"מסכנים בני מסכנים"

שופט נזף בפרקליטות הצבאית: אתם מנותקים, האומללים אשמים בכישלון המבצעים?

שופט שדן בבקשת התביעה הצבאית לאסור עריקה, הטיח את זעקת העריקים האומללים בפני צה"ל. "לא ראיתי נפקד אחד שסתם לא בא לו שירות צבאי, הם מסכנים בני מסכנים" (צבא)

(צילום: דובר צה"ל)

ביקורת שיפוטית חריפה נגד התביעה הצבאית: שופט במילואים שדן היום (רביעי) באישום שהגישה התביעה הצבאית נגד עריקה שהשתמטה משירות צבאי, מתח ביקורת חריפה וחסרת תקדים נגד התביעות המבקשות לכלוא משתמטים "מסכנים".

בהחלטתו כתב השופט בנוגע לבקשה לשליחת העריקה לחצי שנת מאסר כי "על מעשים חמורים הרבה יותר, אמיתיים יותר, לא ממהר בית המשפט הפלילי לשלוח אדם לחצי שנת מאסר".

השופט ביקר בחריפות את התביעה הצבאית וכתב כי "אני סבור כי יש להתייחס אחרת לנאשמים כגון דא". השופט הוסיף והבהיר כי "איני מתעלם מהפסיקה הרבה שהניחה התביעה בפני. אולם בכל זאת, קשה לי, כשופט בישראל, שדן בעיניינים פליליים, חמורים בהרבה ממעלליה של הנאשמת, והם מקבלים התייחסות ומענה הרבה יותר מכיל, וגישה תביעתית הרבה פחות נוקשה. על מה ולמה אשלח את הנאשמת שבפניי לחצי שנה מאסר כמתבקש? מה עשתה?" תהה השופט.

"בהמשך כתב השופט כי "נשגבת מבינתו" המלחמה של הפרקליטות הצבאית שתותיר חותם פלילי "על המסכנים שניצבים היום מולי". השופט הוסיף כי "רמת הענישה חייבת להיות מדודה יותר, מתונה יותר".

"נער הייתי גם זקנתי" כותב השופט "ימים רבים לי בשיפוט במילואים, ועוד לא ראיתי נפקד אחד או נאשם אחד, שסתם לא בא לו השירות הצבאי, שהוא מעדיף לגלוש בים, או שהוא מבכר קריירה של דוגמנות. כל הנאשמים שבאו בפניי הם מסכנים בני מסכנים, חיים בעליבות כלכלית, לעתים קרובות גם רגשית".

השופט מוסיף כי "למרבה הצער ראיתי מקרים קשים עוד יותר, בהם התביעה מספרת על מבצע צבאי כזה או אחר, בו היו השורות חסרות את אותו אומלל, שאם הוא וחבריו היו מתייצבים היינו מביסים את אויבנו שהיו נפוצים לכל רוח".

"אינני מתכוון להיות ציני או לעקוץ" כותב השופט "הדברים שאני אומר הם בבחינת נאמנים פצעי אוהב, ואולי כדאי להטות אוזן שכן מדובר באורח מן החוץ, שרואה את הדברים אחרת ולא חי במערכת הזו, ויש לו בסיס להשוואה, נוכח אולם בית המשפט הפלילי, האמיתי".

"חי נפשי, שטיעונה של התביעה על הנאשמים הבאים בפני בית דין זה, נראים לי כמנותקים מן המציאות לחלוטין, וכשופט פלילי אני נדהם מהקשיחות המופגנת כלפי הנאשמות האומללות ולמודות הסבל החובשות את ספסל הנאשמים".

"דוגמה מובהקת לגישתה המנותקת מן המציאות של התביעה ביחד לנאשמים הללו, באה לידי ביטוי בשאלות הפטריוטיות המוטחות שוב ושוב בפני היתומים והאביונים והאומללים הלוא הם הנאשמים, לאמור - 'איפה היית במבצע הצבאי האחרון?', מדובר בשאלה שהיא כל כך מנותקת בעיניי מן המציאות של אותם נאשמים והדבר מקומם מאוד. המצא הצבא את הגורם, או אולי גורם נוסף לבעיה או לכישלון במבצע הצבאי האחרון?".

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשמת 71 ימי מאסר אותם ריצתה כבר והורה לשחררה לאלתר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר