הטעויות, השגיאות והדרך לתיקון המשבר

היועצים האסטרטגיים מנתחים: המשבר של הילרי קלינטון

שלושה יועצים אסטרטגיים - אבי בניהו, משה דבי ורונן צור, מנתחים ל"כיכר השבת" את השגיאות של מטה קלינטון בעקבות ההתמוטטות ומציעים את הפתרונות שלהם לתיקון המשבר הציבורי (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
רונן צור, אבי בניהו, משה דבי והילרי קלינטון (צילומים: שאטרסטוק, צילומסך תיק תקשורת, יוסי זליגר - פלאש 90, באדיבות המצלם)

הסרטון בה נראתה אמש (ראשון) המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הילרי קלינטון, כשהיא קורסת לתוככי הוואן לאחר שחשה ברע במהלך טקס הזיכרון לנרצחי מתקפת הטרור במגדלי התאומים ב-11/9/2001 הפך לויראלי בתוך דקות.

המראה של האישה שאמורה להיבחר לתפקיד התובעני והמורכב בעולם כשהיא אינה מתפקדת, עשוי כעת להשפיע על מיליוני מצביעים פוטנציאליים, שמחד סולדים מהמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ אך מאידך יחששו כעת להצביע עבור קלינטון.

ההתמוטטות של קלינטון (צילום: מתוך ynet)

האם מטה קלינטון יכל היה להימנע מהסיטואציה המביכה? האם יכלו לנהוג אחרת? האם בעולם של רשתות חברתיות ניתן להסתיר מידע, ואם כן מה התועלת? וכיצד יכולה קלינטון לתקן כעת את המשבר הציבורי הקשה.

שלושה אסטרטגים מובילים במגזר הכללי - אבי בניהו, משה דבי ורונן צור, השיבו לשאלות "כיכר השבת" ומביעים את דעתם וניסיונם בתחום.

"נעשו שלוש שגיאות מרכזיות"

אבי בניהו, יועץ אסטרטגיה וניהול משברים, ודובר צה"ל לשעבר, מלווה פוליטיקאים רבים ובקיא בניהול מערכות ציבוריות רבות.

בשיחה עם "כיכר השבת" מתייחס בניהו לטעויות התקשורתיות שנעשו על ידי מטה קלינטון ומדריך כיצד לדעתו היא יכולה לשוב ולעלות על הגל.

"אין ספק שמדובר באירוע שייחשב כמרכזי במערכת הבחירות הללו", אומר בניהו. "על פי הניתוח שלי נעשו עד לרגע זה שלוש שגיאות מרכזיות. אם הילרי אובחנה כחולה בדלקת ראות ולוקחת אנטיביוטיקה, היה עליה לקחת פסק זמן ולהודיע לציבור על מחלתה. היום, ההתנהלות ב-2016 מחוייבת להיות מבוססת שקיפות, שיתוף, אמינות ויכולת להודות בשגיאה".

"כבר ביום שישי היא היתה אמורה להוציא הודעה שהיא סובלת מדלקת ראות ולוקחת חופשה של כמה ימים. היא היתה מקבלת סימפטיה ואהדה לצד הזדהות ואיחולי החלמה. זה היה מראה שמדובר בבן אדם ולא במכונה", מנתח בניהו.

אבי בניהו (צילום: יוסי זליגר - פלאש 90)

בניהו מוסיף ומונה את השגיאה השנייה שנעשתה, "אחרי שהיא מעדה והופיעו התמונות, במשך שעה וחצי נרשמה שתיקה מוחלטת, גם מהרופאה וגם ממנהל הקמפיין והדובר האישי שלה - וזה מחדל עצום. זה הותיר חלל שהותיר מקום לשמועות וספקולציות. זה לא היתה החלטה מודעת שלא להתייחס אלא בלבול וחוסר מיקוד. בטח חיכו לקבל ממנה אישור, אבל צריך להבין שבעידן האינטרנט והרשתות החברתיות שעה וחצי של שתיקה זהו עידן ועידנים".

"הטעות השלישית של המטה", ממשיך אבי בניהו, "היתה שהם לא פרסמו תחקיר ומסקנות שבהם הם לוקחים אחריות ומתנצלים על זה שלא שיתפו את הציבור כבר ביום שישי אודות המחלה. כעת הילרי הודיעה שהיא יוצאת לחופשה אבל זה כבר מידי מאוחר ולא יביא תועלת".

איך מצילים את המצב?

"לדעתי אם היא רוצה להציל עוד איכשהוא את המצב עליה לשגר את הרופאה האישית שלה לראיון, לחשוף את הגיליון הרפואי שלה ולהוכיח שהיא כשירה למילוי התפקיד הנשיאותי ובנוסף להודות בשגיאות.

"להערכתי זו מכה קשה אבל אם ב-24 שעות הקרובות הם יבצעו את הפעולות הנכונות היא יכולה להפוך את האירוע הזה לאנקדוטה אנושית ולהמריא שוב".

"במטה קלינטון פעלו נכון במשבר"

משה דבי, יועץ אסטרטגי שמלווה אישים ציבוריים וניהל מערכות בחירות וכיום מייצג את איש העסקים הישראלי-אמריקאי חיים סבן, הנחשב לאחד מגדולי ידידיה האישיים ותומכיה הבולטים של המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, טוען כי במטה קלינטון דווקא פעלו נכון.

"מבחינת ניהול המשבר", אומר דבי ל"כיכר השבת", "פעלו במטה קלינטון באופן נכון מהסיבה ששעה אחרי האירוע היא יצאה מבית בתה צ'לסי לכתבים והיתה נראה מחייכת וחיננית ואף התבדחה עם הקהל. זו היתה תגובה טובה".

משה דבי (באדיבות המצלם)

לדבריו: "זה לא מקטין מעוצמת האירוע אבל עצם זה שהיא פעלה יחסית מהר ונראתה בציבור שוב, זה גרם להרגעה. אם היא היתה נעלמת חלילה ליממה זה היה מכת מוות למירוץ. בסך הכל התגובה היתה יחסית מהירה. אדם לא חש בטוב ואחרי שעה כבר הופיע בציבור אז זו תגובה מהירה".

דבי מוסיף ואומר כי "גם העובדה שהרופאה מסרה את האבחון הרפואי וטענה שסובלת שלושה ימים מדלקת ראות גם זה מעשה נכון משום שאתה נותן מידע ומשתף את הציבור באינפורמציה".

"צריך לזכור", הוא מוסיף, "שתקופת קמפיין שעות העבודה של המועמד הם מטורפות. זה עבודה של כמעט 24 שעות והיא היתה בחוץ, בשמש, עם אנטיביוטיקה. זה יכל לקרות לכל אחד, גם לילד בן 15 וקל וחומר לאדם מבוגר שכבר חודשים נמצאת במאמץ סיזיפי".

איך מצילים את המצב?

דבי טוען כי לא מדובר בסוף פסוק. "ניתן להתאושש מזה, הרי המצביעים של המפלגה הדמוקרטית לא יעברו להצביע לדונלד טראמפ. צריך גם לזכור ששם שיטת האלקטורים ולכן החשיבות היא להשיג את המספר הדרוש ושם היא מובילה עדיין בפער ניכר".

"היא קיבלה את זה בטיימינג לא טוב אבל מצד שני חודשים לפני הבחירות יש מספיק זמן להתאושש ולשוב לעמדת הובלה ניכרת", מוסיף דבי, "ברור שצריך להמתין לתוצאות הסקרים אבל גם אם נראה ירידה מסויימת יש מספיק זמן לתקן".

"לקחת את הדיון למצב הנפשי של טראמפ"

רונן צור, יועץ אסטרטגי ומומחה לניהול משברים אומר ל"כיכר השבת" כי "השגיאה המרכזית של מטה קלינטון היא בלקיחת חלק בהשתתפות בדרמה. אנחנו מדברים על מערכת בחירות מאוד אינטנסיבית ומתישה, אנשים חזקים וצעירים מהילרי קלינטון סבלו ממחלת תשישות. מדובר בעומס יתר, מאמץ גדול, חוסר שעות שינה וכמובן שזה משפיע על האדם והילרי היא בן אדם כמו כולם".

"במקום לנצל את ההזדמנות ולהודות בכך שהיא יצור אנושי ולא רובוט, בניגוד למה שמייחסים ליריב שלה, היא נגררה למגרש של הדרמה והדיון הרפואי וכעת כמובן שיותר מורכב לטפל במשבר", אומר צור אך מדגיש כי זה "לא בלתי אפשרי".

רונן צור (צילום מסך מתוך תוכנית "תיק תקשורת")

לדברי צור, "אני הייתי עושה כעת מפגש עיתונאים בין קלינטון לכלי התקשורת כשלצידה יושבת הרופאה האישית ויחד סוגרים את פינת השמועות והקונספירציות על מצבה הרפואי. ניתן להשתמש גם בהומור ובציניות".

"מצד שני הייתי דורש מהמועמד שממול לחשוף את מצבו הרפואי הפיזי והנפשי ואולי אפילו לבקש שיעבור בדיקה אצל גורם אובייקטיבי בשני האספקטים, הפיזי והנפשי, ובכך הייתי לוקח את הדיון למצב הנפשי של טראמפ ומסית את הזרקור ממצבה הפיזי של קלינטון", מציע רונן צור פתרון למשבר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר