אילו מוצרים יחסרו בחגים • הרשימה המלאה

כמידי שנה בתקופת החגים ישנם מוצרים הסובלים ממחסור בשל הצריכה המוגברת וסיבות נוספות שלא בהכרח קשורות למוצר עצמו כמו לתאוות הבצע של היצרנים (כלכלה, צרכנות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(פלאש90)

החגים באים עלינו לטובה ויחד איתם ההתרעות על מוצרים שיחסרו לנו לקראת החגים ובתוכם, הן בשל הצריכה המוגברת והן בשל הימים הרבים שאין בהם עבודה בימי תשרי.

מוצרי חלב - קוטג' וחמאה

על פי משרד החקלאות, בתאריכים 13-27 באוקטובר - ממוצאי יום כיפור ועד אחרי שמחת תורה תחסר על המדפים גבינת קוטג', בהיקף של 15%. הסיבה: מדובר במוצר עם חיי מדף קצרים, ומספר ימי העבודה בתקופת החגים השנה מצומצם יותר.

לעומת הקוטג' כבר בתקופה הקרובה יורגש מחסור בחמאה, בעיקר לתעשייה ולמוסדות. כדי לספק את הצרכים של השוק המקומי אמנם נפתחו מכסות ליבוא של 700 טונות חמאה, אך חלק מרשיונות היבוא טרם מומשו - ואם לא יגדל יבוא החמאה יווצר מחסור.

בשר וביצים

משרד החקלאות מעריך כי לא יחסרו השנה ביצים ובשר. ואולם, על פי גורם בכיר שמקורב לענף הלול, קיים חשש שהחקלאים ינסו ליצור מחסור מלאכותי בעופות הטריים כדי להעלות את מחירם ולהיפטר מעודפים. "ידוע לכולם שבתקופה האחרונה יש עודף בפטם טרי והחקלאים נאלצים להקפיא את העופות. ייתכן שייצרו מחסור בעופות טריים כדי להיפטר מתוצרת קפואה", אומר הגורם.

"אני מקווה מאוד שמדובר בלא יותר מתיאוריית קונספירציה", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל ל"כלכליסט". "הצפי למחסור משולל כל בסיסי בעקבות העובדה שחג הקורבן המוסלמי לא חופף השנה את החגים היהודיים, והמשחטות שנעזרות בכוח העבודה המוסלמי, ימשיכו לעבוד כרגיל".

פירות וירקות

מאחר שהשוק הישראלי לא מתוכנן וכל חקלאי קובע לעצמו את סוגי הגידולים והיקפיהם, הצרכן הישראלי מקבל מענה לביקושים גוברים באמצעות יבוא. פתיחת מכסות ליבוא מחו"ל בתקופה זו, צפויה לעגבניות. משרד החקלאות מציין כי עקב מזג האוויר החם השורר בחודשי הקיץ שקודמים לחגי תשרי, העגבניות שישווקו לשוק המקומי יהיו באיכות בינונית – בגודל קטן, יחסית רכות, ובעלות כתמים חיצוניים.

"זו בעיה שאני מתכוון לבדוק לעומק - את התוצרת הטובה שלנו כנראה מייצאים לחו"ל ולנו אזרחי ישראל מוכרים עגבניות באיכות ירודה או מייבאים עגבניות מארצות אחרות", אומר כבל. "אני יודע שחשוב לחזק את השווקים שאליהם אנו מייצאים ירקות ומתחייבים לתוצרת באיכות גבוהה. עם זאת אני רוצה לבדוק כיצד ניתן לשפר את איכות הירקות שמגיעים לצרכן הישראלי".

דבש

לא צפוי מחסור בדבש החג, עקב מכסות ליבוא שנפתחו מבעוד מועד. ואולם מיד אחרי החגים צפוי מחסור ומשרד החקלאות הגיש בקשה לפתיחת במכסות פטורות ממכס. הבקשה נדונה כעת ברשות המיסוי.

אי אפשר לכתוב על רשימת המחסור השנתית בלי להכניס את המוצר הקבוע - לולבים. מידי שנה מודיעים בעיתונות החרדית על מחסור בלולבים שבאורח פלא מעלה את מחירי הלולבים לסכומים חסרי היגיון זאת למרות ההצפה האדירה של לולבים בשווקי ארבעת המינים. השנה עדיין לא יצאה הודעה "רשמית" על מחסור אך סביר להניח שבימים הקרובים המסורת לא תשבר ונזכה שוב לדעת שיש "הצדקה" לגבות 150 שקל על ענף כפות תמרים ירוק ופשטני למדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר