סקווירא נגד קאסאן

המאבק של החסידות המבודדת: "רק בדרכי נועם, כדרכינו"

מעברו של הרבי מקאסאן בסמוך לשיכון סקווירא המבודד ממשיך לעורר סערה - כפי שדווח לראשונה ב"כיכר השבת" - בהנהלת הקהילה מזהירים להיאבק רק בדרכי נועם "ולא באופנים אחרים" (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרבי מסקווירא (צילום: שמואל לענטשעווסקי - מגזין 'א בליק')

בחסידות סקווירא מוטרדים מאוד מהגעתו של רבי נפתלי צבי רוטנברג, האדמו"ר מקאסאן, להתגורר בפאתי העיר מונסי הסמוכה לשיכון סקווירא - כפי שפורסם לראשונה ב"כיכר השבת" - זאת בניגוד לתקנות שנוסדו על ידי האדמור זצ"ל ושהאדמו"ר הנוכחי רואה בהם את תשתית יסודו של השיכון הקדוש.

במכתב שנתלה בערב שבת הקודמת ונתלה שוב גם בזו האחרונה מבקשים הנהלת הקהילה לשכנע בדרכי נועם את מי שמפר את ההוראה לקיים אותה.

בתוכן המכתב כותבים ראשי הנהלת הקהילה: "הננו בזה בקוצר אמרים בנוגע מה שנעשה לאחרונה לצערינו בניגוד מטרת השיכון ויסודותיה, ואך למותר להגיד עד כמה העניין צר לנו מאוד, להיות שזה מפריע בעליל רצון-קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר זצוקללה"ה אשר הקים ובנה השיכון בקדושה ובטהרה מתוך מסירות נפש ממש במטרה זו שיהיה המשך לקיום המקום באופן זה.

"אמנם הננו סמוכים ובטוחים אשר שארית ישראל לא יעשו עוולה ולא ירצה איש שיהיה ח"ו חלק ושייכות לאבד יסודות קדושות כאלו, ואדרבה זכות גדול הוא למי שיש לו יכולת להשתדל לעזור ולסייע, ולהשפיע בכל הקשור לכללות עניין זה, כדי שנוכל להמשיך ולקיים רצון-קדשו".

הנהלת הקהילה מוסיפים וכותבים כי "ובודאי נזכה שזכותו הגדול והקדוש יגן על כל המסייעים, וימליץ טוב בעדיהם להתברך בגשמיות וברוחניות, בכתיבה וחתימה טובה ושנת גאולה וישועה מתוך שמחה ונחת תמיד".

בסיום המכתב מדגישים ראשי הקהילה כי "דבר שפתיים אך למחסור שכל רצונינו ובקשתינו היא לעזור ולסייע 'אך ורק' על מי מנוחות ובדרכי נועם כדרכינו כידוע, ולא ח"ו באופנים אחרים בשום פנים ואופן".

כפי שדווח לראשונה ב"כיכר השבת", מודעה תמימה שנתלתה בפאתי העיר מונסי מסעירה את שיכון סקווירא ואת הקהילה החסידית מהגדולות שביהדות ארה"ב. המודעה בישרה על "מסיבת לחיים" שמתכננים חסידיו ומעריציו של הרה"צ רבי נפתלי צבי רוטנברג להתגורר בעיר מונסי. הרב רוטנברג המכונה כאדמו"ר מקאסאן מונסי פתח בית מדרש בקצה העיירה והחל להנהיג שם את קהל עדתו.

אלא שמעברו של הרבי החדש לאזור מרתיח את השכנים משיכון סקווירא הסמוך. בחסידות האדוקה והשמרנית מקפידים על התבדלות מכל קשר עם הרחוב והשפעותיו, לא רק זה החילוני אלא גם זה החרדי ולכן ביקשו לעצמם להקים שיכון חסידי מבודד מכל השפעות של מודרניזציה ותרבות המערב (שבחלקה חדרה גם לשולי המגזר החרדי).

הגעתו של הרבי החדש בסמוך יחסית לשיכון הוותיק גורמת לשבירת המחסום ולחיבור בין סקווירא לשאר הערים החרדיות מה שיוצר מבחינתם בעייה קשה. אחרים רואים זאת כפגיעה בהגמוניה של סקווירא וניסיון פלישה לטריטוריה החסידית שבשליטת האדמו"ר מסקווירא שהינו אחד ממנהיגי היהדות החרדית באמריקה מה שמהווה מבחינתם פריצת גדר ופגיעה ברבי הקדוש.

כך או כך נעשו נסיונות מצד גורמים בכירים בהנהגה הרוחנית של סקווירא לשכנע את הרבי מקאסאן להעתיק את מקום מגוריו ואת בית מדרשו זאת על מנת שלא לפגוע ברגשות חסידי סקווירא אולם הדברים לטענתם נפלו על אוזנים ערלות.

הרבי הטרי איתן בדעתו להתגורר בסמוך לסקווירא וטוען כי הדבר אינו אמור להפריע לקהילה החסידית הוותיקה.

בשבוע שעבר תלו בחסידות כרוז מיוחד מטעם בית הדין של חסידות סקווירא המסביר את יסודות הקמתו של שיכון סקווירא על ידי האדמו"ר זצ"ל ואת המשכתו בהנהגת האדמו"ר הנוכחי תוך תיאור מיליוני הדולרים והממון הרב לצד כוחות הנפש שעלו להם מאחר וביקשו להקים שיכון מבודד מכל השפעות זרות.

לדברי בית הדין החשש הוא שעם התפשטות הריכוזים החרדים הסמוכים הרי שעיקר מטרתו של הקמת השיכון תהרס חלילה מאחר והוא יהפוך לעוד כמה רחובות בתוך עיר גדולה.

חסידיו של האדמו"ר מקאסאן אומרים כי אין מדובר כלל בפגיעה בשיכון הסמוך. לדבריהם: "קודם כל, בית המדרש של הרבי שלנו מרוחק יותר מ-2 מייל מסקווירא כך שגם לפי טענות בית הדין שלהם הדבר מותר ודבר שני אין לנו שום תחרות עימם ואנחנו לא נוגעים בשלהם כמלוא נימה".

מנגד אוהדי סקווירא טוענים כי מדובר ביצירת פתח שעלולה להביא לסחף של התקרבות לשיכון הוותיק. "בגלל שהרבי החדש התקנא באחיו האדמו"רים מבורו פארק וויליאמסבורג וביקש לפתוח לעצמו גם 'רביסטיווע' אנחנו לא צריכים לסבול", הם אומרים בכעס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר