ניצחון המשפחה במאבק נגד סרטן נשים

ד"ר כרמון מסביר על הטיפול החדשני בסרטן הנשים טיפול המשפר את מצבן של החולות ומונע מהן סבל רב וקשיים רבים שאפיינו את הטיפול הישן במחלה (חדשות בריאות)

ד"ר משה כרמון | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

סרטן נשים הוא סוג הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל. בעבר עמד הסיכון לחלות בסוג סרטן זה על אחת מכל תשע נשים. בשנים האחרונות עלה סיכון זה לאחת משמונה נשים. ההתמודדות עם סרטן ובכלל זה כל מחלה קשה, משפיעה על התפקוד השגרתי של התא המשפחתי. לצד החרדה והרצון לדאוג לשלומו של בן המשפחה ישנן גם דאגות יומיומיות יותר כמו חשש שהמחלה ותקופת הטיפולים ישפיעו על המצב הכלכלי של המשפחה, הטיפול בילדים, ביצוע מטלות משק הבית ועוד.

ישנם סימנים שונים שיכולים לעורר חשד להיווצרות גוש סרטני. על כן מומלץ לנשים המרגישות גוש, גירוד מתמשך, נפיחות, הפרשה דמית או כל שינוי בלתי מוסבר באזור הנגוע, להתייעץ עם רופא. בעבר, הגידולים הסרטניים היו מתגלים רק בשלב מתקדם, והטיפול המקובל בהם היה כריתה נרחבת של האזור הנגוע. למרות הכריתה הנרחבת,שיעור ההחלמה מגידולים אלו היה נמוך ולא הוצעו לחולות טיפולים אחרים. בעקבות כך, התפתח הצורך במציאת פתרונות שיגדילו את אחוזי ההחלמה בקרב החולות.

בעבר, האסכולה השלטת בתחום סרטן נשים הייתה שהגדלת מרחב הניתוח על ידי הוצאת בלוטות שנמצאות ליד עצם החזה, יגדילו את אחוזי ההחלמה. משהתברר שחשיבה זו שגויה, התפתחה גישה חדשה בה הוצע דווקא להקטין את מרחב הניתוח, ובכך למנוע נזקי אסתטיקה ופגיעה בנשיות החולות. הצעה זו הייתה גורם לוויכוחים רבים בין גדולי החוקרים בעולם הרפואה. וויכוחים אלו נסבו סביב החשש ששינוי מהותי שכזה בגישת הטיפול יסכן את חיי המטופלות. למרות הספקות שהתגבשו סביב גישת הטיפול החדשה, מחקרים הוכיחו כי ביצוע ניתוח חלקי לשימור האזור הנגוע בשילוב עם קרינה, אינו נופל ולעתים אף עדיף על פני כריתה מלאה. הוכח כי ניתוח חלקי אינו מוריד את שיעורי ההחלמה. על כן, ניתוח מסוג זה הפך לאפשרות המקובלת ביותר עבור מטופלות שאצלן ניתן לבצע אותו.

במשך עשרות שנים הטיפול הקרינתי המקובל בסרטן נשים כלל סדרת טיפולים מתמשכים. הטיפול כלל הקרנות שניתנו מספר פעמים ביום, חמישה ימים בשבוע לאורך מספר שבועות. מעבר לאי הנוחות הכרוכה בהגעה לבית החולים על בסיס יומי לקבלת הטיפול, טיפולי קרינה עלולים לגרום לתופעות לוואי שונות כגון פגיעה באיברים סמוכים כדוגמת לב וריאות, נפיחות באזור הנגוע, כוויות בדומה לכוויות שמש ועייפות העשויה להשפיע על יכולת התפקוד.

על אף הקשיים הכרוכים בטיפולי ההקרנות, לטיפולים אלו חשיבות גדולה כטיפול משלים לאחר כריתה של גידול ממאיר. זאת מפני שהקרינה מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לחזרה של המחלה ומשפרת את סיכויי ההחלמה. לכן בקהילה הרפואית חיפשו פתרון שייתן למטופלות את הקרינה לה הן זקוקות באופן ממוקד ויעיל. מכשיר האינטרה-בים הוא אחד המכשירים הנפוצים ביותר לטיפול בקרינה ממוקדת והיחיד שפועל בארץ, נותן מענה לצורך זה.

מכשיר האינטרה-בים מספק קרינה מסוג X (קרינת רנטגן רגילה) במשך כ- 40 דקות, לתוך החלל ממנו הוצא הגידול. הקרינה נעשית באמצעות אפליקטור מיוחד שמוחדר לתוך החלל במהלך הניתוח. הטיפול מתקיים בזמן הניתוח הראשוני להוצאת הגידול, כשהמטופלת תחת הרדמה כללית הנדרשת לצורך הניתוח עצמו. טיפול באינטרה-בים חוסך ברוב המקרים את הנזקים העלולים להיגרם מקרינה סטנדרטית, וכן את הצורך בטיפול קרינתי חיצוני לאורך שבועות. הסיכוי לסיבוכים כתוצאה מסוג קרינה זה הוא נמוך.

טיפול במכשיר האינטרה-בים מתאים לנשים עם גידולים יחסית קטנים, ללא מעורבות של בלוטות הלימפה, שעתידות לעבור ניתוח משמר. הטיפול, נכון להיום, אינו מומלץ לנשים צעירות, לגידולים טרום סרטניים, למקרים בהם יש יותר מגידול אחד באזור הנגוע ובגידולים עם מאפיינים ספציפיים. השימוש באינטרה-בים הולך ועולה וניתן למצוא אותו במרכזיים רפואיים מובילים ברחבי העולם. מחקרים שונים הראו שטיפול זה, שקיים כבר יותר מעשור, הוא לא פחות טוב מאשר טיפול קרינתי הניתן באופן סטנדרטי. השימוש באינטרה-בים, שהחל במדינת ישראל לפני כ-10 שנים בבית החולים כרמל ביוזמתה של ד"ר מריאנה שטיינר, תופס תאוצה בבתי חולים ברחבי הארץ. הניסיון הרב שנצבר בשימוש במכשיר מוכיח אף הוא שטיפול זה לא נופל באיכותו מהטיפול הקרינתי הסטנדרטי.

מכשיר האינטרה-בים מהווה גורם לשיפור משמעותי באיכות חייהן של הנשים שמטופלות בו. ישנם מקומות בעולם בהן לנשים רבות אין גישה למרכזים הרפואיים בהם ניתנת קרינה. כך למשל, אישה שגרה בכפר נידח בהודו, בעיירה קטנה בארה"ב או אפילו ביישוב פריפריאלי במדינת ישראל, תצטרך לנסוע שעות ארוכות על בסיס יומי בכדי להגיע למרכז הרפואי המספק טיפולי הקרנה. אישה כזו תאלץ במקרים רבים להיפרד ממשפחתה לחודש ימים ולעבור דירה. צעד מסוג זה מהווה נטל כלכלי ורגשי עצום על המשפחה ולא לכולן יש את האפשרות לעשות זאת. מנגד, הקרינה באמצעות האינטרה-בים ניתנת פעם אחת וחוסכת מהחולות המטופלות בו את הצורך להגיע לבית החולים על בסיס יומי.

הטיפול הקרינתי הסטנדרטי, כרוך בריצות יומיות בין הבית לבית החולים במשך מספר שבועות. התרוצצות זו באה מהווה נטל פיזי על המטופלות וגובה מחיר מהמחויבות המשפחתית שלהן. לעומת זאת, אישה שחולה בסרטן נשים ומטופלת באינטרה-בים, תוכל ברוב המקרים להמשיך לעבוד ולהתפנות לטיפול במשפחתה באופן שיגרתי.האינטרה-בים הוא בהחלט אנחת רווחה משמעותית עבור הנשים המטופלות בו.

הכותב הוא ד"ר משה כרמון, מנהל יחידת השד, המרכז הרפואי שערי צדק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר