הרבנים סופדים לנשיא התשיעי

כך נרקם הקשר בין מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל לשמעון פרס

הרבנים הראשיים ורבה של ירושלים סופדים לנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל, שנפטר בגיל 93 • "שידר אהדה ולב חם ליהדות ולמסורת ישראל. פטירתו היא אבידה גדולה למדינה ולעם ישראל" (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרבנים הראשיים לצד שמעון פרס ז"ל (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל היה ידוע כמי שמעריך ומתייעץ עם גדולי ומאורי הדור, מאז החזון איש ועד לרבני הדור האחרון. עם פטירתו הוציאו הרבנים הראשיים הודעות אבל על פטירתו של פרס ואהבתו לתורה ולומדיה.

הראשון לציון והרב הראשי הגאון רבי יצחק יוסף ספד הבוקר לנשיא פרס ואמר: "יש להצטער על פטירתו של הנשיא וראש הממשלה לשעבר מר פרס ששירת שנים רבות את עם ישראל עוד מתקופת הקמת המדינה, מר פרס ליווה את המדינה בכל שלב ושלב מאז הקמתה ועד התפתחותה הגדולה, אבל יחד עם זאת לצד פעילותו זו, לא שכח לרגע את חלקו של שבט לוי, חלקם של לומדי התורה בחיזוקו בהישרדותו ובביצורו של העם היהודי, הוא מבין המנהיגים האחרונים שהבינו והאמינו בעומק ליבם כי תורת ישראל היא יסוד קיומו של העם והיא גם עתידו.

"על פעילותו והשקפתו זו זכה להערכה והוקרת תודה של מרן אבי מורי זצ"ל ושל עולם התורה".

פרס במעמד הכתרת הרב יצחק יוסף לראשון לציון
פרס במעמד הכתרת הרב יצחק יוסף לראשון לציון
הגדלה

הגר"י יוסף סיפר הבוקר למקורביו על הקשר היחודי של פרס עם אביו מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל: "עוד לפני עשרות שנים כאשר אבי מורי מרן הרב עובדיה יוסף נבחר לרב הראשי לישראל, החל הקשר העיקרי ביניהם כאשר לאחר פגישת ארוכה שקיים עם הרב זצ"ל בנושא גיוס בנות הכריז פרס שהיה שר הביטחון על נהלי הפטור לבנות דתיות והודיע כי בת שיחתום עליה מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל תהא משוחררת ללא כל נוהל".

הרב הראשי המשיך וסיפר: "גם לאחר מכן בשנת תשל"ו (1976) בזמן מבצע אנטבה נועץ פרס שהיה שר הבטחון במרן זצ"ל ועדכנו על המבצע בטרם החל ויחד עם רוה"מ דאז רבין עדכנו את הרב בכל שלב. מלבד הקשר הציבורי נוצר גם קשר אישי עמוק לאורך כל השנים כאשר פרס משתתף בכל השמחות המשפחתיות וזוכה לקרבה מיוחדת של מרן".

הראשל"צ הוסיף: "בשנת תש"נ כאשר כיהן כרה"מ היה מגיע מידי שבוע לישיבה שלנו בחזון עובדיה ולומד עם אבא ואיתי רמב"ם הלכות דעות, מרן זצ"ל סיפר אז כי לפני שפרס מגיע היה עליו להתכונן היטב לקראת הלימוד הזה.

שמעון פרס מספר על ערך לימוד התורה

"ביום נישואי הגיע פרס שכיהן אז כשר הבטחון ומאז נשמר הקשר גם איתנו כאשר פרס ביקש וקיבל כל ספר חדש שזכינו להוציא לאור, וכאשר כיהן בנשיאות המדינה ביקש את ספרי ילקוט גם עבור משכן הנשיא".

בסיום דבריו אמר הרב הראשי: "את המסורת רבת השנים של ביקורי החג אצל מרן המשיך גם אצלנו והיה מגיע מידי חג לבקר בתקופת נשיאותו וגם לאחריה, מספר פעמים התייעץ איתנו בנושאים הלכתיים והייתה חשיבות גדולה בעיניו לשמירה על מסורת ישראל בפרט כאשר הדבר נדרש בפומבי, כאשר כיהן כנשיא פנה אלינו בשאלה לקראת נסיעתו לחו"ל ביו"ט שני של גלויות ועל אף שאצלו היה יום חול הורינו לו להמתין לסיום החג גם בחו"ל ושמע לנו, חשוב היה לו להפגין את יהדותו גם בחו"ל".

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו ספד לפרס: "בשם הרבנות הראשית ורבני ישראל אנו מביעים צער עמוק על פטירתו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, מר שמעון פרס ז"ל.

הרב הראשי רבי דוד לאו והנשיא פרס (יונתן זינדל, פלאש 90)

"מר פרס פעל כל ימיו, מתוך מסירות ונאמנות אמיתית למען עם ישראל ומדינת ישראל והקדיש את חייו כדי לפעול למען ביטחונה ושגשוגה".

עוד הוסיף הרב הראשי כי "לכל אורך שנותיו במערכות הציבוריות, הנשיא פרס שידר אהדה ולב חם ליהדות ולמסורת ישראל. הנשיא זכה אמנם להיפטר בשיבה טובה אך פטירתו היא אבידה גדולה למדינה ולעם ישראל".

הראשל"צ ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר ספד לנשיא פרס ואמר: "כשהייתה התקוממות של העברים בעכו, כשהיו התפרעויות ביום כיפור. נסענו יחד במסוק, בערב סוכות, ישבנו אצל ראש העיר עם רב העיר והמותפי של המוסלמים, הרגענו את העיר, הייתה סכנה שתהיה שם אש וגופרית, ב"ה מאז ועד היום העיר שקטה".

רבה של ירושלים ושמעון פרס (לע"מ)

הגר"ש עמאר סיפר על נושא גיוס תלמידי הישיבות ואמר: "בזמן שעלתה הסוגיה של גיוס בני הישיבות, לא על ידי לפני - אלא שנתיים לפני. הלכתי אליו ואמרתי לו 'הייתה לך הזכות משמיים להשיג את השחרור של בני הישיבות בכדי שילמדו תורה, והיום הולכים לעשות מזה שנאת חינם', הוא אמר לי 'אבל זה לא דומה, אז היו קצת והיום יש הרבה'.

"אמרתי לנשיא 'בוא נשב יחד מול הציבור, נכין איזה משפט או שניים ששנינו מקרא לציבור לשמור על כבד הדדי, וכבודו כנשיא יאמר את העמדה שלו, ואני כרב ראשי יאמר את העמדה שלי'. ואכן כך היה, הדברים עברו לציבור כולו והעניין הושתק.

פרס ורבה של ירושלים (פלאש 90)

על הכבוד וההערכה שרכש פרס לגדולי ישראל אמר הגר"ש עמאר: "הנשיא פרס כנראה שמאז שהיה ילד וקלחו אותו לקבל ברכה מ'החפץ חיים' - נשאר לו בלב ההערכה לגדולי הדור, וזה מה שהיה לו כשליווה את בן גוריון אצל 'החזון איש'. אנחנו ראינו בעינינו איך שהוא היה מכבד את מרן פוסק הדורות רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל, בכבוד ובהתבטלות. היה בא אליו ונוהג בו כבוד של אמת. ראו שהכבוד שלו למרן היה מתוך הערצה והערכה אמיתית, לא מהשפה ולחוץ".

רבה של ירושלים ושמעון פרס (לע"מ)

"הרגשתי את זה בפגישות שלנו, תמיד הדיבור שלו על לומדי התורה יצאו מלב אמיתי" סיים הרב עמאר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר