המשמעות הכלכלית

פיצוץ עמוס 6: התעשיה האווירית תשיב כסף

חברת חלל הודיעה לבורסה שהתעשייה האווירית תשיב לה את רוב כספי השקעתה בלוויין. בנוסף, תתבע החברה גם את חברת השיגור ותקבל חזרה את דמי פרמיית הביטוח (כלכלה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
רגע הפיצוץ (מתוך יוטיוב)

מתבררים אט אט המשמעויות הכלכליות של הפיצוץ של הלוויין עמוס 6 שהיה אמור להיות משוגר בעיצומה של השבת אך התפוצץ ביום חמישי כאשר הרקטה שהוצמדה אליו התפוצצה. הבוקר (א') דיווחה הבעלים של הלוויין חברת "חלל" דיווח מפורט לבורסה מה שלא מנע את קריסתה של המניה ב-35% עם פתיחת המסחר הבוקר.

על פי הדיווח מתברר, כי הביטוח אותו רכשה החברה למקרה שהלוויין יתפוצץ והיה יכול להכניס לחברה 330 מיליון דולר לא בתוקף - כי האחריות היא של תע"א עד שהלוויין במסלול. לכן חלל מצפה לקבל את הכסף שהושקע בהקמת הלוויין, 205 מליון דולר, בקיזוז מה שהמדינה שילמה לצורך חלקה בלוויין כ-17 מיליון דולר. סה"כ 188 מיליון דולר. התעשייה האווירית מסרה בתגובה כי היא אכן תשיב ל"חלל" תקבולים שהתקבלו בסכום של כ-173 מיליון דולרים, וכן תישא בהוצאות קשורות נוספות.

בנוסף, מתברר כי הביטוח שהחברה עשתה לא נכנס לתוקף כי הלוויין לא שוגר עדיין. לכן החברה מצפה לקבל חזרה את פרמיית הביטוח, 39 מליון דולר.

בנוסף החברה תובעת חזרה את עלות השיגור. מכיוון שהשיגור לא הושלם, חלל מצפה לקבל בחזרה את 50 מליון הדולר ששולמו ל-SPACEX או לקבל שיגור חלופי בעתיד על פי אותו הסכם.

כתוצאה מהכשל המוחלט בשיגור הלוויין אגרות חוב י"ג וי"ד ייפדו באופן מיידי עם קבלת הכסף. ומכיוון שמדובר על 232 מליון דולר - הרי שלחברה לא יישאר סכום משמעותי עודף (פרט לעלות השיגור, אבל אותו יידרשו לשלם בעתיד ממילא על לוויין חלופי או שהוא ייותר אצל חברת השיגור תמורת שיגור עתידי).

על פי ההודעה הבוקר, החברה תמחק 30 מליון דולר מהונה שיעמוד על כ-123 מיליון דולר זאת למרות שבפועל היא לא מפסידה כמעט מאומה.

בהודעה נאמר כי כרגע עמוס 2 ו-3 יחליפו את עמוס 6 שהיה אמור להיות. כשעמוס 2 יפסיק לפעול, החברה תעביר קיבולת לעמוס 3 עד כמה שניתן ותנסה למצוא פתרונות חלופיים. בנוסף, בעקבות הכשל ההסכם של החברה עם פייסבוק הסתיים.

החברה הודיעה כי תפעל להתנעת רכש חלופי לעמוס 6. החברה ציינה כי תדון עם הרוכשת שלה (Xinwei הסינית) על הצעדים הבאים, כשעמוס 6 לא הצליח לעלות. שכן עלייתו לחלל הייתה תנאי חובה לעסקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר