אבל ופרידה

המערכת הפוליטית נפרדת משמעון פרס

עשרות שנות הנהגתו הפוליטית והציבורית בישראל, של שמעון פרס, הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר, באים לידי ביטוי במגוון הודעות האבל והפרידה של הפוליטיקאים (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ממשלת ישראל תתכנס הבוקר (רביעי) בשעה 10:00 לישיבת אבל בעקבות פטירתו של ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל שהלך הלילה לעולמו.

מאז שנמסרה ההודעה על פטירתו, ופוליטיקאים מכל גווני הקשת הפוליטית, החלו לספוד למי שהיה מנהיגה של המדינה במשך שנים רבות.

יו"ר הכנסת יואל יולי אדלשטיין ספד: "מדינת ישראל נפרדת היום מהעומד בראש משפחתה. היא נפרדת מהאיש שראה הכל, שהיה מעורב בכל ושעיצב הכל. פרס הוא סיפורו של העם היהודי ושל מדינת ישראל, אם כבן למשפחת ניצולי שואה, כעולה, כחקלאי, כאיש ביטחון וכמדינאי. הוא היה מענקי ההנהגה הלאומית שקמו לנו במאה האחרונה, איש עתיר זכויות ומופת של ציוני גאה ששאף כל ימיו לעשות למען המדינה ואזרחיה.

"הוא תמיד חיפש היכן להבקיע דרך חדשה ולהביא את כולנו למקומות טובים יותר. ההיסטוריה עוד תדבר נכבדות באדם דגול זה ששמו הלך לפניו בארץ וברחבי העולם כולו כבעל תובנה, נסיון וחזון. חסרונו של פרס יורגש היטב, אולם טביעות אצבעותיו ופירות פועלו יהיו נוכחים כאן לדורות רבים".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ספד: "שמעון פרס היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל. האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93. הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל. את דרכו החל כעוזרו ואיש סודו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון והמשיך עד שהפך למנהיג בעל שם ומעמד עולמי, נשיא, ראש ממשלה, שר חוץ שר ביטחון, ויו"ר מפלגת העבודה, איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן".

הרצוג הוסיף: "איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה. תרומתו לביטחון ישראל ולכוח ההרתעה שלה, למאבק הנחוש בטרור ולחתירה הבלתי פוסקת לשלום, לכלכלתה ולחוסנה החברתי, למעמדה הבינלאומי , לחדשנות ולתעוזה הישראלים, הייתה תרומה שאין מילים שיוכלו לתארה".

יו"ר האופוזיציה וחברו הטוב של פרס סיים את הספדו: "היכרתי את שמעון פרס ומשפחתו מאז הייתי ילד, בבגרותי זכיתי להיות לו עוזר, יועץ וחבר, ייאמרו עוד מילים רבות על שמעון, אבל כעת העצב גדול מידיי והלב כואב מידיי. תנחומיי לציקי, יוני וחמי- ילדיו, לנכדים ולנינים, למשפחותיהם ולצוות הקרוב והמסור שליווה אותו בעשרים השנים האחרונות".

שר הביטחון אביגדור ליברמן ספד: "שמעון פרס, נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שכיהן גם כשר הביטחון, שר החוץ ובעוד שלל תפקידים מאז הקמת המדינה, הלך לעולמו. פרס היה באמת אחרון דור הנפילים שהיו שותפים להקמת המדינה וזהו יום עצוב לעם ישראל.

"על-אף שהיינו חלוקים בדעותינו המדיניות והפוליטיות, בשנים האחרונות, במיוחד כשהוא היה נשיא המדינה ואני שר החוץ ועד לאחרונה כשאני שר הביטחון והוא הנשיא לשעבר, נהגנו להיפגש לעיתים קרובות ולנהל שיחות על עתיד המדינה. שמעון יחסר לי הן כמי שהיה מאושיות המדינה הזו והן כאדם".

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי אייזנקוט ספד: "הנשיא פרס, ממקימי ובוני הארץ, איש חזון ומעש, שעשה למען ישראל משך למעלה משבעה עשורים, השאיר את טביעות אצבעותיו ומורשתו בכל תחומי החיים בישראל ובמערכת הביטחון בפרט.

"פועלו והישגיו ארוכי הטווח וצופי העתיד היוו אבן דרך משמעותית בהקמתו ובבניין כוחו של צה"ל לאורך השנים.
ישראל הייתה למפעל חייו של שמעון, וביטחונה של המדינה היה לנגד עיניו בכל תפקיד בו כיהן. מורשתו - לעשייה, להפיכת חזון למציאות ולחדשנות בלתי מתפשרת ילוו את צה״ל עוד שנים רבות".

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: "משרד הבריאות ומערכת הבריאות בישראל מרכינים ראש ואבלים בפטירתו של הנשיא התשיעי ורה"מ לשעבר שמעון פרס.

"זכויותיו של פרס רבות וחשובות. תרומתו לכלל אזרחי ישראל היתה עצומה בכל תחומי המדינה והחברה, בכללם קידום והשקעה בטכנולוגיות רפואה ומדע, לטובת כל המגזרים והאוכלוסיות. זכות מיוחדת הרשומה על שמו של מר פרס לעד היא עמידתו למען הסדר תורתו אומנותו. במהלך כל שנות מדינת ישראל הביע מר פרס את דעתו בחשיבות לימוד התורה ופעל רבות להגנה על זכויות בני הישיבות.

"במשך שנות דור פעל מר פרס למען בטחונה ושלומה של ישראל והיה לשגריר כבוד של אזרחי ישראל בכל העולם. פטירתו היא אבידה קשה למדינת ישראל ולמערכת הבריאות".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר היום כי היה בקשר רציף עם הנשיא התשיעי שמעון פרס עשרות בשנים. "נפגשנו רבות לפני כהונתו כנשיא, במהלך כהונתו ולאחר מכן", סיפר גפני. "הוא זכה לברכתו של החפץ חיים לאריכות ימים ואכן הוא זכה לכך".

גפני אמר עוד כי "לזכותו של פרס נזקפת היכולת של לומדי התורה לשקוד על תלמודם מאז קום המדינה, ויש לו זכויות רבות בכל תחומי החיים במדינה". גפני הוסיף ואמר כי "יש לפרס חלק משמעותי בהיות המדינה דמוקרטית ובעיקר מדינה יהודית, וכולם חבים לו על כך".

סגן שר החינוך מאיר פרוש שלח את תנחומיו לבני המשפחה עם היוודע דבר פטירתו של נשיא המדינה התשיעי וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס וספד: "מלבד היותו מבוני הארץ וחלקו הגדול בשמירה על בטחון מדינת ישראל ובהבאת הכור הגרעיני, שמורה לפרס ז"ל פינה מיוחדת במגזר החרדי על חלקו בהסדרת נושא 'תורתו אומנותו', המאפשר ללומדי התורה להגות בלימודם ללא הפרעה

"בטוחני כי זכות עצומה זו תעמוד לשמעון ז"ל - לצד יתר זכויותיו ומעשיו לטובת הכלל והפרט" הוסיף.

שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון ספד: "מעטים הם האנשים שתרמו למדינת ישראל, מרגע כינונה ועד ימים אלו, כפי שתרם לה הנשיא התשיעי שמעון פרס. עשייתו למען שגשוגה ופריחתה היא עצומה, יוצאת דופן, ותיוותר לדורות. במשך קרוב לשבעים שנים עמד שמעון פרס בלב ליבה של העשייה למען ביצור ביטחונה של מדינת ישראל וביצור ביטחונם של אזרחיה. עוד כיד ימינו של דוד בן גוריון, ומאז במעשים גדולים, אסטרטגיים ורבי משמעות, במגוון רחב מאוד של תפקידים מרכזיים, חלקם החשובים ביותר, ובצמתים אשר ברובם השתיקה יפה להם".

לדבריו: "שמעון פרס היה בן דור הנפילים, ואחד מאותם יחידי סגולה שנשאו על כתפיהם את אתגר הקמתה של המדינה ועיצובה, הניחו את יסודותיה ובחרו להקדיש למענה את חייהם. מדינת ישראל תחסר את שמעון פרס. כולנו נחסר אותו".

ח"כ ציפי לבני ספדה: "ישראל נפרדת היום בכאב ממנהיג גדול, איש חזון שהקדיש את כל חייו לשלומה וביטחונה. קשה לדמיין את ההיסטוריה שלנו ללא החותם שהשאיר, קשה לדמיין את ישראל בלעדיו. לא הספקתי להיפרד משמעון פרס, כי פרידה ממנו מעולם לא היתה אופציה. לא נפרדים ממי שבאמצע העשייה של חייו ומתכנן הרבה קדימה בשבילו, בשבילנו ובשביל כל העולם. ממש כך".

לדבריה: : "מי שהכרתי את שמו רק כיריב פוליטי של הוריי נהפך במהלך השנים למורה דרך בנבכי האזור המורכב שבו אנחנו חיים, כשהפנס שמאיר לו את הדרך זו האופטימיות, שהוא יכול לתפוס את השלום החמקמק מעבר לפינה הבאה. שמעון פרס הוא מבחינתי המנצח התמידי. מי שניצח את הספקנות באמונה, מי שניצח את השנאה שהוטחה בו בעבר והפך לאהוב העם, בלי ששינה את משנתו".

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ספד: "שמעון פרס ז״ל היה חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של מדינת ישראל למן הקמתה ועד היום. פעילותו הציבורית נשזרה בתולדות המדינה והשפיעה רבות על עיצוב דרכה בתחומי הביטחון, הכלכלה והחברה. שרתנו יחד בממשלת שרון השנייה ולצד חילוקי דעות מדיניים תמיד הערכתי את תבונתו וניסיונו ואת שאיפתו הכנה להיטיב עם מדינת ישראל וכל אזרחיה ואת תרומתו הייחודית לביטחון המדינה. יהי זכרו ברוך".

שר החינוך, נפתלי בנט, נפרד משמעון פרס: "שמעון פרס היה שר החינוך שלי, והוא יחסר לי מאד. פרס כתב את ההיסטוריה במו ידיו. הוא היה איש החזון הכי מעשי, איש ביטחון שחתר לשלום, מנהיג אמיץ שייצג את מדינת ישראל בגאווה בכל רמח אבריו ובכל מקום בגלובוס.

"זכיתי בשנים האחרונות להיפגש איתו פעמים רבות ולשמוע על חזונו למדינה שתהיה אור לגויים, שתייצא לעולם את המוצר הכי חזק שלנו: המוח היהודי. התרגשתי מאד כאשר הוא נענה לבקשתי והתגייס למהלך ציבורי למען לימודי המדעים בישראל והוא נענה ברצון, למרות שלא תמיד הסכמנו בנושאים שונים. יהי זכרו ברוך".

שרת המשפטים איילת שקד ספדה: "נשיאה התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, בעל זכויות רבות בבניית כוחה ובטחונה של מדינת ישראל. בכהונתו כנשיא המדינה השכיל לחבר בין חלקי העם, וסייע בהעלאת מעמדה הבינלאומי של ישראל בקרב מנהיגי העולם. אף שהשקפותינו הפוליטיות היו שונות, אין ספק שאת כל מרצו הוא הקדיש למען מדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מפלגת כולנו ושר האוצר משה כחלון ספד ואמר כי "אנחנו נפרדים היום מאחד מעמודי התווך של מדינת ישראל. פרס גילם באישיותו את היצירתיות, הנחישות והאמונה שהצעידו את ישראל לשיאים בכל התחומים ויש לו מקום של כבוד בפנתיאון הלאומי".

שרת התרבות והספורט מירי רגב ספדה ואמרה כי "פרס היה איש חזון, רב מרץ וכוחות נפש. אני מלאת הערכה על המשימות הציבוריות שנטל על שכמו מגיל צעיר ועד יום מותו".

יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ספד ואמר כי "בדרך הוא לימד את כולנו שיעור חד פעמי במנהיגות. לימד אותנו שמנהיגים אמיתיים אינם נמדדים רק בדרך בה הם מתייצבים בפני האוייב, אלא גם – ואולי בעיקר – בדרך בה הם מתייצבים בפני העם שלהם, בפני אנשיהם, ואומרים להם הכל, כולל החלקים שהם לא רוצים לשמוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר