הנשיא לשעבר, שמעון פרס, הובא למנוחות בטקס ממלכתי

בטקס הממלכתי השתתפו 5,000 מוזמנים ביניהם נשיא ארה"ב ברק אובמה שנשא דברים כמו גם הנשיא לשעבר, ביל קלינטון. לאחר סיום הטקס נפתחו מחדש הכבישים בירושלים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

הנשיא התשיעי שמעון פרס מובא הבוקר (ו') למנוחות בטקס ממלכתי בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים. במהלך הטקס יישאו דברים נשיא ארצות הברית ברק אובמה שיספיד אותו לצד הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ידידו של פרס הסופר עמוס עוז ושלושת ילדיו של פרס.

"אני מדבר אליך היום בפעם האחרונה שמעון 'כנשיא אל נשיא', כפי שנהגת לומר בכל פעם שהתקשרת לחזק ולתת עצה טובה", נאם נשיא המדינה רובי ריבלין בטקס ההלוויה. "אני מדבר ועיניי מחפשות אותך, אחינו האהוב, אחינו הבכור, ואתה אינך. אתה נאסף אל אבותיך היום באדמה שאהבת כל כך, אך לא נאספים חלומותיך, לא נטמנת אמונתך. היית איש אחד שנשא אומה שלמה על כנפי הדמיון, על כנפי החזון".

ריבלין המשיך: "הצלחת להזיז את העקשנים שבמדינאים ולהמיס את לבבות הקשוחים שבמתנגדינו. חתרת, עד לנשימתך האחרונה, לפסגת החלום הציוני, מדינה ריבונית עצמאית המקיימת שלום מלא עם שכנינו. אבל, ידעת גם ששלום אמת ניתן להשגה רק ממקום של עוצמה והקפדת לאבטח את הדרך לפסגה. מעטים החיים בינינו המבינים, ורבות עוד ייכתב, כמה הרים עקרת מקום המדינה ועד היום כדי להבטיח את ביטחוננו ועליונותנו הצבאית. מה עמוקה הייתה האמונה שלך בשילוב הקדוש שבין מנהיגות מוסרית לעליונות צבאית, בכך שישראל חייבת להיות חכמה, אך גם צודקת, נאמנה בכל עת לערכיה, כמדינה יהודית ודמוקרטית, דמוקרטית ויהודית".

"עם כל אהבתך להיסטוריה ובקיאותך המדהימה בה, בזת להתבוססות בעבר, להתחפרות בתחושת הצדק העצמי, במחיר האפשרויות וההזדמנויות שמביא איתו המחר. 'העתיד חשוב יותר מהעבר', אמרת. 'מה שקרה אתמול לא מעניין אותי, רק המחר', כך אמרת. האהבה חוצת המחנות לה זכית בערוב ימיך מממשיכי דרכך וגם ממתנגדיך, היא ביטוי לכמיהה של כולנו להידבק באופטימיות חסרת התקנה שלך".

"גם כשלא הסכמנו איתך, רצינו להאמין שאולי אתה הוא זה שצודק. שמעון, גם סליחה צריך לבקש ממך. מותר היה לחלוק עליך, למתנגדים הייתה החובה להביע דעתם, אבל היו שנים, שבהן נחצו קווים אדומים בין יריבות אידאולוגית לאמירות ומעשים שמקומם לא יכירם", אמר ריבלין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיד את ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס בהלווייתו: "באתם מקרוב ומרחוק לירושלים לחלוק כבוד לאחד מהאבות המייסדים של מדינתו, אחד המנהיגים הדגולים שקמנו לעמנו. מנהיג, בעל שיעור קומה בעולמנו. שמעון פרס המופלא שהיה שותף פעיל במפעל התחיה של העם היהודי".

עוד אמר נתניהו: "אין זה סוד ששמעון ואני היינו יריבים פוליטיים, אבל במהלך השנים נעשינו ידידים, אפילו ידידים קרובים".

נתניהו הזכיר את חלקו של פרס במבצע אנטבה בו נהרג אחיו יוני. נתניהו סיפר על המפגש הראשון שלו עם פרס לפני 40 שנה בהלוויה בהר הרצל של אחיו יוני, "הוא נשא הספד מרטיט לב שלא אשכח כל חיי". נתניהו סיים את דבריו ואמר כי הוא מתיר לעצמו לומר ששמעון פרס יישאר זכור על לב האומות כולן.

טקס ההלוויה של פרס יתנהל בשני חלקים. החלק הראשון, בהשתתפות 5,000 איש, יהיה טקס הפרידה שייערך ברחבת קבר הרצל, שם יונח ארונו של פרס ויינשאו ההספדים. בחלק השני, טקס הקבורה בחלקת גדולי האומה שבו ייאמר הקדיש, ישתתפו 500 איש בלבד.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמור להיות הנואם התשיעי והאחרון בטקס ההלוויה, הוא נחת במועד הנחיתה ששוער מראש למרות עיכובים שחלו בדרך בשל סופה. מנתב"ג ייצא אובמה לירושלים ובשעות אחר הצהריים המוקדמות, אחרי ההלוויה, הוא כבר ימריא בחזרה לארצות הברית.

פרט לאובמה יספידו את פרס נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטין, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון, הסופר עמוס עוז ושלושת ילדיו של פרס - צביה (ציקי) ולדמן, יוני פרס וחמי פרס. בנוסף, הזמר דוד ד'אור ישיר, לבקשת פרס בצוואתו, את "אבינו מלכנו".

דובר הבית הלבן מסר כי אובמה הוזמן לנאום בהלוויית פרס והנאום שיישא יהיה מבוסס על ההודעה האישית שפרסם הנשיא ביום מותו של פרס. הוא הדגיש כי בהתראה קצרה אורגנה נסיעת הנשיא, שהחליט להגיע להלוויה כדי לכבד את החיים ואת המורשת של פרס ולחיזוק הברית בין שתי המדינות. הוא מסר כי במשלחת עם הנשיא יהיו חברי קונגרס משתי המפלגות.

האזינו להקלטה של המטוס הנשיאותי עם מגדל הפיקוח של בן גוריון:

ההלוויה עצמה, שאותה מנחה גלעד עדין, החלה ב-9 בבוקר, אז נכנסו לחלקת גדולי האומה בהר הרצל - שם ייטמן פרס - ראשי מדינות ומשלחות מחו"ל. חצי שעה לאחר תחילת טקס הפרידה הגיעו למקום הנשיא ריבלין, ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הכנסת אדלשטיין ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. לאחר שעדין נשא דברי פתיחה, הגיע שלב ההספדים ובסיומם אמירת הקדיש, כניסת משמר הכבוד לבמה ולקיחת הארון.

ב-11:15 צפוי להסתיים טקס הפרידה, ואז המשפחה והמנהיגים יילכו אחר הארון אל חלקת הקבר. כחצי שעה לאחר מכן יורד הארון לקבר עם התפילות המסורתיות הנהוגות "והוא רחום", "צידוק הדין", ו-"סתימת הגולל". הרב הראשי לצה"ל יאמר תהילים, ולאחר אמירת קדיש יתפלל החזן הראשי לצה"ל את תפילת "אל מלא רחמים". בהמשך יונחו הזרים.

בחלק הראשון ישתתפו 5,000 איש ובכללם סגל א' המורחב, האח"מים מחו"ל ומוזמנים של מרכז פרס לשלום. בחלק השני ישתתפו כאמור רק 500 איש, בהם סגל א' מצומצם והמשלחות מחו"ל. המשטרה אוסרת על הטסת רחפנים באזור הלוויה בשל הסיכון הביטחוני.

במהלך יום האתמול חלפו המונים על פני ארונו של פרס, שהוצב ברחבת הכנסת. יו"ר ועדת סמלים וטקסים, השרה מירי רגב, החליטה להאריך את שעות פתיחת הכנסת בפני הציבור הרחב עד 23:00 בלילה. על פי ההערכות המשטרה כ-50 אלף איש חלפו אתמול על פני ארונו של הנשיא התשיעי.

הגעת ראשי המדינות להלוויה הובילה לשינויים רבים בהסדרי התנועה בכבישים הבינעירוניים, פרט לחסימת בתוך ירושלים. הבוקר, בין 7:30 ל-9 בבוקר, לאחר נחיתת נשיא ארצות הברית אובמה, ייחסם לתנועה לחלוטין כביש 1, בשני הכיוונים.

כביש 1 ייחסם לשני הכיוונים גם בתום ההלוויה, בין 12:30 ל-14:00. במשטרה ביקשו מהנהגים לא להגיע כלל לכביש 1, המחבר בין תל אביב לירושלים, ואמרו כי נוכח חסימתו ההרמטית של כביש 1 לשני הכיוונים צפויים בשעות אלו עומסי תנועה כבדים בכבישים 6, 431, 38 ו-443.

בשעה האחרונה נחסמו לתנועת כלי רכב כלל, הצירים המובילים מכיוון גינות סחרוב לכיוון הר הרצל, כולל הכבישים הסמוכים: איש שלום, פרבשטין, שדרות הרצל מצומת המיתרים עד כיכר הולנד, שמואל בייט לכיון הר הרצל, שד' הרצל, בית וגן, דרך הזיכרון.

כמו כן נחסמו לתנועת כלי רכב הצירים המובילים מבתי המלונות במרכז העיר לכיוון הר הרצל: אגרון, רמב"ן עד צומת בתי המלון, הכט, ז'בוטינסקי, הנשיא, הארי, עזה, הרצוג, בזק, בייט, הרצל.

הצירים יפתחו לתנועה מלאה בסיום הלוויה ופיזור המשתתפים.

שורת האח"מים שתגיע להלוויה מכל רחבי העולם כוללת 90 משלחות מ-70 מדינות, 11 ראשי ממשלה, 20 שרי חוץ, מלך אחד ודוכס אחד. הראשון להגיע היה נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, שנחת אתמול בבוקר בנמל התעופה בן גוריון. קלינטון הגיע לארץ במטוסו הפרטי של איש העסקים חיים סבן. בראש המשלחת האמריקנית הרשמית יעמוד נשיא ארה"ב אובמה, שיגיע לארץ עם מזכיר המדינה ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס. בנוסף יגיעו, בין היתר, מלכת הולנד ביאטריקס, מלך ספרד פליפה השישי, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ושר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר