פסטיבל הרחוב שמסעיר את קראון הייטס

עיריית ניו יורק ארגנה פסטיבל רחוב לזכר מהומות קראון הייטס לפני 25 שנה, בהם נרצח יענקל רוזנבאום בשל יהדותו. משפחת הנרצח מגדירה את הפסטיבל כ"בושה וביזיון" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אחיו של רוזנבאום הי"ד (חב"ד שטורעם)

פסטיבל המתוכנן לציון 25 שנה למאורעות קראון-הייטס מעורר סערה בקהילה החרדית. הפסטיבל אמור להתקיים מחר לציון 25 שנה למהומות שהציתו מחלוקת גזענית בשכונה החב"דית במהלכם נרצח תלמיד הישיבה יענקל רוזנבאום ב-20 באוגוסט, 1991.

מהומות קראון-הייטס (באנגלית: Crown Heights riot) היו סדרת התפרעויות שהתרחשו בשכונת קראון הייטס שברובע ברוקלין בניו יורק, במשך שלושה ימים, מה-19 עד ה-21 באוגוסט 1991. המהומות החלו לאחר שילד אפרו-אמריקני בן 7, גאווין קאטו, נדרס למוות ע"י מכונית מהשיירה שליוותה את הרבי מלובביץ', אשר חצתה צומת באור צהוב או אדום והתנגשה במכונית אחרת. בת דודתו של קאטו, גם היא בת 7, נפצעה באופן קשה.

כמה שעות לאחר מכן, יענקל רוזנבאום ז"ל, סטודנט אוסטרלי בן 29, הותקף ע"י קבוצה של כ-20 שחורים שדקרו אותו בגבו, היכו אותו קשות וגרמו לשבר בגולגולתו. האלימות החלה כאמור, כמה שעות קודם לכן, כאשר נהג המכונית פונה מזירת התאונה באמבולנס פרטי של "הצלה" לפני פינוי הילדים שנדרסו, והדבר עורר זעם רב בקרב התושבים, שטענו שהחרדים בשכונה נהנים מיחס מועדף ו"פרוטקציה" אצל השלטונות. כ-200 איש נפצעו ועוד שלושה (לבנים שאינם יהודים) נהרגו במשך שלושה ימי מהומות.

דו"ח של המדינה משנת 1994 הסיק כי נראה שרוזנבאום לא היה מת אילו טופל כראוי בבית החולים. הצוות הרפואי לא שם לב לפציעה מן הדקירה. משפחת רוזנבאום תבעה את בית החולים על רשלנות, וזה הורה לעיריית ניו יורק, שהודתה בטעות ובית החולים באחריותה, לשלם למשפחה 1.25 מיליון דולר.

כעת 25 שנה אחרי מבקשים הרשויות לציין זאת בפסטיבל סובלנות ואחווה שייתן דגש על החיבור בין תושבי השכונה והאחווה המחודש. הפסטיבל ייערך תחת הכותרת "קראון הייטס אחת", בחסות אישים פוליטיים שונים וגופים הכוללים את הליגה נגד השמצה ומוזיאון הילדים היהודי. המודעות מבטיחות "כיף לכל הגילאים" עם "אוכל כשר ולא-כשר".

אולם משפחתו של רוזנבאום זועמת על פסטיבל הרחוב שיציין את יום השנה ה-25 לאותם אירועים ומכנה אותו "בושה וביזיון".

נורמן רוזנבאום, אחיו של יענקל ז"ל, מסר לאתר Crownheights.info, כי "ההחלטה לערוך 'פסטיבל שכונתי' לציון יום השנה ה-25 למהומות קראון הייטס היא בגדר בושה וביזיון. זהו עלבון לזכרו של יענקל רוזנבאום, שנרצח במהומות רק משום היותו יהודי. ראש העיר [אד] קוץ' ז"ל היה הראשון שקרא למהומות בשמן הנכון – פוגרום! ואסור לשכוח לעולם שאותו פוגרום לא היה פסטיבל שכונתי!"

משפחתו של רוזנבאום התכנסה ביום שישי יחד עם ידידים ועסקני השכונה בזירת הרצח בפינת הרחובות פרזידנט וברוקלין, נשאו תפילה נרגשת ואמרו קדיש לזכרו. פתח את העצרת, העסקן ר' יעקב ברמן, שהציג בפני הקהל והעיתונאים את אחיו של הנרצח, ר' נורמן רוזנבאום, שהגיע מאוסטרליה במיוחד בכדי לציין את יום פטירת אחיו הי"ד.

המחנך הנודע, הרב יהושע העכט נשא פרקי תהילים והשמיע דברים קצרים אודות הנרצח ועל האנטשימיות שהובילה את הפורעים למעשה הרצח הנפשע. כשלאחר מכן נערכה תפילת 'קל מלא רחמים', אותה השמיע בהתעוררות גדולה, החזן ר' אהרון רובין.

גם בעיתון הנפוץ הניו יורק פוסט גינו את קיום הפסטיבל ובמאמר המערכת ציינו, כי "למרות הניסיונות של כמה לתאר את זה אחרת, זה לא היה התנגשות בין שתי קבוצות אתניות. זו הייתה הפתרעות חד צדדית שבו החסידים היו יעד לתקיפה על ידי להקות של צעירים שחורים". החל מצעדות הזעם בליווי קריאות "להרוג את היהודים!" ועד לדקירה הקטלנית זמן קצר לאחר מכן של יענקל רוזנבאום ז"ל".

בסיום המאמר מדגישים ב'ניו יורק פוסט', "קראון הייטס הוא מקום טוב יותר היום מאשר אז. הקהילות המגוונות שלה מדברות אחת עם השניה וומשתפות פעולה, והעיר היא הרבה יותר טובה בגלל זה. אבל לחגוג 'התקדמות', תוך התעלמות והסוואת פרק נורא בעבר של ניו יורק זהו דבר שלא צריך להיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר