התהפכות מגמה בירושלים?

אחרי ירידה של כעשור: עליה בחינוך החילוני

נתונים חדשים מלמדים, כי מספר תלמידי החינוך הממלכתי, במגמת עליה מרשימה, לעומת עשור של דעיכה עקבית. עוד עולה, כי שרה ודוד הם השמות הפופולריים במגזר החרדי (חדשות, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ערב פתיחת שנת הלימודים תשע"ז, מתפרסמים היום (שלישי) כמה נתונים מעניינים העשויים ללמד על הנעשה בבירה: קיימת עלייה של 848 תלמידים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים בחינוך הכללי, הממלכתי.אחרי למעלה מעשור של ירידה במספר התלמידים במגזר זה, התהפכה המגמה ובשנים האחרונות מספר התלמידים בחינוך הכללי עולה מדי שנה, והוא גדל הפעם בכ-12 אחוזים.

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, הגיב לנתונים ואמר, כי "גם השנה החינוך הירושלמי ניצב בחזית העשייה וההשקעה העירונית. אני מאמין שההשקעה בחינוך ילדינו קובעת את עתיד העיר ירושלים ואני שמח לראות את מגמת הצמיחה המתרחבת במוסדות החינוך במגזר הציוני לצד שאר המגזרים בעיר".

"ההשקעה בפיתוח תכניות חינוכיות ייחודיות והמגוון התרבותי שאליו נחשפים התלמידים, מסייעים לפתח את מערכת החינוך ולהיטיב עם איכות החינוך הניתן לילדים בירושלים", ממשיך ומתפאר ברקת.

יצויין, כי מספר התלמידים בירושלים שובר שיאים השנה, ועומד על 283,650 תלמידים בכלל המגזרים.

כמו כן, השם הנפוץ ביותר בקרב התלמידים העולים לכיתה א' במערכת החינוך החרדי בקרב הבנות הוא שרה, ובקרב הבנים השם המוביל הוא דוד.

בקרב התלמידים העולים לכיתה א' בחינוך הממלכתי, השם הנפוץ לבנות הוא נויה ולבנים הוא איתי. בחינוך הממלכתי דתי השם המוביל לבנות הוא שירה (שנה שניה ברציפות) ולבנים יהונתן. במערכת החינוך הערבי השם המוביל בקרב הבנות הוא גנא ולבנים גם השנה נשמרת הבכורה לשם מוחמד.

בעיריית ירושלים טוענים, כי לצד עליה ברוכה בנתוני הרישום במוסדות החינוך החרדיים, נרשם השנה שיא בהשקעת העירייה בתחום החינוך, במיוחד במגזר החרדי, תוך גידול של למעלה מ-40 מיליון שקל בתוספת תקציבית מיוחדת. ההשקעה התקציבית בחינוך החרדי בירושלים עומדת השנה על סך של כ-170 מיליון שקל.

מנתוני אגף מנהל החינוך החרדי עולה, כי מספר הילדים בגנים העירוניים בציבור החרדי נמצא בעליה ועומד על 24,058 ילדים, כך גם בחינוך היסודי נרשמה עליה והוא כולל 49,925 ילדים, בגיל העל יסודי העליה היא ל-23,604, והחינוך המיוחד כולל 2,500 ילדים. סך הכל - 100,87 ילדים.

בתוך כך, נשלמות ההיערכויות לפתיחת השנה ברחבי העיר על כל שכונותיה, בהובלתם והשתתפותם המלאה של ראש העיר ומנכ"ל העיריה, יחד עם סגן ראש העיר צביקה כהן המחזיק בתיק חינוך חרדי. נערכו סדרת פגישות וסיורי שטח מקצועיים, תוך שיתוף משרדי הממשלה השונים, בראשם משרד החינוך, כדי לתת מענה נדרש לצרכי החינוך לציבור החרדי בעיר. גם מעורבתם של איתמר בר עזר מנהל האגף לחינוך חרדי וראש מינהל החינוך העירוני משה טור-פז, ניכרה לאורך כל התקופה האחרונה לביצוע תכניות העירייה וקיומם בשטח.

עיקר המאמצים נסובו אודות פרויקט "פינוי-בינוי" רחב היקף, הכולל סבב מבנים שמטרתו מציאת פתרון למספר בתי ספר ותיקים וחדשים ברחבי העיר, בהשקעה נרחבת של עשרות מיליוני שקלים מצד העירייה.

בראש ההיערכות העירונית הושג סיכום חשוב ומבורך, בתום פגישת עבודה שנערכה בלשכת ראש העיר ירושלים, בהשתתפות יו"ר החינוך העצמאי הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל העיריה עו"ד אמנון מרחב, מחזיק תיק חינוך חרדי סגר"ע צביקה כהן, ראש מינהל החינוך משה טור-פז, ויועץ ראש העיר אברהם קרויזר, במהלכה סוכמו הנושאים בין העירייה והחינוך העצמאי לטובת צרכי תלמידי ותלמידות החינוך העצמאי בעיר. במסגרת זאת אף תואמה פתיחת שנת הלימודים במוסדות החינוך העצמאי בשכונות בית וגן-קרית יובל, בפתיחת בית ספר חדש בדרום-מערב העיר, במבנה מיוחד שנשכר לצורך כך ברחוב הפסגה.

כבר בשנת הלימודים הקרובה תשע"ז, יחנכו מאות כיתות לימוד חדשות בידי אגף מנח"ח (מינהל חינוך חרדי) ויפתחו את שעריהן עם תחילת שנה"ל ובהמשך תחילת השנה. בין היתר ייחנך בית הספר החרדי "יד אשר" בשכונת גילה. מדובר במבנה חדש הכולל ת"ת לבנים, ביה"ס לבנות, גני ילדים וכולל אברכים, כל אלה יפעלו מהמבנה החדש והקבוע שהוקם לאחר ששנים רבות שכן בקראוונים ומבנים ניידים.

כמו כן, הסמינר הישן בירושלים הגיעו לסיכום עם עיריית ירושלים על פרויקט הרחבה במסגרתו ייבנה מתחם חדש לסמינר באזור רוממה ובו עשרות כתות לימוד. בתום סדרת דיונים והיערכויות, משרד החינוך נעתר לבקשת העירייה ויתקצב את השלמת ביה"ס במתחם תמיר. במקביל מתקיים מו"מ לרכישת מתחם בן 8,000 מ"ר המיועד לעשרות כתות לימוד חדשות בכניסה לשכונת סנהדריה. קרית חינוך חדשה תוקם בחלק ממתחם רמת אשכול ובמתחם טרומן ברמות תיבנה קריית חינוך חרדית נוספת.

בתוך כך, יוצאת לדרך תכנית ברקת לבנות מאות כיתות לימוד למגזר החרדי, בחמש השנים הקרובות. על-פי התכנית אותה הוא יזם ושכבר אושרה לביצוע, העירייה תגייס 2 מיליארד ש"ח לבניית הכיתות ובמקביל יופעל מנגנון ביצוע לפי תוכנית מוגדרת ומפורטת, הלוקחת בחשבון את צרכי החינוך החרדי בעיר, הנמצא בפער גדול מזה שנים רבות.

במסגרת כך תבנה עיריית ירושלים עד שנת תש"פ כ-150 כיתות לימוד חדשות בשכונת בית וגן, בין היתר באמצעות הקמת קרית חינוך במתחם רחוב חכמי בבית וגן, שתכלול כ-5 בתי ספר חדשים. בכך ייפתר המחסור הקשה הקיים בכיתות לימוד כיום בשכונה זו וסביבותיה. כמו"כ במקום מתחם המבנים הניידים הקיים כיום בשכונת רמות (צפון) ייבנו כ-200 כיתות לימוד.

עוד נודע, כי השנה ישנה עלייה דרמטית בתקציב השיפוצים וההשקעה לפיתוח במוסדות החינוך החרדי בעיר, שהגיעו לתוספת של מיליוני שקלים, בין היתר לצרכי בטיחות וגהות, לפי דרישות הרשויות, וכן שיפוץ של למעלה מ-30 מוסדות חינוך בעיר, שעברו עבודות תשתית להבטחת בטיחותם או תהליך שיפוץ אחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר