חוסר וודאות

טענות נגד פיילוט חיסוני השפעת בביה"ס

במשרד הבריאות החליטו על פיילוט חיסוני שפעת בבתי הספר, אך גורמים במערכת הבריאות טוענים כי לא בוצעה היערכות מתאימה למבצע וישנו חוסר וודאות בקרב ההורים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

בשבועות הקרובים אמורים תלמידי כיתות ב' לקבל חיסונים נגד שפעת בבתי־הספר — אבל גורמים במערכת הבריאות טוענים כי לא בוצעה היערכות מתאימה למבצע החיסונים הנרחב וכי ישנה חוסר וודאות בנוגע להתארגנות של קופות החולים לנושא.

חיסון תלמידי כיתות ב' הוא פיילוט לרפורמה שמוביל משרד הבריאות. לפי התוכנית, מדי שנה לפני החורף יחוסנו כל תלמידי כיתות א' עד ה' נגד שפעת, באישור הוריהם. השנה יחוסנו רק תלמידי כיתה ב', ובהמשך יורחב מבצע החיסונים לכל התלמידים.

על פי הדיווח ב"ידיעות אחרונות", בחלק מקופות החולים טוענים כי הרפורמה לא חפה מבעיות. "הרפורמה יוצרת אי־ודאות בקרב ההורים והצוותים הרפואיים", הסביר גורם בקופת חולים שאחראי על מערך החיסונים. "משרד הבריאות יצא עם הנחיה מאוד מעורפלת שתלמידי כיתה ב' יקבלו את החיסון לשפעת בבית־הספר, בניגוד לשנים קודמות שבהן החיסונים ניתנו רק בקהילה. אבל יש לזה השלכות שעלולות לפגוע בבריאות התלמידים".

בידיעות מסבירים כי אחת הבעיות היא שאת החיסונים רצוי לתת עד סוף נובמבר, לקראת תקופת שיא התחלואה בשפעת. אבל חודש אוקטובר רצוף בחופשות בגלל החגים, כך שלמעשה יש לחסן כ־150 אלף תלמידים בתוך כמה שבועות. "אני בספק אם הם יצליחו לעמוד ביעד הזה בתקופה הקצרה שנותרה", אמר גורם בקופת חולים, "אפשר לחסן גם אחרי התקופה הזו, אבל זה פחות אפקטיבי". במשרד הבריאות מעריכים שמבצע החיסונים יחל רק בנובמבר.

גם אחיות בריאות הציבור שאמורות לחסן את התלמידים טוענות שלא בוצעה היערכות מתאימה. "יש הרבה מאוד שאלות פתוחות, ללא תשובות", אמרה אחת האחיות. "עד עכשיו לא ציידו אותנו ואת ההורים בהוראות מדויקות, כמו מה הילד צריך להביא לחיסון, איזה מידע צריך להעביר להורים, איך אמור החיסון להתבצע והאם צריך פנקס חיסונים".

באופן כללי לא כל רופאי הילדים מסכימים עם מתן חיסון גורף לכל הילדים ורבים מהם מתנגדים לכך וצפויים להנחות את ההורים לשקול את הסכמתם למהלך הכולל.

בעיה נוספת בהיערכות, ילדים מתחת לגיל תשע שמתחסנים נגד שפעת בפעם הראשונה בחייהם צריכים לקבל שתי מנות חיסון בהפרש של ארבעה שבועות. לפי התוכנית, הילדים האלה יקבלו את המנה הראשונה בבית־הספר ואת השנייה בקופת החולים. "איך נדע אילו וכמה ילדים צריכים לקבל גם מנה שנייה?" שאלו גורמים בקופת חולים. "כשהילד היה מתחסן אצלנו היינו יכולים להבטיח שתישמר לו מנה שנייה והיינו מוודאים שהוא מגיע לקבל אותה, אבל עכשיו אין על זה שליטה כי המערכות של בתי־הספר לא מסונכרנות עם המערכות של קופות החולים".

גורמים במערכת הבריאות הוסיפו והזהירו: "אם יהיה חורף קשה והרבה ילדים יחוסנו, כשיגיעו התלמידים לקבל את מנת החיסון השנייה — לא בטוח שיהיו להם מספיק חיסונים כי אנחנו לא יודעים לכמה להיערך. בשנה שעברה היה מחסור בחיסונים, ואנחנו לא רוצים לראות תמונות כאלו גם השנה".

בימים האחרונים פנו נציגי קופות החולים למשרד הבריאות וביקשו הנחיות כיצד להיערך למבצע החיסונים, אך הם טרם קיבלו תשובה. "בחלק מהקופות כבר התחילו לחסן נגד שפעת, בקופות נוספות זה אמור לקרות בימים הקרובים, ואנחנו חוששים מאנדרלמוסיה שלמה. אנחנו בעד חיסונים בבתי־הספר, אבל לקראת זאת חייבים לעשות עבודה יסודית ובשיתוף פעולה איתנו", אמרו גורמים בקופות החולים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ישנו מנגנון מסודר של העברת נתונים, המועברים בקובץ ממוחשב, כך שלא צפויה כל בעיה. המנה השנייה צריכה להינתן רק למי שלא קיבל חיסון שפעת מעולם". בקופות החולים טענו מנגד שהמערכות הממוחשבות מסונכרנות רק עם טיפות החלב ואינן מתאימות לדיווחים על חיסוני השפעת בבתי־הספר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר