דו גלגליים ישתמשו בנתיבי תחבורה ציבורית

ניסוי שנערך במשך חצי שנה בשני נתיבי תחבורה ציבורית קבע כי אין סיכון לדו גלגליים לצד היעדר הפרעה לאוטובוסים. בקרוב ההסדר יועתק גם לנתיבים לערים נוספות (תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(שאטרסטוק)

רוכבי אופנוע וקטנוע יקבלו בקרוב אישור חוקי לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) בתל־אביב, כשלב ראשון לקראת פתיחת שאר הנת"צים בארץ לרכב דו־גלגלי. זאת לאור מסקנות סופיות של פיילוט שנערך בעיר.

הניסוי נמשך כחצי שנה, ואיפשר לדו־גלגליים לנסוע בשני נת"צים מרכזיים בתל־אביב - בדרך נמיר וברחוב אבן גבירול. הוא יצא לדרך לקראת הגברת האכיפה המתוכננת נגד נסיעת רכב לא מורשה בנת"צים - זאת באמצעות מצלמות שינפיקו דוחות, שההכנסות מהם יזרמו לקופות הרשויות המקומיות. בעבר לא נהגה המשטרה לאכוף את האיסור, ונהגים ורוכבים התרגלו להשתמש בנתיבים הללו.

הדו"ח קובע על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', כי ההסדר לא הוסיף קונפליקטים בין אופנועים ומשתמשי דרך אחרים, ולא האריך את זמני מעבר האוטובוסים בצירי הניסוי

בניגוד למכוניות פרטיות, כלי דו־גלגלי לא אמור להפריע לתנועת האוטובוסים והמוניות. כדי לעודד נסיעה ברכב כזה על רקע הפקקים המתארכים בגוש דן, הוחלט לערוך ניסוי שיבחן את ההנחה הזו, ויזים טענות של גורמי תחבורה כי נסיעה לצד אוטובוס מסוכנת לדו־גלגליים.

על הפיילוט הופקד צוות חוקרים מהטכניון, בראשות המדען הראשי במשרד התחבורה ד"ר שי סופר, ובתיאום עם עיריית תל־אביב. החוקרים הציבו מצלמות וידיאו בנתיבים ועל גבי דו־גלגליים ואוטובוסים, ובחנו את הצילומים.

הדוח המסכם קובע, כי "בכל מצבי התנועה שנבדקו - בקטעי רחובות, ליד צמתים וליד תחנות אוטובוס - ההסדר החדש לא שינה מהותית היווצרות קונפליקטים בין אופנועים ומשתמשי דרך אחרים, אך לא מזוהה עם הרעה בטיחותית בתנועה. לא נצפתה ירידה במצבי האינטראקציה בין אופנועים וכלי רכב אחרים, אך כל האירועים שנצפו הסתיימו ללא סיכון ממשי לתאונה".

הניסוי מצא כי דו־גלגליים היוו 10%־25% ממשתמשי הנתצ"ים, עם שיעור גבוה יותר באבן גבירול, ועלייה קלה בשימוש שלהם בנתיבים אלו. החוקרים לא זיהו קונפליקטים מסוכנים בין אופנועים וקטנועים לאוטובוסים ומוניות, גם בעת עצירת הרכבים בתחנות. ממצאי המצלמות, וכן נתונים שנאספו מחברת דן, העידו גם כי הפעלת ההסדר החדש לא האריכה את זמני מעבר האוטובוסים בצירי הניסוי. נקבע כי "השילוב של נסיעת אופנועים בנת"צ מזוהה עם שיפור קל בתנועת האופנועים, ללא פגיעה בתנועת האוטובוסים, וללא הרעה בטיחותית לאופנועים ולמשתמשי דרך אחרים. מאפייני התנועה והתנהגויות של אופנועים בהסדר החדש היו דומים למצבם לפני כניסת ההסדר. ניתן להמשיך בהסדר החדש, ש'מסדיר' את ההתנהגויות שנצפו בפועל".

הממצאים יוצגו השבוע למאיר חן ממשרד התחבורה, הממונה על התחבורה ומנהל הרשות לתחבורה ציבורית, וזה יקבע לוח זמנים להכשרת הנסיעה של רכב דו־גלגלי גם בנת"צים נוספים. בתל־אביב הדבר צפוי להיות מאושר בשבועות הקרובים, אחר כך בערים אחרות, והדבר ייבחן גם לגבי נת"צים בכבישים בין־עירוניים, כמו כביש החוף.

כשהפיילוט יצא לדרך הבטיח שר התחבורה, ישראל כץ, כי "ההחלטה לאפשר לרוכבים לנוע בנת"צים בתל־אביב נכונה בטיחותית ותחבורתית. אחרי תקופת מבחן קצרה, ואני מקווה שמוצלחת, אעגן את ההחלטה באופן קבוע בתקנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר