כפיה אנטי דתית בצבא

חייל דתי: "לאלץ יהודי לגלח זקן - מזכיר לי את השואה"

הקמתה של עמותת 'צו 1', מציפה עוד מקרים של פגיעה באורח חיים דתי בצבא הגנה לישראל, בעיקר על ידי קצינים זוטרים המתעלמים מהאופציה המאפשרת גידול זקן בצבא בנסיבות מסוימות (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
חייל דתי בצה"ל. אילוסטרציה (צילום ארכיון: פלאש 90)

לאור הסערה הציבורית בשבועות האחרונים, עם הקמתה של עמותת 'צו 1' שמטרתה להוות סוג של מלשינון עבור החיילים הדתיים בעת שהם פוגשים הפרה של זכויות דתיות בצה"ל, מתפרסם היום (שני) מקרה נוסף שהתרחש בערב שבת האחרון, בבסיס ההכשרות של חיל השיריון בשיזפון. המפקדים העלו בפני חיילי הפלוגה המבצעית שהתגייסו לפני חמישה חודשים את שתי האפשרויות: אם אתם רוצים לצאת הביתה יחד עם חבריכם - תגלחו את הזקן, מתעקשים לשמור על גידוליו - תענשו בכך שתאלצו 'לסגור שבת' בבסיס.

כבר בזמן הטירונות הגישו החיילים הללו בקשה לגידול זקן, בהתאם להנחיות הצה״ליות, ומאז גידלו את זקנם בהתאם לפטור זקן זמני שהוענק להם עד לקבלת ההחלטה בעניינם. לאחר שבקשתם נדחתה, התאפשר להם להגיש ערעור ולקבל פטור זמני נוסף עד להחלטה בערעור. למרות זאת, הרס״ר בבסיס שיזפון הודיע לחיילים שאין באפשרותם לקבל פטור זמני עד לקבלת ההחלטה בערעור שהגישו - והציב בפניהם את האלטרנטיבות האמורות.

יהודה, בחור ציוני-דתי שמעולם לא התגלח – ואחד החיילים שהחליטו להשאר שבת מתוך עקרון - מספר: "נשארנו שבת, למרות שכל הפלוגה יצאה הביתה, כי היה לנו חשוב לא להתגלח״. אל מול עשרת החיילים שהתעקשו לא להתגלח ונשארו שבת, חמישה חיילים דתיים אחרים כן התגלחו, כדי לצאת עם חבריהם ולפגוש במשפחותיהם. ״זה מאוד כואב לי כאדם דתי״, סיפר אהוד, לוחם בפלוגה המסייעת של שריון שגם כן התעקש שלא להתגלח ונשאר בשבת בריתוק: ״הרגשתי שפוגעים לי בחופש הדת. לאלץ יהודי להתגלח זה מעלה אסוציאציות מהשואה. זה כואב. הצבא מתחשב בדתיים בכל ההיבטים האחרים כולל כשרות ושעות תפילה. אני לא מבין למה הצבא לא מתחשב בעניין הזקן״, הוא אומר בכאב.

מדובר צה"ל נמסר ל'ידיעות אחרונות' שמפרסם את המקרה: "מדובר בתקלה שטופלה על ידי מפקדי החיילים. אין לצה"ל שום כוונה לפגוע ברגשותיהם ואורח־חייהם של חייליו, דתיים וחילוניים כאחד. קצין הנדסה ראשי הורה לחיילים לא להתגלח עד לקיום תחקיר, התחקיר טרם הסתיים".

יצויין, כי כל זה קורה, על רקע מפגש דרמטי שקיים אמש הרמטכ״ל רא״ל גדי איזנקוט עם 25 רבנים צבאיים, חלקם בסדיר וחלקם במילואים, בהשתתפות ראש אכ״א ודובר צה״ל. בשיחה עלה נושא גילוח הזקנים של החיילים שעורר תרעומת בקרב הציבור הדתי. הרבנים דרשו להחזיר את האחריות על מתן הפטורים לגידול זקן לידי הרבנות הצבאית אך הרמטכ״ל סירב. במהלך השיחה העלו הרבנים את האירוע שהתרחש ביום שישי האחרון בבסיס ההכשרות של חיל ההנדסה בבהל״ץ כדוגמא לפגיעה בחיילים דתיים שנאלצים לגלח את זקנם למרות היותם דתיים. בנוסף, עלה על סדר היום גם ענף התודעה היהודית – שהועבר מהרבנות הצבאית. הרבנים דרשו להחזירו לאחריותם, אך הרמטכ"ל השיב להם שהחלטתו נבעה מהקצנה של שני הצדדים - ובכך מודה בעצם איזנקוט כי העברתו של הענף יצרה שיח ועמדה קיצונית בצבא, דווקא מהצד השני, האנטי דתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר