העדות נחשפה

שלושת הקצינים במשפט אזריה: "מחדל פיקודי"

שלושת הקצינים הבכירים, זכאי, ביטון ודיין, שהתגייסו לטובתו של אזריה טוענים כי מדובר היה במחדל פיקודי וכי אזריה פעל כיאות למצב לנוכח הסכנה למטען על גופו של המחבל (חדשות, בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש90)

משפטו של החייל היורה, אלאור אזריה, צפוי להתחדש בימים הקרובים. צוות ההגנה של החייל רשם לעצמו ניצחון קטן כשהצליח לגייס לשורותיו שלושה קצינים בכירים במילואים שיעידו לטובתו. על פי הפרסומים בחדשות 2, שלושת הקצינים שגויסו, מסכימים עם הקו שהציגה ההגנה בבית הדין. החריף בהם הוא תת אלוף במיל' שמואל זכאי, שטען כי התמונות שתועדו מוכיחות כי התביעה טועה, וכי אזריה פעל באופן סביר בשל החשש ממטען.

"העובדה שהמחבל זז והיה יכול להגיע להפעלת מטען, לצד העובדה שהיו שני מחבלים בזירה מהווים עילה מעבר לספק סביר על קיומה של סכנה שמצדיקה פתיחה באש", טען זכאי. "כשבוחנים את מבחן הסבירות הרי שהיה יסוד מקצועי לבצע ירי לנטרול המחבל".

זכאי אף מפנה אצבע מאשימה לעבר דרג הפיקוד בשטח שלטענתו הוא זה שפעל בניגוד להנחיות. "היה שם ברדק", אמר. "שום בידוד, חיילים מסכנים את עצמם, את הצוותים רפואיים וחיילים אחרים. הנחיית המג"ד ממשיכה את הכשל הפיקודי. אין ואסור לפנות מחבלים מבלי זיכוי חבלני".

זכאי מתח ביקורת חריפה על דבריו של שר הביטחון דאז יעלון, שטען אז כי "מי שסרח צריך לתת את הדין". "האם יעלה על הדעת שהחייל ידע שהוא הולך לדין משמעתי ולאחר מכן יתבטא שר הביטחון, רמטכ"ל ודובר צה"ל בעניין זה?", טען זכאי. "בהתבטאויות כמו 'החייל סרח, החייל התבהם'? הדברים בעיני מזעזעים. לא זו אף זו, מדובר בפעילות שמחבלת ומחסלת כל אפשרות להליך שיפוט נקי".

תת אלוף זכאי לא מתעלם מכך שההליך המשפטי הושפע מהתקשורת. "ההתנהלות לאחר התחקיר של דרג הפיקוד הבכיר, כולל האשמתו הפומבית של הלוחם ברמיזות ובצורה ישירה היא שערורייה מקצועית וערכית", טען. "הייתה כאן פגיעה חמורה בהיגיון של בסיס החוק. דבר שהשלכותיו הן לא פחות מבעלות סיכון לחיי אדם בעתיד".

דברים ברוח דומה נכתבו בחוות הדעת שהוגשה גם על ידי שני האלופים במילואים עוזי דיין ודן ביטון. דיין טען כי לא היה מקום לפתוח בחקירת מצ"ח בעניין מבצעי כמו זה. "הפיקוד על האירוע וניהול הזירה היה לקוי", אמר. "אין לערב את מצ"ח בחקירת אירועים מבצעיים. אין להם את הניסיון הדרוש לכך. אני מציע לבית המשפט להתעלם מכל האמירות השופטות שנשמעו ומכל לחץ ציבורי. לתוצאות המשפט יש משמעויות לכלל הלוחמים והציבור הרחב".

גם האלוף במיל' ביטון השתמש במילים קשות ותקף את הקצינים שנכחו בזירה. "היה מחדל פיקודי מהמח"ט, המג"ד והמ"פ", טען ביטון. "לדעתי המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק מהווה קו שבר. הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים שמו שביצע החייל".

פרקליטיו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק ואילן כץ מסרו בתגובה: "לא חלף יום מאז נמסרו העדויות לתביעה, והשמות הוצאו לתקשורת. לא נתייחס לתוכן העדויות, אלא בבית הדין. לצוות ההגנה ברורה הכוונה בפרסום השמות, כפי שהופעל לחץ על עדים, שלא יעידו לטובת החייל, הגם שעדותם מסייעת לו. למותר לציין כי העדים הבכירים, לא יחששו, גם אם שמותיהם פורסמו ואף שנמתחה מחוגים מסוימים ביקורת על עצם נכונותם להעיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר