גם החרדים מוכנים

התרחיש הצה"לי: מאות ישראלים ייהרגו, טילים מכל הכיוונים

נתוני אימים של ממש מציג היום צבא הגנה לישראל, בתרחיש ייחוס לפיו אמור לצאת לדרך בשבוע הבא תרגיל העורף הגדול. הנתון המפתיע: זינוק במוכנות הציבור החרדי (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
התרגיל בשנה שעברה (צילום: מוטי אלמליח, דוברות איחוד הצלה)

התרחיש החדש של צה"ל למלחמה כוללת, נחשף היום (חמישי) לקראת תרגיל העורף הגדול שייערך בשבוע הבא. ואלו הם חלק מהתחזיות הצה"ליות לפיהם צפוי להיערך התרגיל: יהיו מקסימום 350-400 אזרחים הרוגים במלחמה מכל החזיתות - עזה, לבנון, הגולן ואיראן, ו-95 אחוז מהרקטות והטילים שישוגרו לעבר ישראל יהיו בעלות ראש קרב במשקל של כ-10 ק"ג חומר נפץ.

לפי תרחיש האימים, שהוצג לאחרונה לקבינט, אחוז אחד מהרקטות והטילים שישוגרו יגיע אל הקרקע ויפגע באופן ישיר באזורים מיושבים, זאת מתוך כ-230 אלף חימושים לכל הטווחים ובכל הסוגים שיכוונו לעבר ישראל במלחמה הבאה. מרבית החימושים הללו יהיו גראדים או פצמ"רים, ויכסו אזורים נרחבים כמו עד חיפה בצפון ועד דרום השפלה בדרום.

כמו כן, רוב הרקטות קצרות הטווח שישוגרו יהיו גראדים בקוטרים של 107 ו-122 מ"מ, שאת חלקן מערכת כיפת ברזל כנראה תתקשה ליירט. יצויין, כי הנתונים העדכניים נקבעו על אף שוקללה פעילות מערכת ההגנה האקטיבית של חיל האוויר, הכוללת את כיפת ברזל, שרביט קסמים, פטריוט והחץ.

תרגיל קודם. ביבשה, באוויר ובים (צילום: דובר צה"ל)

ההערכה היא שגם במלחמה הבאה רוב הרקטות והטילים ייפלו בשטחים פתוחים, כאשר מידת ההיערכות לאיום הרקטי מהצד הישראלי יחסית טובה, בעוד שההתאמות שנעשות בעת הזו רלוונטיות יותר לאיום החדירה המסיבית של פלוגות "רדואן" של חיזבאללה לשטח הישראלי סמוך הגבול, במטרה להשתלט, גם אם לפרק זמן קצר, כדי ליצור הישג תודעתי מהדהד על ישוב או מוצב ישראלי בקו העימות.

כמות המפונים המקסימלית מוערכת בעד 750 אלף תושבים שייקלטו בישובים אחרים, זאת לפי מפתח שיחייב כל רשות מקומית לקלוט עד 4 אחוז מאוכלוסייתה. הדרג הנמוך יותר של התכנית מדבר על עד 95 אלף מפונים שייקלטו בבתי הארחה, במלונות ובקיבוצים.

חשוב להדגיש, כי בגוש דן צפוי זמן ההתרעה להצטמצם מדקה וחצי לדקה, אך רק כשליש מהאזרחים שנדרשו בצוק איתן להיכנס למרחבים מוגנים בכל אזעקה, יידרשו לעשות זאת בפעם הבאה. בשטחים פתוחים שבהם יש חשש להימצאות אזרחים, המיקוד ההתרעתי יהיה בתא שטח של פחות מקמ"ר. התרעה תינתן גם דרך הסלולר באמצעות אפליקציית פיקוד העורף.

לפי סקרים שנערכו לאחרונה על ידי פיקוד העורף, 71 אחוז מהנשאלים השיבו כי הם יודעים מה לעשות במידה שנופלים בקרבתם טילים, בעוד שבמגזר החרדי הנתון יותר מהכפיל עצמו השנה בשאלה זו, וזינק מ-34 אחוז ל-75 אחוז. 79 אחוז מהאוכלוסייה הכללית השיבו בחיוב בסקר לשאלה האם הם יודעים לבחור מרחב מוגן לפי הנחיות פיקוד העורף.

בשבוע הבא, כאמור, ייערך תרגיל העורף הלאומי השנתי "עמידה איתנה", שבעבר כונה "נקודת מפנה". התרגיל ייערך בין הימים ראשון עד רביעי, כאשר ביום שלישי תישמע אזעקת תרגול עולה ויורדת בשתי הפעלות, בבוקר (בסביבות השעה 11:00, לפי חלוקה לאזורים) וב-19:05 בכל הארץ, פרט ליישובי עוטף עזה.

מטרת האזעקות היא לתרגל את התושבים להיכנס למרחבים המוגנים שנבחרו על ידם מראש, דוגמת ממ"דים, מקלטים או חדרים פנימיים נטולי חלונות וקירות חיצוניים, דוגמת חדרי מדרגות. ההנחיות המלאות לאזרחים כיצד להגיב בכל סיטואציה ומקום בהישמע אזעקה מופיעות באתר פיקוד העורף. התרגיל יכלול גם התמודדות על אירוע של חומרים מסוכנים בבתי הזיקוק בחיפה, פינוי אוכלוסייה וחילוץ מאתר הרס.

בפיקוד העורף מדגישים, כי הם החלו בלמידה ובתחקור פעילות החילוץ בחניון שקרס ברמת החייל בתל אביב לפני כשבוע וחצי, כאשר העלות שצה"ל ישלם זעום יחסית, פחות ממיליון שקלים, והחלק הארי ישולם ע"י היזמית "דניה סיבוס". כלקח מהאסון הוחלט לנטר באמצעות GPS באירוע דומה עתידי את הדחפורים, הטרקטורים והמחפרונים האזרחיים שנמצאים באזור כדי להשאילם באופן מיידי לאתר האסון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר