כיצד בליקוי חמה - הירח מסתיר את השמש?

היום מתחולל ליקוי חמה טבעתי באפריקה. כיצד מסתיר הירח הקטן את השמש שגדולה ממנו פי 400 ומדוע לא תמיד הוא מצליח להסתיר לחלוטין את השמש? צפו בתמונות (מעניין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(נאס"א)

בטח שאלתם את עצמכם כיצד ייתכן שהירח הקטן מצליח לכסות את השמש הגדולה בעת ליקוי חמה? בעקבות הליקוי שמתקיים היום זו ביבשת אפריקה יש הזדמנות טובה להבין זאת.

"ממש בשעה זו מרכז יבשת אפריקה זוכה לליקוי חמה טבעתי כאשר בכל שאר היבשת יראה ליקוי חלקי. אבל לא רק שם. הליקוי ייראה גם באזורים רחוקים יותר באוקיינוס ההודי ואפילו קצת באינדונזיה ובאוסטרליה", מספר ל"כיכר השבת" משה גלנץ מ"שירת הכוכבים" המדריך בתחום האסטרונומיה.

הוא מסביר, כי קוטר הירח 3,500 ק"מ, וקוטר השמש הוא כ-1,391,400 ק"מ, כלומר, השמש גדולה מהירח פי 400 בקירוב, אבל בגלל שהשמש רחוקה מכדור הארץ פי 400 מהמרחק שלנו אל הירח, אז גדלם הזוויתי הוא בסופו של דבר דומה ולכן מצליח הירח לכסות את השמש בליקוי מלא.

אם כן, מדוע לא בכל ליקוי, מכסה הירח לחלוטין את אור השמש ומתרחשים גם ליקויים טבעתיים כדוגמת הליקוי האפריקני היום?

כאן, מסביר גלנץ נכנסת משוואה נוספת לעניין, "מרחקו הממוצע של הירח מכדור הארץ הוא כ-380,000 קילומטר, אך זהו רק הממוצע. בחלק מהזמן, הירח מתקרב לכדור הארץ במהלך מסלולו עד ל-356,000 קילומטר ולעתים מתרחק עד לקצת יותר מ-400,000 קילומטר. כתוצאה מהשינויים, כשהירח רחוק יותר הוא יהיה קטן יותר ביחס לגודל הזוויתי של השמש והליקוי יראה טבעתי".

הליקוי היום באפריקה, בשלבים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר