'אסון ורסאי' לא נגמר

הנפגעים מדברים: "מחכים שכולנו נמות?"

האסון שזעזע מדינה שלמה, כש-23 בני אדם קיפחו את חייהם במהלך חתונה בירושלים, עדיין לא מש מחייהם של חלק מהנפגעים שעוד לא קיבלו את סך כל הפיצויים המגיעים להם בדין (חדשות, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
שר הביטחון בסיור בזירת האסון (צילום: לע"מ, אבי אוחיון)

מאז 'אסון ורסאי' חלפו כבר 15 שנים, ועדיין - הנפגעים ממתינים לפיצויים מגיעים להם כדין, לאחר שלפני שנה סוכם על מתווה פיצויים לכל נפגע. רק לאחרונה בית המשפט הציע שהמדינה תשלם למאות התובעים את מלוא הנזק שנקבע להם, כ־120 מיליון שקל, ולאחר מכן יימשכו ההתדיינויות המשפטיות לגבי אחריותו של כל אחד. כעת, רק אם הנתבעים – משרד הפנים, עיריית ירושלים, בעלי האולם, מכון התקנים והטכניון – יסכימו לשים בצד את המאבקים ביניהם, פיצוי הנפגעים יתאפשר.

כזכור, 'אסון ורסאי' הוא הכינוי של החתונה שנערכה באולמי ורסאי בירושלים ב־2001, אז קרסה רצפת האולם שנבנתה בשיטת הפל־קל. באסון זה נהרגו 23 בני אדם, כ־350 נפצעו וכ־100 נוספים נפגעו בדרכים שונות. עד כה אישר בית משפט כ־350 מהתביעות, ונותרו עוד כ־70. במשך השנים נפטרו 15 מהנפגעים. אחת מתביעות הנזיקין הגדולות שהוגשו בארץ - כך מוגדרת התביעה המדוברת.

הסיכום משנה שעברה דיבר על פיצויים לפי המתווה הבא: מי שלא נפגע פיזית יקבל 50 אלף שקל לפחות בצירוף ריבית והצמדה, ונכים מעל 20% יקבלו 6,000 שקל לכל אחוז נכות. עזבונו של מי שקיפח את חייו יעמוד על 75 אלף שקל, ולסכום הזה יתווספו 10,000 שקל על כל שנה שבה קוצרה תוחלת החיים לפי טבלה מוסכמת. על הוצאות קבורה ואבל יקבלו התובעים 10,000 שקל בתוספת ריבית.

בין 428 התובעים, ישנה את משפחת חיים. יעקב חיים, אשתו זיוה והילדים נפצעו בדרגות שונות. יעקב אושפז עם שברים ביד, ברגל ובגב, ואשתו והילדים נזקקו לטיפולים. "שנה שלמה שכבנו בבית", הוא מעיד, "מאז אנחנו מחכים לפיצויים. כל אחד זורק את האחריות על מישהו אחר. יש אנשים שלא גומרים את החודש. למה הם מחכים, שכולם ימותו?", הוא שואל בתסכול.

כשלוש שנים לאחר האסון הורשעו בעלי האולם, עדי אברהם, אפרים אדיב ואורי ניסים, בגרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות. על השלושה נגזרו שנתיים וחצי מאסר בפועל. שנתיים מאוחר יותר הורשע המהנדס אלי רון, ממציא שיטת הפל־קל, בגרימת מוות ברשלנות עם שלושה מהנדסים נוספים. על רון נגזרו ארבע שנות מאסר, ולאחר ריצוי העונש הוא השתחרר ב־2012. בעקבות האסון המחריד, אף הוקמה ועדת זיילר במטרה להסיק מסקנות בנוגע לשיטות הבנייה בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר