אאא

רכבת ישראל הודיעה הבוקר (ראשון) כי החל מיום ראשון הקרוב יושבתו 3 מתוך 4 תחנות תל אביב ובנוסף חלק מקו ירושלים למשך 8 ימים. הודעת הרכבת מגיעה רק שבוע לפני תחילת העבודות.

כך, בין ה-19 ל-27 בספטמבר ב-05:00 בבוקר ייסגרו תחנות תל אביב האוניברסיטה, תל אביב סבידור מרכז (רחוב ארלוזרוב), ותל אביב השלום (מרכז עזריאלי). בנוסף, יושבת חלקית קו הרכבת שמחבר בין ירושלים להרצליה, זאת לצורך ביצוע עבודות תשתית נרחבות, שנועדו לשרת בעתיד את הקו המהיר והחשמלי בין תל אביב לירושלים שיפתח בעוד כשנה וחצי, כמו גם עבודות פיתוח באזור השרון.

המשמעות היא שתנועת הרכבות מדרום תעצר בתחנת תל אביב ההגנה (מחלף לה גארדייה), ואילו תנועת הרכבות מצפון, בין היתר הקו הפרברי מבנימינה וקו הלילה מנהריה לנתב"ג, יופעלו עד הרצליה. בנוסף, הרכבות בקו ירושלים מלחה - הרצליה, בשני הכיוונים, יפעלו רק בין בית שמש ללוד.

ההערכות בענף התחבורה הן שמדי יום תאבד הרכבת בין 150 ל-200 אלף נוסעים, שייאלצו למצוא פתרונות חלופיים.

על מנת להתמודד עם העומסים שתגרום ההשבתה המשמעותית, יופעל קו רכבת ייעודי במסלול עוקף ת"א, בין נהריה ובאר שבע, בשני הכיוונים. הקו יעבור בתחנות עכו, הקריות, חיפה, בנימינה, הרצליה ולאחר מכן ימשיך ללוד, רמלה, קריית גת, להבים ותחנות באר שבע. הקו יפעל בין השעות 04:59 - 09:30 בבוקר ובין השעות 12:59 - 19:27 אחה"צ.

יופעל קו רכבת ייעודי נוסף יופעל בין בנימינה והוד השרון בשני הכיוונים. מסלול הקו יעבור בתחנות פרדס חנה, חדרה, נתניה, בית יהושע, הרצליה, בני ברק, תחנות פתח תקווה, ראש העין, כפר סבא והוד השרון.

משרד התחבורה מצידו אמור להפעיל שירות הסעות ייעודי ללא עלות, בין תחנות ת"א ההגנה והרצליה. בנוסף יתוגברו משמעותית האוטובוסים לתל אביב מחיפה, מבנימינה, מזיכרון יעקב, מחדרה, מנתניה, מכפר סבא, מהוד השרון, מראש העין, מרחובות, מראשון לציון ומבית שמש. כמו כן יופעל שירות אוטובוסים ללא תשלום עבור רכבות הלילה, בין תחנת הרצליה ונמל התעופה בן גוריון, בשני הכיוונים.

למה חיכו חודש וחצי עם ההודעה?

כפי שפורסם ב"כלכליסט" בחמישי האחרון, רכבת ישראל כבר החזיקה בידה הודעה רשמית על סגירת הקווים עוד בתחילת אוגוסט, אולם מסיבה לא ברורה היא חיכתה עם ההודעה עד לשבוע לפני תחילתן. במהלך סופ"ש עלו קולות ברכבת שבחנו לקצר את המבצע, אולם בסופו של יום הוא יוצא לדרך במתכונת שתוכננה מראש.

הפיצוי המוצע על ידי הרכבת הוא רק ללקוחות בעלי כרטיס תקופתי (גמיש 7, גמיש 30) "שהינו בתוקף בזמן סגירת המקטע ושאחת או יותר מהתחנות הסגורות נכללות בו, יהיו זכאים לפיצוי שיינתן בהארכת תוקף הנסיעה, בהתאמה למספר הימים בהם כרטיס הנסיעה היה בתוקף ומקטע הנסיעה היה סגור".