כשל מתמשך

בעיר החרדית כבר מיואשים: סיוט בנסיעה לכולל ולסמינר

בנות הסמינר והאברכים נאלצים להידחק במאותיהם, באותה שעה, לתוך אוטובוסים ספורים העומדים לרשותם, בדרך ללימודים - ובחזור. "הדוחק והצפיפות, מביכים את כולנו", מתארת מורה (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר (באדיבות המצלם)

עוד בוקר בעיר מודיעין עילית: קו 6, מהקווים היותר שמישים בישוב, מתנהל בעצלתיים בין רחובות העיר. הצצה חטופה לתוכו, עשויה לעורר חלחלה – כשהמחזה הניבט ממנו, הוא של יותר ממאה בני אדם, הנראים כגוש אנושי אחד המיטלטל בדבוקה מצד לצד.

מדי כמה בניינים האוטובוס עוצר בתחנה, ופולט מקרבו כמה נוסעים מותשים, כלאחר קרב, שלבטח תכננו להתחיל ברעננות את יום הלימודים, בכולל או בסמינר.

המצב המתואר נמשך, כך מתברר, כבר יותר משנתיים. לפני שנים ספורות נפתח הסמינר לבנות בשכונת גרין פארק, המוכר כ'סמינר מאיר'. השילוב של מיקומו בשכונת הקצה ושל קצב הגידול הטבעי, מהילודה הברוכה ומהאכלוס התמידי - כך מסביר אחד מהנוסעים בקו - הוא שהביא עם הזמן למצב הצפיפות הבלתי נסבל, שרק הולך ומחריף.

אל חברת 'קווים', מי שזכתה במכרז להפעלת התחבורה הציבורית בעיר המתפתחת וכבר אחראית לכך כבר כשלוש שנים, הגיע צונאמי של תלונות על הצורך הדחוף בתגבור הקווים בשעות העומס בבוקר ובצהריים, אך אף שהמצב הקשה נמשך כבר יותר משנתיים והענין מונח על שולחנה – לא נראית באופק כל תזוזה לפיתרון הבעיה האקוטית.

כדי שיומחשו ממדי הקטסטרופה, הסכים אברך ליטאי, תושב חדש בעיר, לומר בגילוי לב ל"כיכר השבת" את המשפט הבא: “כל האלול שלי הלך לפח השנה, כתוצאה מהנסיעות האלו. בנות סמינר, מורות וסתם נוסעות פשוט דבוקות אלינו, הגברים, בגלל הדוחק העצום. ואני, אנא אני בא", הוא מסיים בכאב כן.

מבדיקת "כיכר השבת" עולה, כי הורים רבים פנו זה מכבר להנהלת הסמינר בענין, וזו מצידה שלחה – לא בפעם הראשונה - פניה דחופה לחברת 'קווים', כחודש לפני תחילת שנת הלימודים, בה היא מבקשת שיובא לידיעתה מה הן, במדויק, שעות העומס, כדי לשנות את שעות תחילת וסיום הלימודים בסמינר בהתאם, כך שאלו לא יחפפו לשעות העומס הנוכחיות, ותופחת הצפיפות באופן משמעותי.

ההצעה החריגה הזו, חשוב להדגיש, לא נענתה עד לרגע זה.

הרב יעקב רוזנשטיין, ממנהלי הסמינר, מוסיף, כי "מצידנו נעשה כל שנצרך כדי לפתור את הבעיה. אם בהצפת הנושא הכאוב, כל העת, מול משרד התחבורה וחברת קווים, ואם בתיאום מלא עם העירייה המסייעת לנו רבות בענין".

"כמו כן", אומר רוזנשטיין, “הורינו לתלמידות להקפיד על תיקוף הכרטיסים בקביעות, גם כשדי קשה לעשות זאת בצפיפות הרבה, כדי שיהיה לכל הגורמים הרלוונטיים את מסד הנתונים העדכני על המספר הבלתי נתפס של הנוסעים בקו זה".

ל"כיכר השבת" נודע, כי כל תקציב הסבסוד מטעם המדינה לחברות התחבורה הציבורית עבור שנת 2016, עדיין לא אושר, מה שמוסיף לעיכוב בפתרון הנושא על ידי תגבור הקווים ההכרחי.

כמו כן, נטען כי הבקשה למימון עבור תגבור התחבורה הציבורית במודיעין עילית ממתינה לאישורה של וועדת הכספים, בין שלל העברות תקציביות שאמורות לעלות על שולחן הוועדה ביום ראשון הקרוב.

גורם בחברת 'קווים' מציין באוזנינו, כי גם האפשרות המתבקשת לקבוע קו ייעודי להסעת תלמידות הסמינר - ועבור תלמוד תורה סמוך השרוי באותו המצב - לא מיושמת, משום שבמכרז בו זכתה חברת קווים נכלל מספר מוגדר של 'קווי תלמידים' אותם אכן מפעילה החברה, וכל קו נוסף שכזה הוא חריגה מכללי המכרז ונדרש לו אישור של משרד התחבורה, שמתמהמה.

אחת הנוסעות הקבועות, מורה וותיקה, מסכמת במילותיה שלה את המצב, מגדירה את קו האוטובוס הזה כ"קו הזוועות" ואומרת ל"כיכר השבת": “יותר ממה שאני נבוכה, בלשון המעטה, כשהאברכים מיטלטלים אלינו בצמידות, אני חשה את מבוכת האברך התורן ש'נידון' לנסיעה המסויטת – וזה עוד לפני ההתייחסות הבעייתית של הרשויות במדינה החסרות תודעת שירות בסיסית, בעיקר בכל הנוגע לציבור הלקוחות החרדי".

תגובת חברת 'קווים': אכן ידוע לנו על עומס מסוים בקווים העירוניים, בדגש על שעות פתיחת/סיום הלימודים, כשקו 6 הוא בין העמוסים שביניהם, ובמיוחד עתה - בפתיחת שנת הלימודים. בעבר, כשמשרד התחבורה אישר תוספת נסיעות לעיר, תוגבר קו 6 על פי הצרכים. וגם כרגע אנו ממתינים לאישור תקציבי, כדי שנוכל לתת תגבור נוסף לקו. כל פתיחה של קו חדש, נתונה לסמכותו הבלעדית של משרד התחבורה, ואנו פועלים על פי הנחיותיו.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "רשת קווי התחבורה הציבורית בעיר מודיעין עילית מעניקה כיסוי נרחב לכלל הנוסעים. עם כניסת חברת 'קווים' לשירות במודיעין עילית, הוקצו משאבים רבים לתגבור וייעול מערך הקווים העירוניים, נפתחו קווים חדשים ונוספו נסיעות אוטובוס רבות לכלל הקווים העירוניים".

"יצוין כי קווים ייעודיים לתלמידים אינם תחת אחריותו משרד התחבורה או של מפעילי התחבורה הציבורית, אלא של הרשות המקומית, שאף מתוקצבת בנושא זה ממשרד החינוך. לאור זאת, השיפור בקווים הסדירים הפועלים בעיר משרת את כלל הנוסעים, בהם גם ציבור התלמידים".

"בכל הנוגע לעומסים בקו 6, מפעיל שירות התחבורה הציבורית בעיר, מחויב לעמוד בתנאים שנקבעו בחוזה ולתגבר את הקו כדי לספק את השירות לציבור הנוסעים. זאת, בהתאם לתנאי רישיון הקווים ולרמת השרות שמתווה משרד התחבורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר