הרוסים מקדמים שיחות בין ישראל לפלסטינים

סגן שר החוץ הרוסי הגיע לישראל כדי לקדם שיחות בין הצדדים. במידה והרוסים יצליחו במשימה הבלתי אפשרית תהיה זו מכה צורבת במיוחד לממשל בוושינגטון (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
יפגשו שוב בקרוב? (צילום: חיים זך, פלאש 90)

איתותים לאובמה: סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, הגיע הבוקר (ב') לביקור מדיני בישראל וברשות הפלסטינית, במטרה לקדם את היוזמה הרוסית לעריכת ועידת שלום בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בוגדנוב נפגש עם נתניהו בלשכתו בירושלים והשניים דנו בסוגיה זו, כמו גם בנושאים אזוריים אחרים, בראשם המלחמה בסוריה והמעורבות הרוסית במדינה.

למרות שבירושלים וברמאללה מעריכים כי הסיכוי לכינוס הוועידה שמציעים הרוסים אינו גבוה, שכן אבו מאזן הציב תנאים לחידוש המשא ומתן, בהם שחרור אסירים פלסטינים שעל שחרורם הוסכם כבר בימי המשא ומתן הקודם בשנת 2014, וביסוס השיחות על קווי 1967 עם חילופי שטחים - שלא נראה כי נתניהו יכול לקבל בעת הזו. אך על פי ההערכות עצם הסיכוי לפסגה בתיווך רוסי היא איתות עצמתי לארה"ב. ניתן רק לתאר את תחושתו של אובמה לו פוטין יהיה זה שיצליח במה שהוא נכשל בשמונה שנות כהונתו.

בהודעה מלשכתו של נתניהו נמסר כי במהלך הפגישה נתניהו "הציג את עמדתה של ישראל, לפיה הוא תמיד מוכן להיפגש ללא תנאים מוקדמים, ובהתאם לכך שוקל את הצעתו של נשיא רוסיה ואת התזמון של הפגישה המוצעת". טרם נמסרה כל התייחסות רשמית ליוזמה הרוסית מצד הרשות הפלסטינית.

בשבוע שעבר אישר חבר הועד הפועל של אש"ף, אחמד מג'דלאני, כי רוסיה אכן מנהלת מגעים לכינוס פסגה ישראלית-פלסטינית במוסקבה, אולם טען: "אנחנו לא מעוניינים בפגישה לשם הפגישה או לשם יחסי הציבור, כפי שרוצה נתניהו". הוא הוסיף תירוץ נוסף כי יו"ר הרשות הפלסטינית מודאג מכך שנתניהו מנסה, לטענתו, ליצור מסגרת לתהליך השלום שתחליף את היוזמה הצרפתית, שלדעת הפלסטינים היא המתווה הנכון לסיום הסכסוך.

מג'דלאני, המקורב לאבו מאזן, אמר את הדברים יום לאחר פגישתו עם שגריר רוסיה ברשות הפלסטינית אלכסנדר רודאקוב ברמאללה. לפי דיווחים פלסטיניים, מג'דלאני מסר לשגריר כי ההנהגה הפלסטינית מוכנה לקיים פסגה עם ישראל, בתנאי שזו תמלא את התנאים שהתחייבה להם בסבב השיחות הקודם – שחרור הפעימה הרביעית של האסירים שנכלאו לפני הסכמי אוסלו, והכרזה על הקפאת הבנייה בהתנחלויות. "ממשלת נתניהו והממשל האמריקני הם אלו שמציבים מכשולים ליוזמות בינלאומיות להחייאת המשא ומתן", טען.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר