מרבים שלום בעולם

מיוחד: מאחורי הקלעים של הפיוס בין האדמו"ר מגור והגראי"ל שטיינמן

איש העסקים והיועץ האסטרטגי העבירו מסרים מצד האדמו"ר מגור, וגם בחזון איש 5 עשו הכל בשביל לקדם את התהליך: כך הפיוס בין מרן הראי"ל שטיינמן והאדמו"ר מגור יצא לפועל (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מגור ומרן הרב שטיינמן בחתונה היום (באדיבות המצלם)

עד לפני עשור, מערכת היחסים בין מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן והאדמו"ר מגור הייתה בשיא פריחתה והיה נראה כי הנהגת הדור פועלת בשילוב כוחות נדיר ובאחדות מלאה.

שני גדולי ישראל נסעו לארה"ב יחד על מנת לגייס כספים למען רשת החינוך העצמאי וערכו כינוסי אחדות משותפים שריגשו וחיזקו את יהדות אמריקה. בהמשך, נסעו גדולי הדור למדינות נוספות למען המטרה החשובה, כששם שמיים התקדש על ידם.

אלא שבקיץ תשס"ח, מסיבות שונות נוצרה מתיחות מסויימת, שבהמשך הביאה לנתק בין גדולי הדור - מה שהשפיע על כלל היהדות החרדית בארץ ובתפוצות.

מרן הרב שטיינמן והרבי מגור, הערב (רפרודוקציה)

ביום חגיגי ומשמח שכזה, אין מן הראוי להתעכב על הפן הפחות חיובי, אולם ניתן לומר ששיאה של המתיחות התבטאה במישור הציבורי, במאבקים על השליטה בחינוך העצמאי וכן בקרב על עיריית ירושלים, כאשר בגור סירבו לתמוך במועמד מאיר פרוש מאגודת ישראל שנתמך בין היתר על ידי מרן הרב שטיינמן.

במהלך השנים, התבטא הנתק בעמדות שונות בסוגיות הנמצאות על סדר יומו של הציבור החרדי וכן במתח שהתחולל בעיקר מתחת לשולחן בין הסיעות המרכיבות את מפלגת יהדות התורה - סיעת "אגודת ישראל" החסידית וסיעת "דגל התורה" הליטאית.

רבים ניסו לתווך ולהשפיע, אולם נדמה היה שבשתי החצרות שומרים על העקרונות והשלום לא יוכל לצאת אף פעם אל הפועל.

ל"כיכר השבת" נודע כי השינוי הדרמטי התחולל בתקופה האחרונה, כאשר מסר מיוחד הגיע מחצר גור אל ביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן.

המסרים שהוחלפו זכו להיענות חיובית משני הצדדים, ואמש בשעות הצהריים הגיעו בניו של האדמו"ר מגור אל מעונו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בשליחות אביהם, על מנת להזמינו לחתונת השלום.

האדמו"ר מגור ומרן הרב שטיינמן במסע משותף (ארכיון)

ל"כיכר השבת" נודע כי הן בתקופה שלפני בואם של בני הרבי והן במהלך היממה האחרונה, היו בסוד העניינים והעבירו מסרים מצד לצד איש העסקים יעקב ביבלה והיועץ האסטרטגי מנחם גשייד.

שם נוסף שהיה מעורב במאמצי השלום הוא העסקן הרפואי שלמה קופילוביץ שהינו יד ימינו של בן הרבי הרה"צ רבי ישראל מנחם אלתר ונחשב אף הוא לכוח עולה בחסידות.

"הם פעלו ללא לאות על מנת שהשלום המיוחל ביהדות החרדית יקרום עור וגידים וייצא אל הפועל", אומר ל"כיכר השבת" גורם שהיה מעורב בסוד העניינים.

"מהצד השני, חזון איש 5", אומר הגורם, "היה זה הנכד ונאמן הבית הרב דוד שפירא, שעשה מעל ומעבר על מנת שהכל ייצא על צד הטוב ביותר".

"לראות את ההתרגשות והדמעות של רבבות המשתתפים הערב בשמחת החתונה השמחים על הקמת בית נאמן בישראל אך יותר מכך על השלום בין ענקי הרוח מנהיגי היהדות החרדית - היה שווה כל הון שבעולם" מסכמים המעורבים בקורת רוח ובשמחה גלויה.

מרן הרב שטיינמן והאדמו"ר מגור (באדיבות המצלם)

נקודה מעניינת לסיום הינה משמעותו של הפיוס ההיסטורי כלפי ההיררכיה הפנים גוראית. נדמה, כי במהלך השלום האחרון בו היו מעורבים גשייד, ביבלה וקופולוביץ נוצרת ברית חדשה (שאגב באה לידי ביטוי בעבר, אז לא צלחה, בעת ריצתו של משה ליאון לראשות עיריית ירושלים) בין אותם עסקני גור צעירים לבין אנשי הבית בחזון איש 5 הקובעים את סדר היום, ופה ניתן להזכיר את האיש החזק בציבור הליטאי הרב דוד שפירא וכן את המקורבים זליג אורלנסקי מנכ"ל יתד נאמן, מנחם שפירא סגן ראש עיריית ב"ב ואיש העסקים יהודה וצלר.

הרב דוד שפירא, הרב איסר שוב והרב אשר שטיינמן מלווים את מרן ראש הישיבה בכניסה
יצחק רוזנגרטן ויהודה ווצלר (חזו״א 5) והמתווך יעקב ביבלה ויועץ השר ליצמן, מוטי בבצ׳יק (גור)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר