צפו בווידאו: הזיץ של שמואל גריינמן והחרדים העובדים

כחמש מאות חרדים עובדים הלומדים ברשת הכוללים 'אחוות תורה' בראשות הגר"ד לייבל, התכנסו למעמד ייחודי. על החלק האומנותי הופקד אמן הרגש שמואל גריינמן, שסחף ב'זיץ' קרליבך ייחודי (מוזיקה)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: מני וקשטוק ויוסי רוזנבוים)

הזיץ של החרדים העובדים: מאות חרדים עובדים הלומדים במשך חלק מהיום ברשת הכוללים 'אחוות תורה', התכנסו לאירוע שנתי מרגש שנערך בבני ברק בהשתתפות רבנים ואישי ציבור.

כזכור, הגאון רבי דוד לייבל, הקים את רשת כוללים 'אחוות תורה', המיועדת לתת מסגרת לימודית ישיבתית עיונית, גם לאלו שעזבו את הכולל ויצאו לעבוד. "הבעיה", מסבירים ברשת, "היא לפעמים דווקא אצל בני תורה שישבו שנים בכולל ולמדו, אלו - צריכים לימוד עיוני, ובגלל היעדר מסגרת, לעיתים הם מתרחקים לתקופות ארוכות מהלימוד".

המשתתפים בכנס, לומדים וראשי כוללים, הגיעו משלושים סניפים שנפתחו עד כה ברחבי הארץ. בין המשתתפים היו גם שורת רבנים: הגאון ר' בונים שרייבר, גאב"ד אשדוד; הגאון ר' מנחם מנדל שפרן אב״ד הישר והטוב בי-ם וראש הישיבה הכלל חסידית נועם התורה; הגאון ר' מנחם מנדל פקשר רב קהילת ׳צמח צדיק׳ ויז׳ניץ אלעד; הגאון ר' שלמה זר רב קהילת נזר אהרון בבית וגן, הגאון ר' אליהו מאיר פייבלזון ראש ישיבת פתחי עולם, הרה"ג ר' אברהם ישעיהו טורצין מראשי כולל ר' עקיבא איגר; הרה"ג ר' משה בינדר ראש הכולל באלעד ומראשי הארגון, ורבנים רבים נוספים.

בנוסף, כיבדו את המעמד בנוכחותם גם אישי ציבור רבים, בהם יו"ר דגל התורה ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שנשא דברים וכן ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט.

במהלך האירוע הוקרא מכתב יוצא דופן של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שנכתב במיוחד לכבוד המעמד: "לנאספים ובאים במסגרת ארגון החשוב 'אחוות תורה' בימי הרחמים והסליחות, לקבל עול תורה לקראת הימים הנוראים. העושים מלאכתם עראי ותורתם קבע ועמלים בתורה בעיון, ומאספים להתחזק בזה, יעמוד להם ליום הדין, ויתקיים בהם ובאו כל ברכות האלה והשיגוך".

הגאון רבי דוד לייבל אמר בדבריו: "ישנם אלפי יהודים חרדים שנמצאים בעבודה ובאקדמיה, הם נאלצו לעזוב את הכולל, אבל זה לא אומר שהם צריכים לעזוב גם את הלימוד. עד עכשיו אף אחד לא דאג להם. חייבים לתת להם מסגרת. אין פה שום עניין של כסף, אנחנו לא נותנים ולא אוספים. רק רוצים שתבואו ללמוד".

""יש בעם ישראל כהנים ולווים. אברכי הכוללים שיושבים ולומדים יום שלם הם כמו הכהנים. האנשים העובדים ולומדים הם כמו הישראל. האם ישראל הם דיעבד?! אתם רבותי לכתחילה. כל האנשים פה, ועוד הרבה שיצטרפו בהמשך, הם אנשים איכותיים, שרוצים ללמוד בעיון, בשטייגען. מתגעגעים לטעם המתוק של הגמרא, משתוקקים לחברותא, אבל פשוט לא הייתה להם מסגרת מתאימה".

"אנחנו פה היום בכינוס של חמש מאות לומדים. אבל אני מבטיח לכם - בעוד עשר שנים אנחנו נערוך את הכינוס ביד אליהו, עם עשרת אלפים לומדים בעיון בכוללים", הבטיח הגר"ד לייבל לנוכחים.

יו"ר דגל התורה ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אמר באירוע: "יש כאלו לומדים, ויש כאלו שיצאו לעבוד. היו שחשבו כי יעבדו כל היום, ואת החלק התורני שלהם יעשו בתרומות לישיבות. אתם ההוכחה שאין פטור מלימוד תורה. גם מי שעובד יכול לשבת וללמוד בעיון".

גפני הוסיף: "אתם כמו היהודים של פעם, כמו היהודים שהחזיקו בזמנו את הקהילות היהודיות, אבל גם היו אנשי ספר, ישבו ללמוד וידעו ללמוד. אני רוצה לומר לכם: גם אני חרדי עובד, אני רוצה להצטרף אליכם, רוצה להיות חלק מאחוות תורה".

את המעמד הנחה הרב משה בינדר, מראשי הארגון וראש הכולל באלעד. על החלק המוזיקלי של הערב הופקדו האמרגן ישראל לובין, והזמר אלי הרצליך, כאשר בסוף הערב, נהנו המשתתפים מ'זיץ' אלול מיוחד, בסגנון קרליבך, עם אמן הרגש ר' שמואל גריינמן. שסחף את הנוכחים אל תוך הלילה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר