הטור השבועי

בליינות ואקסטאזה ברשות התורה / דב הלברטל

זו לא יהדות נורמאלית. לא היינו כאלה. מעולם לא היינו כאלה. קיצונים. משיחיים. מיסטיים. מנכרים. שונאים. בפרוס השנה החדשה, האתגר של היהדות הדתית והחרדית הוא להיאבק בתופעה של האי נורמאליות ההולכת וכובשת את מקומה. למשל: אומן (חרדים)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: משה שי/ פלאש90)

כילד בבית הכנסת הגדול בבואנוס איירס, אני זוכר שהתפללו שם אנשים מכל הסוגים. אף אחד לא הסתכל על צבע הגרביים של השני. גם לא אם יש לו פאות או אין לו פאות. ואפילו לא אם יש לו כיפה עם סרט או כיפה ללא סרט. כל יהודי שהגיע, מכל מגזר שהוא ומכל סוג שהוא, התקבל בכבוד וברצון, ובעיקר באהבה.

זה היה דבר טבעי. נורמאלי. זו לא שהייתה שאלה ביחס להיותו של מישהו שונה, וניתנה תשובה על כך. לא הייתה בכלל שאלה. אף אחד לא שאל על השני שאלות. זה פשוט היה נורמאלי. גם ההתנהלות במרחב הציבורי הגויי הייתה נורמאליות. יהדות רגילה, סובלנית ורציונאלית.

זה היה עוד בתקופה, שכל יהודי היה יקר לקהילה מעצם היותו יהודי. כי גם לא היו מספיק יהודים כדי ליצור קהילות נפרדות, למשל, לפי צבע הגרביים.

מאז עברו שנים. נראה שהנורמה השולטת בכיפה, תרתי משמע, היא המגמה של הלא נורמאליות. זה בא לידי ביטוי בתחומים שונים. אם אתה נכנס לבית כנסת שלא מהקהילה שלך, אתה נתקל לא פעם בסוג של שונות וניכור. הוא לא משלנו. מתייחסים אליו כאל פרויקט לקירוב ולהחזרה בתשובה. ידברו אליו בסגנון מתנשא. לכל היותר, יתנו לו גלילה. נראה שהתופעה הזו היא כללית. זה נובע מההסתגרות, התנשאות ומתחושה שקרית של אני ואפסי עוד.

גם התופעה של אומן, ההולכת ומתפשטת באמצעות שטיפת המוח התעמולתית הגוברת מידי שנה, ואנשים ממגזרים שונים נמשכים לה, שייכת לקטגוריה של הלא נורמאלי. בכל תולדות ישראל, לא הייתה תופעה של התפרקות קולקטיבית, מן אקסטאזה, המאדירה את ההשתטחות על קבר. לא היה דבר כזה, שעשרות אלפים עזבו את משפחותיהם, מתוך אמונה שאם רק יצעקו את התיקון, הם נגאלים.

מדובר בסוג של בליינות כביכול ברשות התורה. הרי אחרת איך הם יצדיקו שהם רוצים חופשה בחוץ לארץ? אז סוכנויות נסיעות העדיפו לעוות את השכל לאנשים באמצעות תעמולה, לגרוף הון תועפות, ועוד לנסות להשתלט על כל התודעה היהודית. חבל שהם לא נופשים בהרי האלפים. לפחות זה היה נופש מתוך נקודת האמת. כל זה הוא לא ברסלב האוטנטית, וגם לא רבי נחמן. זה פשוט לא נורמאלי. לא נורמאלית היא גם העלייה הקולקטיבית של מאות האלפים אל קבר רשב"י, הרואה את ההשתטחות שם כגדול עיקרי היהדות.

השתלטות הפרץ המיסטי והמשיחי, גם הוא לא נורמאלי. אם לכתוב בהכללה, זה בא לידי ביטוי בכל מיני באבות שספק אם ראויים להיקרא בכלל יהודים, אלו שמנצלים את תמימותם של אלפי אנשים ונשים לניצול כספי וניצול אחר. גם הם מעוותים את השכל ומשתלטים על תודעתם של אנשים. והם מתעשרים ומבלים.

זה בא לדי ביטוי בחלק מהמתנחלים שבאידיאולוגיה המשיחית והמיסטית שלהם מוכנים לסכן חיים של אלפי יהודים. הם מוכנים שתפרוץ מלחמה עולמית, גוג ומגוג, ובלבד שהקראוונים העלובים של עמונה יישארו על עומדם. גם עולי הר הבית הם כאלה.

זו לא יהדות נורמאלית. לא היינו כאלה. מעולם לא היינו כאלה. קיצונים. משיחיים. מיסטיים. מנכרים. שונאים. האלימות המתפשטת. נגד חיילים. נגד תיירים. נגד שוטרים. נגד מי שלא חושב כמוך. פשוט נורא. האלימות בהפגנות על הגיוס. שריפת פחי אשפה. דרשנים שכופים עלינו לשמוע אותם באוטובוס - זה נורמאלי?

בפרוס השנה החדשה, האתגר של היהדות הדתית והחרדית, הוא להיאבק בתופעה של האי נורמאליות ההולכת וכובשת את מקומה במגזרים השונים שלה. להחזיר את האיזון הדתי, את הסובלנות כלפי כל מי ששונה ממך, את האהבה האמיתית לאחר, את המתינות ושיקול הדעת. כי זו הייתה היהדות האמיתית. לא הייתי רוצה להשתייך לסוג היהדות הזרה ההולכת ומתפשטת כאן, שבעקרונה מונחים עיוות השכל ואלימות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר