מתיחות עזה ב"כולנו"

כחלון ביקש מגלנט להחליף משרד וסורב

שר האוצר ביקש מבכיר מפלגתו, גלנט לעזוב את משרד הבינוי תמורת משרד הכלכלה אך גלנט שחש מושפל מלקיחת סמכויותיו סירב להצעה והעדיף להישאר במשרדו (פוליטי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(מרים אלסטר, פלאש90)

מתיחות ב"כולנו": השר יואב גלנט סירב לבקשת שר האוצר ויו”ר מפלגתו משה כחלון, לעזוב את תפקידו במשרד הבינוי והשיכון בתמורה לקבלת תיק הכלכלה. פגישה בנושא התקיימה שבוע שעבר בין השניים. כחלון אינו מעוניין להצטייר כמי שפועל בכוחנות ומבקש להגיע להסכמות עם בכיר מפלגתו. אם יצליח, יבקש למנות לתפקיד שיתפנה את ח”כ אלי כהן מכולנו או את איש אמונו אביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור באוצר.

לא מדובר בפעם הראשונה שהשניים נפגשים כשהנושא עומד על הפרק. לפני כחודשיים סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו וכחלון על סבב תיקים בממשלה, בו כחלון יעביר את המשרד הגנת הסביבה בו הוא מחזיק מאז התפטרותו של אבי גבאי, ובתמורה לכך יועבר למפלגת כולנו משרד הכלכלה המוקטן, זאת כיוון שחלק התעסוקה של המשרד הועבר לידיו של שר הרווחה חיים כץ. אלא שמאז כחלון עצמו מחזיק במשרד הכלכלה.

בין כחלון לגלנט עבר בחודשים האחרונים "חתול שחור" לכן כחלון מעוניין להעביר אותו מתפקידו, בעיקר משום שלדידו הוא מזיק יותר מאשר תורם, הן לפעולות הממשלה בפתרון משבר הדיור שנותר כמות שהוא למרות ההבטחות של כחלון והן לפעילות של מפלגת כולנו.

על פי הדיווח ב"כלכליסט" שחשף את המתיחות בין השניים, כחלון מנסה לדחוק את גלנט לפינה ולהעביר אותו למשרד הכלכלה אולם מבקש להראות שמדובר בהחלטה משותפת. כחלון יודע שללא אמצעי לחץ הסיכוי לכך תלוי במצב רוחו של גלנט. אלא שקלף המיקוח האחרון שנותר בידיו התמסמס בחודש מאי יחד עם כניסתה של ישראל ביתנו לממשלה והתפטרותו של שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון. בעקבות המחסור בדמות “ביטחוניסטית” בליכוד הוחלט לקיים חלוקה מחודשת של המושבים בקבינט הביטחוני־מדיני, בו הוחלט להקצות מושב לכולנו אותו ימלא גלנט. בכך הפך ממשקיף לחבר ועדה מכהן.

במידה שאכן גלנט יתרצה ויעבור למשרד הכלכלה, מי שצפוי להתמנות לתפקיד שר הבינוי והשיכון הוא ח"כ כהן, המכהן כיו"ר ועדת הרפורמות של הכנסת. גורמים במערכת הפוליטית מספרים כי כחלון היה מעדיף למנות את יצחקי ראש מטה הדיור במשרד האוצר, בכדי לא ליצור תסיסה פנימית בכולנו שרבים מחברי הכנסת שלה רואים עצמם ראויים למינוי. מינוי יצחקי בעייתי מאחר שמדובר בפקיד ממשלתי מכהן ולכן מינויו במקום גלנט יהיה כרוך בהחזרת סמכויות שנטלו ממשרד הבינוי והשיכון למשרד האוצר. חלופה נוספת היא שכחלון יחזיק בתיק בעצמו אולם בפועל מי שיוביל את המהלכים יהיה יצחקי.

על פי הדיווח ב"כלכליסט" בין גלנט לכחלון שורר משבר אמון מתמשך אולם השניים הצליחו להחזיק אותו מתחת לרדאר הציבורי והתקשורתי במשך זמן רב יחסית. עם הצטרפותו של גלנט לכולנו סוכם בינו לבין כחלון כי הוא ימוקם במקום השני ברשימת המפלגה ויקבל משרה בכירה במקרה של כניסה לקואליציה. המשבר החל כאשר גלנט הבין בעת המשא ומתן להרכבת הממשלה כי כולנו לא תקבל לידה תיק ביטחוני בכיר, ואף לא חברות בקבינט המדיני־ביטחוני. כחלון רצה לממש את הבטחותיו לבוחרים, במיוחד בתחום הדיור, ולכן בחר לקחת לידיו את משרד הבינוי והשיכון ואת תיק הגנת הסביבה, בו ראה כמשרד בעל חסמים משמעותיים לתוכניות דיור בעלות היקפים גדולים.

המתיחות בין השניים החריפה כאשר כחלון החליט לרכז במשרד האוצר סמכויות בתחום הדיור הכוללות העברת מנהל התכנון ממשרד הפנים ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ממשרד הבינוי והשיכון. לשם כך הוקם אגף חדש - מטה הדיור, שמהווה את הזרוע הביצועית של כחלון בתחום, וכולל בין היתר את תוכנית מחיר למשתכן.

העברת רמ"י הותירה את משרד הבינוי והשיכון חסר יכולת השפעה ממשית ואת גלנט עצבני ומושפל. גורמים במערכת הפוליטית מציינים כי אם היחסים בין גלנט לכחלון קרירים, אז היחסים בין גלנט ליצחקי על סף השנאה. בין השניים מתרחשים מאבקי קרדיטים כמעט בכל נושא בו פועלים במשותף נציגים ממשרדי האוצר והבינוי והשיכון. על רקע חילוקי הדעות הרבים והיחסים העכורים, התקיימו לפני כחודשיים מגעים לצירוף גלנט לליכוד, אולם היתכנות המהלך במצב הנוכחי אינה ריאלית.

כחלון מבין שככל שהזמן חולף ומשבר הדיור נותר ללא פתרון סיכוייו להיעלם בבחירות הבאות הולכים וגדלים. משבר הדיור היה התגית איתה רץ בבחירות האחרונות ולמרות המנדטים והתיקים שקיבל בממשלה ניתן לומר בפה מלא כי הוא נכשל במשימתו. לא ברור עדיין מה החלפת תפקידו של גלנט תסייע לעניין, אך חובת ההוכחה מוטלת על כחלון ומרגע לרגע היא נהיית כבדה יותר ויותר.

מלשכותיהם של כחלון וגלנט לא נמסרו תגובות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר