סערה בקמפיין

טענות נגד טראמפ: לא שילם מיסים 18 שנה

עיתון הניו יורק טיימס, פרסם הבוקר (א') את דוחות המס של המועמד המיליארדר משנת 1996 אז הצהיר על הפסדי ענק שיכלו לפטור אותו ממס 18 שנה. טראמפ בתגובה: הכל חוקי (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(JStone / Shutterstock)

מלחמת ההשמצות בבחירות לנשיאות בארה"ב בעיצומה ועתה נמצא על המוקד דווקא המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, שעל פי הדיווחים בניו יורק טיימס הצהיר בדוחות המס שלו בשנת 1995 על הפסד של 916 מיליון דולר. על פי הדיווחים מדובר בניכוי מס כל כך משמעותי, שבאופן תיאורטי ייתכן ואפשר לו להימנע מתשלום כלשהו של מס הכנסה במשך 18 שנה.

הסיבות להפסד העצום הוא קריסה כלכלית של טראמפ בתחילת שנות ה-90 בעקבות ניהול כושל של שלושה בתי קזינו באטלנטיק-סיטי, ניסיון שלא צלח להתפשט לתחום עסקי התעופה, ותזמון גרוע של רכישת מלון "פלאזה" במנהטן.

הדו"ח עצמו הגיע בצורה אלמונית לידי העיתון, הדו"ח, שכולל שלושה מסמכים, הגיע לתיבת הדואר של מערכת העיתון, ועליו חותמת שמציינת שהוא נשלח מהעיר ניו יורק. כתובת השולח שהייתה רשומה על המעטפה הייתה למרבה האירוניה - מגדלי טראמפ. ביום רביעי האחרון, העיתון הציג את המסמכים לג'ק מיטניק, עו"ד ורואה חשבון שניהל את ענייני המס של טראמפ במשך יותר מ-30 שנה, עד לשנת 1996. מיטניק בן ה-80 אישר כי המסמכים נראים אותנטיים.

מומחי מס שנשכרו על ידי העיתון האמריקאי שתומך באופן בולט בקלינטון, ניתחו את הרשומות מ-1995 והגיעו למסקנה כי ייתכן שתקנות מס מיטיבות במיוחד עבור בעלי הון – אפשרו לטראמפ לנצל את ההפסד שעליו הצהיר כדי לקזז תשלום מס הכנסה במשך 18 שנה. למרות שסכום ההכנסה החייבת במס של טראמפ בשנים העוקבות עדיין לא ידוע, הפסד של 916 מיליון דולר ב-1995 הוא גדול מספיק כדי לנכות תשלום מס של יותר מ-50 מיליון דולר בשנה, במשך 18 שנים.

מדובר במסמכים שלא אמורים להתפרסם ושעל פי החוק נחשבים כחסויים מה שמלמד על המוכנות של המתחרים לעשות גם פעולות בעייתיות מבחינה חוקית.

ממטהו של טראמפ נמסר בתגובה: "טראמפ הוא איש עסקים מיומן שאחריותו כלפי העסקים שלו, משפחתו ועובדיו – היא לא לשלם יותר מסים ממה שהחוק מחייב. עם זאת, טראמפ שילם מאות מיליוני דולרים של מסים מסוגים שונים. טראמפ מכיר את חוקי המס יותר טוב מכל מי שאי פעם התמודד לנשיאות, והוא היחיד שיודע כיצד לתקן אותם".

מנגד, יריבתו הדמוקרטית של טראמפ, הילרי קלינטון, פרסמה את הכתבה בחשבון הטוויטר שלה. דובר המטה של קלינטון, בריאן פאלון, הגיב לפרסום ואמר כי "מדובר בפצצה".

נושא תשלומי המסים של טראמפ עלה גם בעימות מול יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון, בשבוע שעבר. כאשר טראמפ שב ותקף את המצב הכלכלי בארה"ב ואמר "אנחנו מדינה בחוב ואין לנו את הכסף לתשתיות חדשות", קלינטון תקפה בחזרה ואמרה: "אולי זה בגלל שלא שילמת מסים. אתה בנית עסקים על גבם של אנשים קטנים. פגשתי אנשים שהם שוטפי כלים, אדריכלים, אנשים שמתקינים חלונות, וילונות, אנשים שסירבת לשלם להם כשהם סיימו את עבודתם". טראמפ השיב לה שאולי הוא לא שילם לאותם אנשים "כי לא הייתי מרוצה מהעבודה שלהם".

"רימית אלפי אנשים. האם לא מגיעה להם התנצלות? אנשים שגזלת מהם את עבודתם ואת התוצרת שלהם?", האשימה המועמדת הדמוקרטית. "אני שמחה שאבי המנוח לא עבד עבורך. דונלד, פשטת רגל 6 פעמים. אתה מלך החובות. לפעמים מה שטוב לעסקים לא טוב למדינה דונלד, זה הכול".

פרשנים כלכליים טוענים לזכותו של טראמפ כי ניהול מס הוא דבר חוקי לחלוטין שכל אנשי העסקים עושים אותו וכי לא מדובר בהתנהלות בעייתית חוקית או אתית. בנוסף, מדובר בהשערות בלבד ולא במידע מאומת שאכן הוא לא שילם מיסים מאז במשך 18 שנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר