תקווה לתרופה

חוקרים ישראלים גילו כיצד סרטן העור פועל

חוקרים ישראלים מאוניברסיטת תל אביב גילו כיצד מתפשט סרטן העור מה שפותח דרך משמעותית בגילוי תרופה לסרטן הקטלני ביותר ממנו מת אדם כל 52 דקות (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

הישג רפואי ישראלי: חוקרים מאוניברסיטת תל־אביב גילו באיזו צורה שולח סרטן המלנומה גרורות ומצאו דרכים למנוע את התפשטותו של סרטן העור הקטלני לאיברים אחרים בגוף. המחקר התפרסם אתמול (ב') בכתב העת היוקרתי "נייצ'ר".

ד"ר כרמית לוי מהמחלקה לגנטיקה של האדם וביוכימיה בבית־הספר לרפואה של אוניברסיטת תל־אביב, מי שעמדה בראש המחקר, מסבירה ש"המלנומה נוצרת בתחילתה בשכבה העליונה של העור, שנקראת אפידרמיס. בשלב ראשוני זה אין ביכולתו של הגידול לשלוח גרורות, כי באפידרמיס אין כלי דם - המהווים "כביש מהיר" שמוביל תאי סרטן אל איברים אחרים בגוף. כדי לשלוח גרורות זקוק הגידול לקשר עם כלי הדם, ואלה מצויים בשפע בדרמיס, השכבה שמתחת לאפידרמיס.

"גילינו שעוד לפני שהסרטן עצמו חודר לדרמיס, הוא שולח בועיות זעירות המכילות חומר גנטי, והן שיוצרות את השינוי במבנה הדרמיס - כהכנה לקליטת התאים הסרטניים ולשינוע הגרורות. הבנו שאם נצליח לחסום את הבועיות, נעצור את המחלה כולה", מסבירה לוי.

החוקרים מצאו חומר שמעכב את שליחת הבועיות מהגידול שבאפידרמיס אל שכבת הדרמיס, וחומר אחר שמונע את היווצרות השינויים בדרמיס גם לאחר הגעת הבועיות. התובנות החדשות ושני החומרים שגילו החוקרים, שנוסו בהצלחה במחקר, יכולים לשמש לזיהוי מוקדם של המחלה וכבסיס לפיתוח תרופות עתידיות למניעת יצירת גרורות בחולי מלנומה, אם כי הדרך לכך עוד ארוכה.

מדובר בתגלית משמעותית משום שמלנומה, סרטן העור האגרסיבי והקטלני ביותר, גורמת למותו של אדם אחד בעולם מדי 52 דקות, ומספר החולים עולה עם השנים. "הסכנה במלנומה אינה בגידול הראשוני שמופיע על העור, אלא בגרורות שהסרטן שולח לאיברים חיוניים כמו המוח, הריאות, הכבד והעצמות", מסבירה ד"ר לוי.

"המחקר שלנו מהווה צעד חשוב בדרך להתמודדות עם סרטן העור הקשה מכולם. אנחנו מקווים שהממצאים שלנו יסייעו בעתיד להפוך את המלנומה למחלה בלתי מאיימת, שניתן להחלים ממנה בקלות יחסית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר