עוצרים את האסון הבא

ראשי ארגוני ההצלה: "רחיצה בלי מציל - זה סם המוות"

בעקבות התיעוד המרתיח מנמל תל אביב שנחשף ב"כיכר השבת", ראשי ארגוני ההצלה והמחנכים מתריעים מפני ההשלכות המסוכנות • זו לא רק סכנה לחיי הילדים, גם סכנה חינוכית (חרדים בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ילדים רוחצים לבד בנמל תל אביב (צילום: כיכר השבת)

גל האסונות והטרגדיות שחוזר על עצמו כמידי בין הזמנים לצד התיעוד המטריד שנחשף הבוקר (שני) ב"כיכר השבת", בו נראים משפחות חרדיות בעת הנופש והטיול ברידינג שבנמל תל אביב, כשאינם מקפידים על כללי הבטיחות והזהירות הבסיסיים ביותר ומתעלמים משלטי האזהרה האוסרים לרחוץ במים, מביא את העסקנים הפעילים במשך כל השנה בתחומי הצלת חיי אדם וחילוץ מאסונות ואירועים קשים להתבטא בכאב ולזעוק על ההזנחה וההתעלמות מכללי ההלכה והוראות החוק.

המחנך הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך, אומר ל"כיכר השבת" כי אותם מתרחצים, "גם עוברים על חיוב מהתורה על גוף ונפש וגם עושים חילול השם נורא שכביכול החרדים מזלזלים בחיי אדם".

הרב בלוי מוסיף ומתריע כי "יש גם מסר אנטי חינוכי כלפי הילדים שלומדים לצפצף על הוראות בטיחות ומכאן יזלזלו בכל הוראה שיקבלו - גם רוחנית".

רוחצים בלי מציל בנמל תל אביב

יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "מה שמכעיס ומרגיז בכל הסיפור הזה, זה הניגוד, כאשר מצד אחד מדובר באנשים וילדים השייכים למגזר הכולל את הכי חכמים, הכי נבונים והכי מודעים למושג של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', הכי מודעים בלשמור על קלה כבחמורה והכי מודעים בלהיות צייתנים. אבל פתאום אתה רואה מאידך שלוקחים ילדים שאין להם שום מושג כיצד להתמודד עם סכנות של מים, נכנסים לים ללא שיודעים כלל לשחות, מכניסים אותם עם הבגדים ולפעמים גם עם הנעליים".

"מי שמבין קצת בהצלת חיים יודע שבמקרה של טביעה, מספיק שנכנסים מים לריאות והנזק הינו בלתי הפיך. גם אם יצילו אותו - הנזק כבר נעשה", מתריע משי זהב. "אם חלילה 2 או 3 ילדים טובעים בבת אחת, כולנו זוכרים את האסון הנורא שהיה בזמנו בגשר בנות יעקב ברמת הגולן כאשר שישה חסידי גור תלמידי ישיבה נכנסו למים עם הבגדים וטבעו למוות".

משי זהב, לו ניסיון רב בחילוץ נפגעים, מוסיף ותוהה: "איך מסוגלים לקחת אחריות ולהכניס ככה ילדים למים בלי פיקוח ובלי שמירה, הרי טכנית לא שייך יהיה חלילה להציל אותם. זה ניגוד מוזר, מצד אחד אנשים הכי מסורים לילדים, הכי מודעים לכללים, יודעים לציית ומצד שני עושים את ההפקרות הכי גדולה, משחקים פה בנפשות".

לדבריו, "המחנך או האחראי צריך לקחת אחריות, הרי בסופו של דבר הוא זה שיהיה צריך לעמוד מול האבא או האמא ולהביא בפניהם את הבשורה המרה, הרי אז כבר יהיה מאוחר. לא יהיה לזה כפרה אז למה לא לקחת את האחריות קצת לפני. אפשר לטייל וליהנות אבל להיזהר שלא להיכנס למקומות שאסור".

"צריך לדעת שכמו שאנחנו מקפידים על איסורי צניעות ומטיילים כהלכה כך יש להקפיד על איסור פיקוח נפש שהוא עוד יותר חמור", מוסיף משי זהב לסיום.

יו"ר 'איחוד הצלה', זאבי קשש, מצטרף גם הוא לדברים ואומר כי "כולנו מכירים את התחושה המשפחתית הממכרת של 'להיות ליד הים' או 'לצאת לים בלילה', 'לתת לקטנים לשכשך רגליים'. כן. המשפטים הללו הנאמרים בתום לב ובאחריות משפחתית לחויית קיץ מהנה, הסתיימו לצערנו באסונות קשים של ילדים ונערים שנשארו מאחור ולא חזרו הביתה לעולם. עבור המשפחות הללו החוייה הזו לא תישכח לעולם, בצירוף תחושת אישום מחרידה שלא תרפה לכל אורך החיים כולם".

קשש מוסיף ומתחנן: "אנא! אנשי ספר ועמל אנחנו. איננו 'גולשי ים' או שחיינים אולימפיים. קורס בסיסי בשחייה איננו מגן מוחלט, וידיעת 'חתירה' ערטילאית איננה מחזיקה מים. הים ומקורות מים מהווים סכנת מוות. להיכנס לים ללא מציל, וכך גם לקפוץ לבריכה במפל או לזנק לשם מלהט החום שבחוץ, כמו לגלגל על הלשון סם המוות בתקווה שאנו יודעים לעצור רגע לפני נקודת ההכרעה".

"חברים יקרים ואני בתוכם, כקהל האמון על עמל התורה וישיבת אוהל, איננו מנוסים די הצורך בסכנות שבשטח, ואנו משלמים ושילמנו כבר בימים אלו, מחיר דמים מחריד ויקר מידיי. בואו ניקח אחריות על עצמנו. על ילדינו, בו ניקח אחריות ולא ניכנס למים ללא מציל, לעולם!!!", הוא מבקש בתחינה. "בואו ניקח אחריות ו...כן. נדרוש מבנינו היקרים לדווח על כל יציאה ונאסור ירידה לצוקים ונקיקים בשעות לא שעות, כניסה ל'טבילה בכנרת מול רבי מאיר בעל הנס', קפיצה בבריכת המשושים ויציאה למסלולים בשעות מאוחרות או בלי מים ואמצעי קשר. זו האחריות שלנו. זו החובה שלנו. בואו נסיים את בין הזמנים הזה בחיים".

מנכ"ל ארגון "הצלה", הרב אשר שלומוביץ: "לצערינו מידי שנה אנו פותחים את ימי בין הזמנים בטרגדיות שונות וקשות, כאשר כל יום שעובר מחסיר פעימה בלבם של ההורים שילדיהם יחזרו הביתה בשלום. לצערי אירועים קשים אלו הולכים וגוברים משנה לשנה ונדמה שאנו רחוקים מלהפיק את הלקחים הנדרשים. רבו הדיבורים על הטיולים המסוכנים, ועל הרחיצה המופקרת בחוף ללא מציל. הגיע הזמן לומר לעצמינו די! התמונות שחשפתם הבוקר בכיכר השבת הם קשות מאוד. מספיק עם השאננות ועם הרגשת הסמוך שהכל יהיה בסדר - כי הכל כבר לא בסדר".

"אם אנו המבוגרים נשמש תחילה דוגמא ולא ניקח סיכונים מיותרים שעלולים לעלות בחיי אדם ולא נכנע לייצר ההרפתקנות שעדיין מידי פעם אוחז בנו, והיה זה שכרנו. קשה לנו לעיתים לעמוד בהפצרות הילדים, שנעתר להם לנסוע לטיול עם בן השכנים. חשוב לדעת, שילד בכל גיל, מוגבל ביכולת אחריותו, ורוחב לב מסוג זה עלול לעלות לנו חלילה ביוקר".

"לבסוף יש לזכור, כי בכל אירוע חירום קטן כגדול אין להסס. יש להתקשר מיידית למוקד מד"א, אמבולנס ומתנדב ארגון "הצלה" יוזנקו מיידית למקום האירוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר