אאא

במהלך משבר חילולי השבת ברכבת ישראל טענו הסיעות החרדיות על סמך חוות דעת מקצועית שהוכנה לבקשתם כי ניתן לבצע את כל עבודות הרכבת בימי החול ולהימנע לחלוטין מחילול שבת.

בין היתר, נטען בחוות הדעת כי את עבודות האיתות המידיות (החלפת סימנורים), שביקשה רכבת ישראל לבצע בדחיפות - ניתן לבצע גם ביום שישי בבוקר. באשר ליתר עבודות התשתית, נטען בחוות הדעת כי לא ניתן לקבוע את מידת דחיפותן ללא הצגת תוכניות הנדסיות וביצוע סיור בשטח. ככלל, נטען כי הטענה בדבר סיכון חיי אדם בשל עומסי התנועה בדרכים בטלה, היות שהרכבת ממילא עומדת לפני מבצע עבודות ממושך שישבית את תחנות הרכבת בתל אביב למשך שמונה ימים.

על חוות הדעת המקצועית הזאת, שהוגשה להורוביץ, חתום המהנדס אייל פיטוסי, המגדיר את עצמו "נציג סיעות ש"ס ויהדות התורה בוועדת השבת".

ב"דה מרקר" דווח כי  פיטוסי שימש עד לאחרונה סגן מנהל אגף פיתוח בחברת רכבת ישראל. בין היתר, ניהל פיטוסי את הפרויקט להכפלת מסילת הרכבת לבאר שבע. ביולי אשתקד פרש פיטוסי מעבודתו בחברה הממשלתית, ופתח משרד ייעוץ פרטי בתחומי ההנדסה ככלל, והייעוץ המסילתי בפרט. עם לקוחותיו של פיטוסי, כך מתברר, נמנית לא אחרת מאשר חברת הרכבות הספרדית SEMI - זכיינית פרויקט החשמול הענקי של רכבת ישראל.

SEMI זכתה בדצמבר האחרון במכרז הבינלאומי של רכבת ישראל לחשמול מסילות באורך 420 ק"מ בחמש השנים הבאות, תמורת כ-2 מיליארד שקל. פיטוסי, כך עולה מחשיפת דה מרקר, נשכר לשמש יועצה המקצועי של SEMI - שלה זו עבודתה הראשונה בישראל. מתוקף היותו יועץ החברה, פיטוסי משמש, בין היתר, צינור הקשר בין אנשי החברה הספרדית לבין הנהלת רכבת ישראל.

למרבה האירוניה, SEMI נדרשה במהלך החודשים האחרונים לעמוד בקשר הדוק עם הרכבת, לנוכח עיכובים בהיערכותה לפרויקט הענק. החברה אמורה להשלים את חשמול מסילת הרכבת החדשה לירושלים (A1) כבר בעוד שנתיים ולהמשיך בהסבת יתר המסילות להנעה חשמלית בלוח זמנים צפוף ביותר. למרות זאת, החברה הספרדית עדיין לא החלה בעבודות בשטח.

אם לא די בכך, הרי שעבודות אלה, שחלקן אמור להתבצע על גבי מסילות פועלות, מחייבות לרוב עבודה בימי מנוחה (שבת וחג), שבהם המסילות מושבתות. כך, למעשה, נהפכה הזכיינית הספרדית לתלויה כמעט לחלוטין בהיתרי עבודה בשבת, כשלפי תנאי המכרז שניסחה רכבת ישראל - הזכיינית היא שנושאת באחריות להוצאת היתרים אלה. ככל הידוע, SEMI כבר הגישה בקשות למתן היתרים אלה - בעוד שיועצה המלווה מייצג במקביל גם את הכוחות הפוליטיים שקוראים לבטלם.

בתגובה לפניית "דה מרקר", אישר פיטוסי כי ייצג את הסיעות החרדיות בדיוני השבת, אך סירב להתייחס לשאלת עבודתו עבור החברה הספרדית.