בשל הסלמונלה

ברש"פ קוראים להחרים מוצרים ישראלים

ברשות מנסים לנצל את הסערה בישראל סביב זיהום המזון ומנסים לשכנע את הצרכנים להימנע ממוצרים ישראלים. כמובן שסלמנולה יהודית בעיה, אך סלמונלה ערבית מבורכת (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ריקול סלטי שמיר (מתוך Ynet)

לקרוא ולצחוק: משבר מוצרי המזון המזוהמים בחיידקי הסלמונלה והליסטריה לא פסח על השוק הפלסטיני שבו נשמעות כעת קריאות להחרים מוצרים מתוצרת ישראל, קריאות מגוחכות להחריד לנוכח המצב החמור של המזון המזוהם בקרב הפלסטינים.

על פי הדיווח בכלכליסט, המוצרים הישראלים פופולריים בשוק הפלסטיני, בעיקר מוצרי הסלטים המצוננים והמוצרים שמתבססים על טחינה, והם נחשבים לאיכותיים בהשוואה לתחליפים המקומיים. זאת הסיבה לכך שהנסיונות להחרים את המוצרים הישראלים בתחום המזון, שהחלו עם האינתיפאדה הראשונה, לא צלחו. עתה מקווים הפוליטיקאים הפלסטיניים כי החיידקים שהתגלו במוצרים הישראלים ישכנעו את הצרכן הפלסטיני לשנות את טעמו, לרכוש מוצרים מקומיים ולזנוח את המוצרים הישראלים.

באופן מעניין הממשלה הפלסטינית עצמה לא התייחסה לנושא הסלמונלה במוצרים הישראליים, ורק פוליטיקאים נחותי דרג מעוררים את הנושא. ד"ר מוסטפא ברגותי, פוליטיקאי פלסטיני בולט וחבר פרלמנט, אמר לאחרונה כי המזון המזוהם שמיוצר בישראל הוא סיבה נוספת להחרים את המוצרים הישראלים כולם, אותם יש להחרים גם מסיבות פוליטיות. קריאה דומה השמיע גם תייסיר ח'אלד, חבר הוועד הפועל של אש"ף וממקורבי יו"ר הרשות מחמוד עבאס.

אבל לא רק פוליטיקאים קוראים לחרם. בסוף השבוע קראה גם האגודה להגנת הצרכן ברמאללה למשרד הכלכלה הפלסטיני להורות על הסרת מוצרי חלווה הילאל וחלווה בארכה מהמדפים לאור הדיווחים בישראל על חשש להימצאות חיידקי סלמונלה. באגודה זעמו על כך שהרשויות הפלסטיניות כלל לא יודעו על החשש לזיהום במוצרים אלה, אך למעשה משרד הבריאות הפלסטיני פרסם קריאה לצרכנים להפסיק לצרוך את מוצרי החלווה והטחינה של הילאל ושל בארכה עוד לפני הקריאה של האגודה, וזאת לאור הדיווח מישראל.

פירוט המוצרים החשודים בזיהום ותאריך תפוגתם פורסם בהבלטה באתרי האינטרנט המובילים כחלק מהניסיון של האגודה ליידע את הצרכנים. במסגרת הזאת, האגודה גם הפצירה בצרכנים הפלסטינים להפסיק לצרוך מוצרים ישראלים ולהתמקד בצריכתם של מוצרים מקומיים. כמו כן, האגודה המליצה גם לחברות המזון הפלסטיניות בכלל, ואלו של הטחינה והחלווה בפרט, לפתוח במסעות פרסום לקידום מוצריהן כדי לנצל את המשבר בישראל.

על פי החוק הפלסטיני יש איסור על אספקת מוצרים המיוצרים בהתנחלויות אך בפועל גם מוצרי סלטי שמיר שמיוצרים ביו"ש נמצאים בחנויות ברשות והם נאספו על ידי משרד הבריאות הפלסטיני

איברהים אלקאדי, בכיר במשרד הכלכלה ברמאללה, הדגיש בראיונות לעיתונות כי משבר הסלמונלה הוא הוכחה נוספת לכך שהמוצר הישראלי אינו איכותי יותר מהמוצר המקומי, והוסיף כי הייצור המקומי נתון לפיקוח ישיר של הגופים הרלבנטיים ברשות הפלסטינית, בניגוד למצב בישראל. טענה מצחיקה לנוכח המוצרים המזוהמים שמגיעים באופן תמידי דרך הרשות ומושמדים במחסומים בישראל.

באופן משעשע, סלמנולה מתוצרת ערבית דווקא מבורכת אצל הרשות הפלסטינית. בקרב הקוראים לחרם על מוצרים ישראלים הקריאה אינה גורפת אלא מכוונת בעיקר למפעלים בבעלות יהודית. האגודה הפלסטינית להגנת הצרכן לא קראה להחרים את חברת הנסיך שבמוצרי הטחינה שלה התגלה זיהום, וזאת משום שהחברה נמצאת בבעלות ערבית.

וכך, בעוד שהאגודה קראה להחרים את החברות הישראליות בשל "המזון המזוהם" אותו הן מספקות, היא הדגישה כי יש להתייחס למוצרי החברות מהמגזר הערבי בישראל כאל "מוצרים ערביים מבורכים שעליהם לעמוד בכל התקנים הפלסטינים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר