חששות בארה"ב

האם חברת וואווי היא זרוע ריגול של הסינים?

סוכנויות המודיעין האמריקאיות מתריעות כי ענקית הטכנולוגיה הסינית משמשת את המשטר הסיני כדי לעקוב ולרגל אחר המערב ובמיוחד אחר ארה"ב (חדשות הטכנולוגיה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(Ivan Garcia / Shutterstock)

חששות בצבא ארה"ב וקהילת המודיעין האמריקאית שיצרנית ציוד התקשורת הגדולה בעולם, חברת "וואווי" הסינית, היא זרוע של צבא השחרור העממי. ארגוני המודיעין מתריעים בחשאיות כבר עשור על כך ולטענתם הטלפונים שלה, המעגלים והנתבים שלה הם מכשירי האזנה סיניים.

כעת פותחות הסוכנויות האמריקאיות בבדיקה רשמית, שמובילים אותה הבולשת הפדרלית והסוכנות להגנה לאומית, הבוחנות את ההשלכות על הביטחון הלאומי של האפשרות הפוטנציאלית ש"וואווי" תבנה את רשת הדור החמישי האלחוטית של ארה"ב – כך לפי בכירי מודיעין אמריקאים בעבר ובהווה.

לפי בכירי מודיעין אמריקאים ומומחים אחרים, ל"וואווי" יש יתרונות שלמתחריה אין. כך למשל, על פי דו"ח של ועדת המודיעין הקבועה של בית הנבחרים האמריקאים, יש ל"וואווי" אשראי של 100 מיליארד דולר מהבנקים שבשליטת בייג'ין שהיא יכולה להציב לטובת לקוחותיה. משמעות הדבר היא שהחברה הסינית יכולה להגיש הצעות במחיר נמוך יותר מחברות מתחרות כגון "סיסקו" ו"אריקסון".

ב"וואווי" חולקים על הטענות נגדם. בדו"ח של בית הנבחרים נכתב כי "'וואווי' הסבירה ב-23 בפברואר 2012, בפגישה עם חוקרים של הוועדה, כי המטרה של האשראי הנדיב העומד לרשותה היא שסין "תיראה מרשימה", וכי ''וואווי' נאלצה להפגין תחרותיות כדי שתמשיך לקבל עוד הלוואות מבנקים סיניים'". נציגי החברה אמרו שבשנים 2005-2011 נמשכו מקו האשראי הזה רק 5.9 מיליארד דולר.

הדאגה הגדולה יותר מבחינת קהילת המודיעין האמריקאית הייתה הסיכוי שהקשרים הקרובים של "וואווי" לממשלה הסינית הופכים אותה לנכס מודיעיני, באופן דומה לספקיות התקשורת האמריקאיות כגון "אי-טי אנד טי", שנתנו לסוכנות לביטחון לאומי מידע על הרשתות שלהן, כפי שחשפו מסמכים של איש המודיעין לשעבר אדוארד סנואדן.

דרך "וואווי" יכולה סין לקבל סוג כזה של גישה באמצעות השתלת אותות מיקרוסקופיים בתוך הנתבים והמעגלים החשמליים שלה, שיאפשרו למודיעין הסיני לחפור לתוך רשתות התקשורת האמריקאיות.

האמריקאים כאמור, מודעים לסכנה כבר מספר שנים, דו"ח מ-2012 של ועדת המודיעין בבית הנבחרים, טען כי על "וואווי" ועל חברה סינית אחרת ששמה "זי-טי-אי" "לא ניתן לסמוך שיהיו נקיות מהשפעה זרה, ועל כן הן מהוות איום ביטחוני לארה"ב ולמערכותינו".

באותה עת הפיצה "וואווי" הכחשה ארוכה לדו"ח זה, והתעקשה כי לחברה אין קשרים לצבא הסיני וכי לא תאפשר לממשלת סין להתערב בכל דרך בציוד שלה כדי לעקוב אחרי תקשורת של לקוחותיה. צ'רלס דינג, סגן נשיא תאגיד "וואווי", אמר לוועדה כי משחק כזה בציוד של החברה יהיה "התאבדות תאגידית".

כמה מדינות מערביות סבורות שזה אפשרי להתגבר על הסיכון בריגול. בשנה שעברה לא מצאה בדיקה עצמאית של חברת מומחי סייבר מבריטניה עדות לכך שהציוד של "וואווי" מהווה איום לביטחון הלאומי של ארה"ב. דו"ח של הממשלה בלונדון מ-2013 קבע גם הוא שאין די בסכנות הללו כדי לחסום מ"וואווי" את הגישה לרשת התקשורת הרחבה של המדינה, וכי שוק התקשורת הבריטי נקט אמצעים מספקים כדי לעמוד בפני איומים שיעלו מכך.

בעלות ברית אחרות של ארה"ב, עם זאת, הפגינו דאגה גדולה יותר. אוסטרליה החליטה ב-2013 להמשיך לאכוף את האיסור על "וואווי" לשמש ספקית לרשת התקשורת הרחבה במדינה.

בכירי מודיעין אמריקאים בוחנים כעת אם המלכודות הללו יגיעו לבסוף למגדלי התקשורת הסלולרית בארה"ב במקרה ש'"וואווי" תגיע להסכם עם חברות כגון "וריזון" ו"אי-טי אנד טי" לבנות את הרשת האלחוטית מהדור הבא במדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר