הבעל לא מפרנס – הרבני הגדול "שחרר" את האישה

האם העובדה שבעל אינו זן ומפרנס את אשתו וילדיו מאפשרת לכפות עליו גירושין? בפסק דין שפורסם באחרונה, הרכב בראשות הרב הראשי לישראל קבע שכן, וחלק על ביה"ד האזורי (משפט)

עו"ד גיא אופיר | כיכר השבת |
הבעל אינו מפרנס אותה ואת הילדים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

השניים נישאו ב-1991 ובמשך השנים הביאו לעולם שלושה ילדים. בשמונה השנים האחרונות, האישה מתגוררת אצל אמה בשל מצב כלכלי קשה, והבעל מבקר מדי פעם.

לשאלות על גירושין:

פורום דיני משפחה

משנת 2009 הם נכנסים ויוצאים מבית הדין הרבני האזורי בחיפה, בעקבות תביעות גירושין שהגישה האישה. לבעל נפסקו מזונות ילדים בסך 4,500 שקל לחודש, וכיום רובץ עליו חוב מזונות בסך כ-200,000 שקל.

במשך השנים, בית הדין הפך לזירה של הצעות מצד הבעל, שהבטיח לרכוש או לשכור דירה, אולם בפועל לא קרה דבר.

בשנת 2014, האישה הודיעה שאין לה יותר כוח והיא רוצה גט בלבד. באותו היום בית הדין החליט שהצדדים חייבים להתגרש וקבע מועד לסידור גט. אלא שהבעל סירב, ושוב סיפר על איזו אופציה לרכישת דירה. דייני בית הדין האזורי התרככו וביקשו מהאישה לתת לבעל הזדמנות נוספת, אולם עמדה על רצונה להתגרש.

בסופו של דבר, בית הדין האזורי "המליץ" לצדדים להתגרש בגלל הכעסים שהצטברו ביניהם, אולם לא חייב אותם לעשות דבר תוך שציין כי התרשם שהבעל מוכן לעשות הכל כדי להשכין שלום, ואוהב את אשתו. לעומתו, הדיינים סברו כי כל מה שהאישה רוצה הוא "שהבעל יגיש לה את המפתחות הדירה 'על מגש של כסף'".

האישה הגישה ערעור בביה"ד הרבני הגדול, בו ביקשה לחייב את הבעל לתת לה גט, וטענה, בין היתר, כי היא באמת רוצה לפתוח פרק חדש בחייה.

היא הזכירה שהצדדים נפרדו כבר בשנת 2009, בעלה אינו מפרנס אותה ואת הילדים, וטענה כי אין יותר סיכוי לשלום בית.

זכותה לא לוותר

נשיא בית הדין, הרב הראשי יצחק יוסף הסכים עם האבחנה של ביה"ד האזורי בנוגע לכך שהבעל מאוס על האישה, כך שהיא בכל מקרה רוצה להתגרש.

"ואולם יש לדעת", כתב הנשיא, "שגם אישה שרוצה בבעלה אינה צריכה לוותר על זכויותיה הבסיסיות המוקנות לה מתוקף היותה אישה נשואה. וכאשר הבעל אינו מצליח לספק את אותן זכויות בסיסיות יש עילה בדין לחייבו ואף לכפותו לגרש את אשתו".

הנשיא חלק על ההסבר של ביה"ד האזורי שלפיו האשה רוצה "לקבל" דירה מהבעל, וכינה אותו הסביר "תמוה", לאור העובדה שמדובר היה בחזרה לשלום בית ושותפות ולא בחלוקת רכוש במסגרת גירושין.

"מדוע שהאישה תסכים לחזור לשלום בית [אם מטרתה] לרכוש דירה על חשבון הבעל, בפרט כשידוע לאישה שמרבית הסכום לרכישה יבוא ממשכנתא, שאליה ישועבדו חלקי שני בני הזוג בדירה, אם כך איזה רווח מיוחד יש לה בכך שתסכים לחזור לשלום בית ולרכוש עם הבעל דירה", תהה הנשיא.

לאורך פסק דינו, הנשיא תיאר מקרים ודעות שונות מ"ארון הספרים היהודי". בכולן הובעה רוח דומה – ניתן לכפות גירושין על בעל שאינו זן ומפרנס את אשתו.

הנשיא הבהיר כי העובדה שהאישה דאגה לעצמה לסידור מגורים אצל אמה – מגורים שנמשכו כשמונה שנים – אינם פוטרים את הבעל מחובתו לפרנס את משפחתו.

הדיינים הרב יצחק אלמליח והרב יצחק זר הסכימו עם הרב יוסף. התוצאה הייתה שהערעור התקבל. נקבע כי הבעל חייב את הבעל לגרש את אשתו.

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין גיא אופיר עוסק בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר