכמה ספינות שעליהן היו פעילים מטורקיה וממדינות אחרות בעולם ניסו לפרוץ את המצור שהטילה ישראל על עזה שלוש שנים לפני כן בניסיון למנוע הברחת נשק לארגוני הטרור ברצועה. הספינה המרכזית שבהן הייתה "מאווי מרמרה". משאנשיה לא נענו לקריאות צה"ל לעצור פשטו בשעת לילה אנשי שייטת 13 על הספינה, אבל שם הם נתקלו בהתנגדות עזה של רבים מהפעילים על הסיפון.

הפעילים, שהציגו עצמם לפני האירועים ואחריהם כ"אנשי שלום", החלו להכות את החיילים במוטות ובנשק קר ואף חטפו כמה מהם לזמן קצר, פתחו חיילי צה"ל באש. עשרה פעילים טורקים נהרגו ועוד רבים נפצעו. בעקבות זאת הורידה טורקיה את דרג היחסים עם ישראל, וכשוועדת חקירה בינלאומית הטילה את האשמה במידה רבה על אנקרה ונקטה לשון רכה מאוד כלפי ישראל – נקטה טורקיה סנקציות נוספות נגד ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר