4 ילדים כמעט התעוורו מפגיעת קרן לייזר

מצביעי לייזר הם צעצוע מסוכן במיוחד שיכול לגרום לתאונות ואפילו לעיוורון כאשר הוא מכוון לעיניים. ילדים רבים משחקים במכשירים שיכולים לגרום לנזק בלתי הפיך לעיניים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

סכנה במצביעי הלייזר: ארבעה ילדים בארצות הברית כמעט שהתעוורו לאחר שנחשפו לקרני האור ממצביעי לייזר, כך מדווח כתב העת לרפואת ילדים "פדיאטריקס". לעתים די בשניות ספורות של חשיפה כדי לגרום לאיבוד ראייה.

הרופאים מבית החולים במינסוטה, מדווחים על שני ילדים בני 12, אחד בן תשע שנים ואחד בן 16 שהגיעו למרכז הרפואי כשהם סובלים מפגיעה במרכז הראייה ו"נקודות עיוורות" בתוך שעות עד ימים לאחר ששיחקו במצביעי לייזר הפולטים קרניים ירוקות ואדומות.

במקרה אחד, הילד לא הביט ישירות על הלייזר אלא על השתקפות שלו במראה. שני האחרים כיוונו את הלייזר אל עצמם, והרביעי שיחק ב"לוחמת לייזר" עם חבר.

הרופאים דיווחו כי שלושה מהילדים סובלים מנזק בלתי הפיך לעיניים ואובדן מסויים של הראייה. ראייתו של אחד הילדים המשיכה להידרדר שבועיים לאחר הפציעה, ולבסוף ירדה לכדי ראיית 20/40 שתמנע ממנו להשיג רשיון נהיגה בעתיד. ילד נוסף החל לסבול מדימומים תוך עיניים ונזקק לזריקות לתוך העין, המלוות בסבל רב.

ד"ר איתי גל מ-ynet מסביר כי הסכנה השכיחה ביותר בשימוש בסמני - מצביעי לייזר היא "עיוורון בוהק", תופעה שבה העין מסונוורת בשל מקור אור בוהק, מה שגורם לטשטוש ראייה זמני שיכול להימשך דקות ארוכות.

לדבריו, קיימים דיווחים רבים על טשטוש ראייה זמני כזה אצל טייסים, אשר סונוורו במהלך ההמראה או הנחיתה בשל מצביעי לייזר שכוונו אליהם מרחוק או ממסלולים סמוכים. בשנת 2010 דיוווח מינהל התעופה האמריקני על 2,836 אירועים כאלה.

פגיעה דומה בראייה עלולה להתרחש גם בכביש, ובעולם מוכרים דיווחים רבים על נהגי אוטובוס, משאיות ואף רכבים פרטיים שסונוורו בשל מצביע לייזר ולקו בטשטוש ראייה בשל תופעת ה"עיוורון הבוהק". חלק מהמקרים הסתיימו בתאונות דרכים.

מצביע הלייזר עלול לגרום גם לתופעות מסוכנות הרבה יותר לרשתית: די בהתמקדות הקרן במשך שמונה-עשר שניות על אותו משטח כדי לגרום לבעירתו ולהוביל לעיוורון מיידי ולנזק בלתי הפיך לרשתית. הודות לעובדה שהעין מרצדת ללא הרף קשה למקד את הקרן במשך פרק זמן זה על הרשתית, אך גם חשיפה לזמן קצר יותר עלולה לגרום לה נזק קשה ולהוביל לפגיעה משמעותית בראייה.

במאמר שפורסם בשנת 1997 בכתב העת לרפואת עיניים Ophthalmology דווח על נזק בלתי הפיך לרשתית בשל חשיפה של מספר שניות למצביע לייזר.

במאמר אחר שפורסם בכתב העת היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל", דווח על עיוורון שבו לקה נער בן 15 משווייץ לאחר שנפגע מקרן לייזר בעוצמה של 150 מיליווט - עוצמה הגבוהה פי 30 מעוצמת הלייזר המקסימלית המאושרת לשימוש בארצות הברית. הנער השתמש בלייזר כדי לפוצץ בלונים במסיבה מרוחקת, אולם בטעות כיוון את הקרן לעיניו וגרם להרס הרשתית ולעיוורון.

מרבית אקדחי הלייזר הנמכרים באישור אינם צפויים לגרום לנזק משמעותי וקבוע לעין, אולם הסכנה טמונה במכשירים שלא נבדקו ולא אושרו לשימוש. אלה עלולים להיות בעוצמה כה גבוהה עד שתגרום לכוויות בעור ולפגיעה בלתי הפיכה בזגוגית העין וברשתית. כאמור, די בכמה שניות כאלה כדי לגרום לליקוי ראייה משמעותי עד עיוורון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר