נפגעתי, אבל מוחל

שלב אחר שלב: כך נרקם "התרגיל המסריח" והסליחה של פרס

"אני לא אשקר. נפגעתי מאד מההתנהגות שלך", אמר פרס לאליעזר מזרחי, יוזם התרגיל המסריח: "אבל אנו נמצאים בערב כיפור, ואני מוחל בלב שלם". סיפור התרגיל ההיסטורי (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
שמעון פרס ואדריכל 'התרגיל' המסריח אליעזר מזרחי (צילום: לע"מ )

26 שנה חלפו מאז אותו יום דרמטי בו שמעון פרס היה בטוח כי הוא ימונה לראש הממשלה. הוא הגיע למשכן מעונב וכמנצח גדול בכדי לקבל את התפקיד הבכיר ביותר במדינה - ראש ממשלת ישראל. אולם ברגע האחרון, 'התרגיל המסריח' יצא לדרך ופרס נאלץ בסופו של דבר להודיע לנשיא שלא עלה בידו להקים ממשלה. מי שנבחר להקים את הממשלה היה יצחק שמיר.

הכל התחיל כאשר מזכיר המדינה האמריקני ג'יימס בייק הציע לאיש השלום שמעון פרס להתחיל במשא ומתן מול הפלסטינים. פרס ביקש שהממשלה תאשר זאת, אך ראש הממשלה דאז יצחק שמיר התנגד לכך בכל תוקף.

פרס החל בהליך דרמטי של הפלת הממשלה. יחד עם חבריו הקרובים חיים רמון ויוסי ביילין הוא הצליח לשכנע את יו"ר ש"ס הצעיר אריה דרעי לתמוך בהפלת הממשלה, כך גם 'אגודת ישראל'. פרס הגיש הצעת אי אמון בממשלה, שמיר פיטר אותו, שאר שרי המערך התפטרו בזה אחר זה והממשלה התפרקה.

הנשיא דאז חיים הרצוג, הטיל על פרס את מלאכת הרכבת הממשלה. אך מהר מאוד המלאכה הפכה לקשה. מרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זצוק"ל הודיע כי 'דגל התורה' לא תצטרף לממשלת השמאל ו"אוכלי השפנים", כך גם מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל שהודיע כי ש"ס לא תתמוך בממשלה החדשה בראשות פרס.

מי שכן הסכימו להצטרף לממשלה היו חברי 'אגודת ישראל', אברהם ורדיגר ואליעזר מזרחי. פרס החל לחגוג לאחר שהיה נראה כי הצליח להרכיב ממשלה בראשותו, ממשלה שהייתה אמורה להישבע אמונים למחרת במליאת הכנסת.

בלעדי: אליעזר מזרחי מבקש סליחה משמעון פרס

ואז הבלתי יאומן התרחש, שני חברי 'אגודת ישראל' הודיעו כי חזרו בהם והם לא מתכוונים להצטרף לממשלת פרס. האחרון הבין שאין לו רוב להקמת ממשלה, ביזיון לא יתואר. פרס ניסה במשך מספר ימים לנסות בכל זאת להקים ממשלה, אך לא הצליח. בביזיון רב הוא הודיע לוויצמן כי לא הצליח במשימה, והתפקיד הוטל על שמיר שנבחר שוב לתפקיד הרם.

בקשת הסליחה

לפני שש שנים, ערב יום כיפור, אחרי 20 שנה, נפגש אליעזר מזרחי - האחראי לתרגיל המסריח - עם שמעון פרס. המפגש נעשה בתיווך הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן וסוקר בשבועון 'בקהילה'.

לאחר דקות שקטות בחדר בבית הנשיא בירושלים. מזרחי פנה לפרס ואמר: "רבי עקיבא אומר כל ימיי שהייתי אומר קריאת שמע, כיוונתי באחד, מתי תבוא לידי ואקיימנה. גם אני מחכה הרבה זמן למפגש הזה. אני שמח שיש לי הזדמנות לסגור מעגל. שמעתי במהלך השנים, שהצטייר מצב כאילו אני פגעתי בך".

"היום אנחנו נמצאים בערב יום כיפור, ואני רוצה לבקש ממך מחילה. אני לא חושב, אדוני הנשיא, שאני פגעתי בכבודו. פעלתי למען עם ישראל וארץ ישראל. אבל אם נפגעת, אני מבקש סליחה".

הנשיא פרס שמע, הרהר ושותק, ואז סלח: "אני לא אשקר. נפגעתי מאד מההתנהגות שלך", אמר הנשיא לשעבר, "אבל אנו נמצאים היום בערב יום כיפור, ואני מוחל לך בלב שלם. הסיפור כולו מאחורינו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר