לוביסט חדש, אסטרטגיה שונה

הקאמבק של 'שותפים לתורה': פונים אל הציבור החילוני

הם ידעו ימים יפים יותר - ופחות. הארגון שהתחיל בקול גדול ובגיבוי רבני נרחב, שקע בפתאומיות - והשמועות פרחו. כעת, מסתבר כי 'שותפים לתורה' שינה אסטרטגיה ופונה גם לחילונים (חרדים)

מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: דוד זר)

ארגון "שותפים" החליט - חוזרים לתודעה הציבורית: כל מי שהתהלך ברחוב החרדי ונכנס לבתי הכנסת השונים במהלך השנה שעברה, וברוב חודשי החורף האחרון, לא יכל שלא לשים לב לקמפיין המסיבי של ארגון "שותפים לתורה".

כל ערוצי התעמולה האפשריים נוצלו על ידי הארגון, משלטי ענק ועד עלוני שבת לילדים - הכל במטרה מוצהרת, להתרים כמה שיותר כספים למען עולם התורה, הישיבות והכוללים.

השיטה עבדה באופן הבא: כל מוסד תורני ישלם לארגון דמי חבר, כשבתמורה יגייס הארגון סך כספי משמעותי שיחולק בשווה לכל המוסדות בהתאם למספר הלומדים.

מאחורי 'שותפים' עמדו אנשי ביתו הקרובים של מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי, וועדת רבנים מפקחת בה חברים רבנים מכל העדות והמגזרים בציבור החרדי, בהם גם בנו של הגר"ח, הרב יצחק שאול קנייבסקי.

אלא שלפני כמה חודשים חטף הארגון המוכר מכה תודעתית בלתי מבוטלת, עם חשיפת "כיכר השבת" כי הצבתו של מתקן התרמה חדשני בפתח ביתו של מרן הגר"ח קנייבסקי מעוררת הרמת גבות בקרב לא מעטים שתהו על אי-התאמת המתקן, לדעתם, לכבודו של הרב ולמושג הצדקה. המתקן, שדרכו היתה אפשרות להעביר בקשת ברכה לרב ללא צורך בהמתנה בתור - במקביל לאופציה של תרומה לארגון - אף זכה לכינוי המזלזל 'ברכומט'.

ה'ברכומט'

ואכן, לאחר זמן מה הוסתר המתקן והועלם מהכניסה לבית המפורסם ברחוב רשב"ם. במקביל, וללא הסברים מספקים, היה נראה שהארגון יורד למחתרת, כשכל קמפיין ההתרמה הופסק לחלוטין תוך זמן קצר. שמועות החלו לרוץ מפה לאוזן על כשל מובנה - אם לא מעבר לזה - בהתנהלות 'שותפים', ואף דובר על מוסדות תורה רבים שהפסיקו לקבל את ההעברות הכספיות עבור הלומדים במסגרות השונות.

בנוסף נשמעו קולות שרטנו על העובדה, כי במהלך כל התקופה נעשתה רק חלוקה אחת גדולה ומסודרת למוסדות הרבים. “לאן הלך הכסף?”, היתה השאלה שחזרה ונשנתה בקרב כל מי שנחשף לארגון.

כעת, חושף "כיכר השבת", את שאירע באמת מאחורי הקלעים בכל אותם חודשים. במקביל לקמפיין שנוהל תחילה בישראל, הושקע סכום עתק בקמפיין דומה, אף אם לא זהה, בקרב הקהילות החרדיות בתפוצות, לאותה מטרה של התבססות מערך התרומות לארגון, שמצידו יעביר את הכספים ללומדי התורה. “הקמפיין בחו"ל כשל באופן מוחלט", מודה כעת באוזנינו אחד מאלו שעמדו מאחוריו, "מאחר ועדיין היינו ללא ניסיון בעבודה כזו במדינות זרות".

הכישלון בחו"ל השפיע כמובן באופן ישיר על יכולתו הפיננסית של 'שותפים' לעמוד בהתחייבויותיו השונות, ולכן הוחלט, מחוסר ברירה, לקחת פסק זמן מסוים שהתבטא באי חתימת הסכמים חדשים עם מוסדות תורה נוספים; הפסקת נטילת 'דמי החבר' מהמוסדות שכבר חתמו; החזרת תשלומים אטית והדרגתית, בעקביות, למוסדות קטנים ואנשים פרטיים שכבר ציפו לכך - וכמובן, הפסקה טוטלית של כל הקמפיינים הפרסומיים שנראו במשך חודשים ארוכים בראש חוצות.

בשבועות האחרונים, החזרי התשלומים הללו הפכו מטפטוף אטי לשטף של ממש, כשבאופן מחושב ובהדרכת רבני הארגון מקבלים עוד ועוד אברכים ומוסדות את התשלום אליו ציפו.

במקביל, כך נודע ל"כיכר השבת", שכרו 'שותפים' את שירותיו של אחד מבכירי הלוביסטים בישראל, כשבצעד נדיר יחסית במערך ההתרמות של הארגונים החרדיים בישראל, ינצל הלוביסט המוכר את מארג קשריו המסועף כדי לרתום את החברות הגדולות בענפי המשק השונים ואת הציבור המסורתי הכללי להפרשת תרומה קבועה לארגון, באופן של 'תרומה לקהילה' - כעין 'הקופה הכחולה' של קק”ל שנחשבה ל"קמיע" של מדינת ישראל אצל יהודי העולם במשך שנים רבות - מושג שהציבור החרדי הכיר עד כה רק ברמה שולית או דרך מפעל הפיס.

הצ'קים, בחסות אלקטרה

חברה גדולה אחת כבר בתמונה - 'אלקטרה', שנותנת חסות לכל מאות הצ'קים הרבים שיוצאים כעת ממשרדי הארגון למוטבים השונים.

כך, מקווים ב'שותפים', ישובו הימים בהם אלפי לומדי תורה קיבלו קיצבה מוגדלת דרך הארגון הנחשב ואולי אף כמות מקבלי הקיצבה - תגדל.

אחד הצ'קים, שכבר נפדה על ידי האברך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר