כאן כדי להישאר

מגילת הקוסם | אברהם דוב גרינבוים

אנשים מסביבו יתחלפו והתקשורת תחפש מתנות במרתפיו, אבל הוא כאן כדי להישאר. ויש לו גם חברותא בתלמוד בבלי • אברהם דוב גרינבוים, עורך "בקהילה", עם "מגילת הקוסם" נתניהו (עיתונות)

אברהם דוב גרינבוים | כיכר השבת |
הקוסם. נתניהו (צילום: Yair Sagi, פלאש 90)

1.

ויהי בימי המלך ביביהו, מוכשר ורם מעלה, בן לחלוצים, מסולתה ומשמנה, מאציליה ובריחיה, שעלו ארצה בחיבתם את ציון כממשיכי דרכם של תלמידי זקנם הגאון מווילנה.

ויהי ביביהו נושא חן בעיני מפקדיו בסיירת מטכ"ל ומפקדו הלא הוא אהוד ברק, שלעתיד ייפגשו שוב ויטו שכם זה לצד זה, זה לעומת זה ולימים גם זה כנגד זה, עד היום הזה כששניהם יורים זה על זה.

ולפני הסיירת עוד הספיק ביביהו לשטוף כלים לפרנסת הבית. הסנט מוריץ והקצף לא נשכחים ממנו עד עתה. באמת אמרו שהניקיון הוא לשם דבר בביתו זו אשתו.

וייסע הקיסר הצעיר להרווארד ויבקש לרכוש מקצוע. ויאמרו לו חבריו: כאן אין חובה ללמוד כי אם חובה לדעת. ובאותו היום פגש בו לפתע איש זקן, נביא בעירו, ויאמר לו: כל מה שתלמד עתה – יהיה לעזרה למדינתך. מעין נבואה רחוקה נזרקה בו ויהי לפלא. וילמד הנער וירכוש תארי כלכלה, וילך לעבוד בחברת ייעוץ.

ובאמריקה הכרך הגדול למד ביביהו את ה־C המשולש: "competitors, Costs, Customers" (־לקוחות, עלויות, תחרות) וקיבל על עצמו למלא את המשבצת של ההתחרויות. ויפן וייצא למדינות העולם הגדול, סובב והולך בארצות שונות ולא ראה כל מודל לחיקוי, עד בואו אל בריטניה. שם במכון עמית של מפלגת האופוזיציה גילה את שיטת הכלכלה אותה יְיַשם שנים ארוכות אחר כך, בשבתו על כס האוצר.

כשיחזור לישראל במלחמת יום הכיפורים יצטרף שוב למאמץ המלחמתי ולאחריה יעסוק ברהיטים. ויאמרו באירוניה מתנגדיו: במדינה בה יש מתים במלחמה, יש מן הצורך לבנות להם ארונות. היה לא תהיה.

ובתוך הימים ומדינת ישראל יצאה למבצע אנטבה. שם הקריבה משפחתו את בנם יונתן הקרוי יוני על מזבח אדמת אוגנדה. שם סברו מלכתחילה חוזי הציונות להקים את המדינה, והשאירו קרבן אחד לסמל ולמופת. יקום ה' דמו.

ויחי ביביהו את חייו בנחת עד לקבלת הטלפון המיוחל ממישה ארנס, גם הוא ליטאי מקובנא הגדולה, ויכרתו שניהם ברית ליטאית. ויבקש ארנס להכניסו לשגרירות בוושינגטון הבירה והצעיר האמריקני האריסטוקרט התלבט כה וכה אם להיכנס לפוליטיקה. אמנם לאחר שלמד והשלים כלכלה השלים בדעתו כי לא ניתן לשנות את המדיניות אלא מבפנים. וכך מתוך דאגה כנה ועמוקה הבין ביביהו כי לעת כזאת הגיע למלכות ונכנס למדמנה.

כבר בימיו הראשונים נכון לו אתגר רם וחשוב. נערכה הצבעה על שינוי שיטת הממשל ואף איימו חברי המרכז כי מי שיצביע בעד - אחת דתו לעוף ממוסדות הליכוד הרביזיוניסטית. אבל לא איש כביביהו שיירתע. הצביע בעד ("פעם יחידה מול המפלגה") ועל חודו של קול עבר השינוי. זו גם השיטה שהביאה לו את כס השלטון בקיץ תשנ"ו.

השתא, אבל לפני עשרים שנה.

2.

אחר הדברים האלה ויתחבב ביביהו על היהודים בארה"ב, הקונסרבטיבים והרפורמים.

ובכל יום ויום היה שואל את מישה כדת מה לעשות: "אני כאן מוכן ומזומן גם להכין כוס תה". ולאחר המינוי בשגרירות בא המינוי באו"ם, וייתן משאת מאות ראיונות לכלי התקשורת וייצג את ישראל בגאון.

מכאן הייתה הדרך המבוטחת. בשובו ארצה שב למדמנת הפוליטיקה האהובה עליו, בחיבתו את ציון. ויישא את שרה בן ארצי לאשתו ויאמרו לדבק טוב. ווילנא ונובהרדוק יעלוזו ובנציון ורעייתו יגילו במלכם. שידוך ליטאי מובהק כנהוג, עם דירה מכל צד. לימים, ישיגו בכוחות עצמם את הדירה השלישית, וישם כחלון מס על הארץ ולא יכול ביביהו להתעסק עם זה, כי הוא בניגוד עניינים.

ובכל יום ויום ביביהו מתבונן בנפתולי הפוליטיקה ומחכה לשעת הכושר. ויהי היום לאחר קונספירציית רצח רבין וניסיון הפוטש של שמעון פרס יצאו בני אוסטרליה בפוסטרים וסטיקרים "ביבי טוב ליהודים", וברוב קולות הפתקים הצהובים זכה המלך ביביהו לעלות על כיסא ראש ממשלה בישראל. חלומו הישן והטוב.

נתניהו לאחר התדרוך (צילום: כיכר השבת)

מה שלא לקח בחשבון הנביא הזקן בהווארד, שלצד שיעורי הכלכלה היה על ביביהו גם ללמוד ולהשתלם בקורס תקשורת. זה בעצם מה שילווה אותו בעשרים השנים הבאות (1996־2016) ובוודאי בעשרים שנים שיבואו לאחר מכן (2016־2036) – עד להעברת המלכות לידי אחד מבניו הראויים, כנפסק להלכה.

ואל תתמהו: מדובר באדם המאמין בעוצמה הרוחנית של ישראל, קורא את הפרשה וההפטרה ("בפרספקטיבה רחבה והיסטורית"), ואף לו שיעור בפרקי אבות. גם מקנח מעט בתלמוד בבלי עם הגאון רבי עדין שטיינזלץ.

מני אז נקרא שמו בהערצה הגאון. אף שיר מיוחד חובר לכבודו על הכתוב "ולבנימין אמר ידיד השם".

3.

אחר הדברים האלה ויחלו ימים טובים לחרדים ולד"לים ולכל מי שעומד בצד הימין של הפוליטיקה הישראלית: נבנו 'דירות להשכרה' ומנגד דירות ביו"ש. ליהודים הייתה אורה ושמחה.

וימאן המלך ביביהו להכיר את התקשורת שמאנה להכיר בו. ויטפלו בו השכם והערב וינסו להטיל בו דופי בנקמם את נקמת בני האצולה השמאלית של אנשי פרס המופסדים. ביקשו ולא יכלו לו. ויפתח המלך ביביהו את שער מנהרות הכותל לבקשתו של ראש העיר ירושלים דאז ומיושבי מעשיהו דהיום אהוד אולמרט, ולפי הסכמתו של ראש השב"כ דאז עמי איילון, ותחל אינתיפאדה קטנה לבעבע. ויזהיר המלך נתניהו את ראש הרשות יאסר ערפאת וכעבור שלושים רגע שכך הרעש.

אחר כך חתם על הסכם חברון והטביע את אמרתו של "יתנו יקבלו לא יתנו לא יקבלו". דברי שלום ואמת: לא נתנו. וקיבלו.

עם סיום הקדנציה המוקדמת וילך הביתה וייכנס למקומו מפקדו בסיירת אהוד ברק וינהג שנה ומחצה את הממשלה הקצרה, עד להעברת המשחן בעצם יום השבת, וכדי בזיון וקצף. ובאותם ימים פרש ביביהו מהפוליטיקה, ולא יכול היה לראות את חרפתו וייצא למסע סבב הופעות והרצאות ברחבי העולם.

ובאלפיים ושלוש בעודו יושב על הטריבונה, עושה מעשי ברק ועוקץ את ההנהגה, ישב אריאל שרון, הוא הרועה כבשים מחוות השקמים ואביהם של גלעד ממתפקדי הליכוד ועמרי מיושבי מעשיהו. הגיעה לפתחו הצעה קוהרנטית שאי אפשר להסכים לה ואסור לסרב לה: לכהן כשר האוצר.

כמו אלוארו די לונא בשעתו במלכות יוהן השני בספרד נתיישב ביביהו על כס האוצר. לימים אף יוכיחו אוניברסיטאות על סמך טיפת רוק, כי ביביהו צאצא ישיר לאנוסי ספרד. ולא בכדי חקר אביו הפרופסור בנציון את תולדות יהדות ספרד.

ויוציא ביביהו מכיסו אולר חד אותו רכש בדולריו האחרונים בקפיטריה בהרווארד. וישחט ויערוף את תקציבי המוסדות וקצבאות הילדים. גזירות נתניהו או גזירות תשס"ג קראו להן החרדים ויבכו זעקה גדולה ומרה. הגוזר נתניהו נחרט בציפורן שמיר בדברי ימי החרדים, כמי שניתק את החמצן לבית המשפחות ברוכות הילדים.

נחכה לו בסיבוב, אמרו זה לזה. אז אמרו.

4.

בלילה ההוא נדדה שנת המלך. ויבהילו את שרון לבית החולים וימלוך תחתיו איש אמונו אהוד אולמרט. והעקומה של טבלאות הבנקים והמדדים העולמיים שהטיבו לזנק בימי השר ביביהו כמו עמדה מלכת. הסמיקו בבושתם מחילופי הגברי ויחכו לשעת חילוף המשמרות.

והנה זה בא בסערה בבחירות 2009 ויכבוש ביביהו את הבית השחור ברחוב בלפור. והפעם במבט בוגר, כך היה נראה וכך קיוו האלפים שבחרו בו.

כבר בימיו הראשונים הרע את יחסיו עם האומה הגדולה, שמפיתה אכל ומימיה שתה. אבל אין זה מדויק, כי יותר משבעים אחוזים מהאומה האמריקנית על פי 'גאלופ' תומכים מוצהרים בישראל, על אף הכול. ורק הנשיא השחור, ברק חוסיין אובמה, מתנכר לו.

ובכל זאת ינאם נתניהו בבתי הקונגרס ויקבל את אהדת העם האמריקני ושלדון אלדסון, אמריקאי מחויך ומעוגל, ישלם עיתון לאוהבו ולבן בריתו. "מה יש? גם באמריקה הגדולה יש שני עיתונים, הפוסט נוטה לרפובליקנים והניו יורק טיימס לדמוקרטים. כך גם בבריטניה, הטיימס נוטה ימינה והגרדיאן הינו שמאלני, כך גם בצרפת עם לה מונד ולה פיגארו".

ולצד הריחוק מאובמה התקרב נתניהו לקיסר הכול יכול, ולדימיר פוטין. חישוב פשוט מעלה כי זו הייתה בחירה מוצלחת. הרבה לאחר שרעייתו של אובמה תעזוב את נשיאות ארה"ב, לאחר ג'ב בוש האח שיכהן לאחר הגברת קלינטון, עדיין ישחקו נתניהו ופוטין במשחק הידוע קארטין.

ואם לא ביבי, אז יאיר.

5.

ויאמר נתניהו בליבו: וכל זה איננו שווה לי, אל מול התקשורת העוינת הרודפת אותי יום וליל. "לא יהיה כלום, כי אין כלום", מצהיר הבוס על החקירה הלא צפויה. ויגדף את הרביבים, את הכפירים, את האמנונים, את הנוניים ואת כל מי שעומד בדרכו, וחושב שהוא רק מזיע.

ויתאפק פעם אחר פעם מראיון בתקשורת שאינה אוהדת אותו. ויזמן את אוהביו ואויביו למפגשים ותדרוכים במעון רוה"מ שברחוב קפלן. ויוציא גיר כחול ויאייר את דמותו, עם אף ארוך וזיעה ניגרת ממצחו.

וכשנשאל על ידי התקשורת החרדית על אודות גזירות לפיד עיקם את שפתיו ולא אבה להבטיח כי כזאת לא תישנה עוד. ובהגיע תור הרפורמים והכותל ותור חילולי השבת והדיור, נעמד הקוסם ויערבב את כל התבשיל במילים יפות ומגוהצות כמו העניבה הכחולה שתלויה על כרסו.

ואחרי כן הפיל תחינה לפני אלו "עם הלב הפתוח", שיבינו לכאב ולפשע שנעשה למלכה עמו בבית. הדברים יצאו מפיו וידפוק על השולחן ויקצוף מאוד, וחמתו בערה בו.

כי גדול בנימין בעיני עצמו ובעיני רואיו ושמעו הולך בכל המדינות. טוב כרגע ליהודים החרדים ורצוי לרוב אחיו, למגינת לב השמאל וכל זרעו.

  • הטור המלא פורסם בעיתון "בקהילה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר