ומי ניצח?

בדרך לבית הלבן: הסגנים לנשיאות התעמתו

העימות הטלוויזיוני בין הסגנים לנשיאות הלילה (ד') הפך לזירת עלבונות אישיים. הפעם המנצח היה דווקא המושל מייק פנס המועמד של דונלד טראמפ שעל פי הסקרים ניצח (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פנס מימין, טים קיין משמאל (צילום מסך מהשידור החי)

שבוע לאחר העימות ההיסטורי בין המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, לבין המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, תפסו הלילה (רביעי) סגניהם את הבמה המרכזית לעימות יחיד בין השניים. טים קיין, סגנה של קלינטון וסנאטור ממדינת וירג'יניה, ומייק פנס, סגנו של טראמפ ומושל אינדיאנה, התכנסו באוניברסיטת לונגווד שבפארמוויל, וירג'יניה לעימות בן 90 דקות, ללא פרסומות או הפסקות, בהנחיית מגישת החדשות מרשת CBS איליין קיחאנו. סקרים ראשוניים שפורסמו הבוקר הראו כי הצופים חשו כי המנצח בעימות היה פנס הרפובליקני שזכה ל-48% מקולות המצביעים ברשת CNN.

בין הנושאים הרבים שבהם נגעו הסגנים במהלך העימות, הם הזכירו גם את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ומשמעותו על ביטחון ישראל.

פנס: "אתה חוזר ואומר שהעובדה שהילרי קלינטון התחילה את ההסכם עם איראן בעצם מנעה מאיראן לפתח נשק גרעיני".

קיין: "זה מה שהרמטכ"ל הישראלי אומר".

פנס: "זה לא מה שישראל חושבת".

קיין: "תפנה לגדי איזנקוט, אתה יכול לבדוק את זה".

פנס: "איך תדע בוודאות? אני יודע שהחרמת את הנאום של (בנימין) נתניהו בקונגרס".

קיין: "אני נפגשתי עם נתניהו במשרד שלו".

העימות כולו למעשה סבב סביב המועמדים לנשיאות, טראמפ וקלינטון, וכבר בדקה הראשונה לדיון התחילו הסגנים לתקוף את המתמודדים עצמם. המתיחות בין המועמדים הייתה כל כך אינטנסיבית שהם התפרצו אחד לדברי השני ללא הרף. המועמדים הפריעו אחד לשני כל כך הרבה פעמים שמנחת העימות קיחאנו נאלצה להתערב. "הצופים בבית לא יכולים להבין אף אחד מכם אם אתם קוטעים כל הזמן זה את זה", אמרה.

"הרעיון של דונלד טראמפ בתור המפקד העליון של הצבא מפחיד אותי עד מוות", אמר סגנה של קלינטון בתחילת הדיון. "לפני 65 שנה, אישה אמיצה מאוד עשתה היסטוריה כשמחתה על ההפרדה בבתי ספר. היום אני עובד בשביל מישהי כזו - הילרי קלינטון. יש לה תשוקה, היא ממוקדת בלשרת אחרים, וזה בניגוד חד לדונלד טראמפ, שבנה את הקריירה שלו על גבם של אחרים".

קיין האשים את טראמפ ואת סגנו שטענו שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא מנהיג טוב יותר מאשר עמיתו האמריקני ברק אובמה. "המושל פנס אמר את הטענה המוזרה הזו, שפוטין מנהיג טוב יותר מהנשיא אובמה. ולדימיר פוטין הפיל את הכלכלה שלו לרצפה. אם אינך מבחין בין דיקטטורה לבין מנהיגות אז אתה צריך לחזור לשיעור אזרחות של כיתה ה'. זה פוגע בי", תקף קיין את יריבו לעימות.

"כשקלינטון הייתה מזכירת המדינה, אוסמה בן לאדן היה בחיים. רוסיה הרחיבה את מאגר הנשק שלה", המשיך קיין במתקפתו. "תחת הנהגתה של קלינטון, היא החיתה את המרדף אחר בן לאדן. היא עבדה על הסכם עם הרוסים לצמצם את מאגר הנשק הכימי שלהם. היא ניהלה משא ומתן קשוח עם מדינות ברחבי העולם לחסל את תוכנית הנשק הגרעיני האיראני בלי לירות ירייה אחת. בלי לירות ירייה אחת, ומקום 175 אלף חיילים אמריקנים שמוצבים מעבר לים, יש לנו כעת 15 אלף".

פנס השיב לו: "דאע"ש השתלט על עיראק. הם (קלינטון ואנשיה) נכשלו במשא ומתן (עם איראן)". קיין: "זה לא מדויק". "אני רוצה לתקן", אמר קיין. "הנשיא (ג'ורג') בוש הבן אמר שנעזוב את עיראק בסוף 2011. עיראק לא רצתה שכוחותינו יישארו. אם מדינה שבה משרתים כוחותינו לא רוצה שהם יישארו, אנחנו לא הולכים להישאר בה". פנס השיב לו: "זה היה כישלון של מזכירת המדינה".

"טראמפ אוהב רודנים"

קיין אמר בעימות הסגנים ש"דונלד טראמפ אין לו תוכנית. הוא אמר 'יש לי תוכנית סודית' ואז אמר 'אני יודע יותר מכל הגנרלים לגבי דאעש' ולבסוף אמר 'אני הולך לפטר את כל הגנרלים'. אין לו תוכנית. הוא מדבר על הצבא בצורה מלוכלכת: ג'ון מקיין אינו גיבור, צריך לפטר את הגנרלים, אני יודע יותר טוב מהם'. הוא רוצה לשים סוף לבריתות. אומר שברית נאט"ו מיושנת. הוא אוהב רודנים. יש לו הר ראשמור פרטי (ההר בו חצובים דמויות הנשיאים הגדולים של ארה"ב, ד.ה) של ולדימיר פוטין, קים ג'ונג און וסדאם חוסיין. דונלד טראמפ מאמין שהעולם יהיה בטוח יותר אם ליותר מדינות יהיה נשק גרעיני. הוא אמר שסעודיה צריכה להשיג נשק כזה, יפן צריכה להשיג נשק כזה, שצפון קוריאה תשיג נשק כזה".

בכך סתר קיין את עצמו מול המאבק של טראמפ נגד הנשק הגרעיני האיראני והצהרתו כי מדובר היה בטעות גדולה של הממשל של אובמה.

"יש סיבה שאנשים מפקפקים באמון של קלינטון"

"דונלד טראמפ תמיד שם רק את עצמו ראשון", הכריז קיין, והזכיר שעם פתיחת הקמפיין שלו בשנה שעברה קרא המועמד הרפובליקני לנשיאות למכסיקנים "פושעים". פנס מצדו השיב ש"קיין וקלינטון יודעים די הרבה על קמפיין המונע מעלבונות" ואז האשים את קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר, בשיבוש מדיניות החוץ של ארה"ב, ובכך שחלקים אזורים גדולים במזרח התיכון "פשוט יצאו מכלל שליטה".

"החלשנו את מקומה של אמריקה בעולם", הוסיף פנס. "הקמפיין של הילרי קלינטון וטים קיין היה מפולת שלגים של העלבות. יש סיבה לכך שאנשים מפקפקים באמון של קלינטון. היא קיבלה תרומות לעמותה שלה ממדינות זרות ומממשלות זרות בזמן שהיא הייתה מזכירת המדינה".

קיין הכעיס במיוחד את יריבו פנס כאשר התייחס לדבריו שאמר הנשיא הרפובליקני לשעבר דונלד רייגן כי "אדם משוגע לגמרי עם נשק גרעיני יכול להביא לקטסטרופה. ואני חושבת שזה עמיתו למרוץ של המושל פנס". אך המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא ירה מיד בחזרה: "זה היה נמוך אפילו בשבילך ובשביל הילרי קלינטון - וזה מאוד, מאוד נמוך".

טראמפ והחזרי המס

אחת הסוגיות הבוערות בדיון, באופן לא מפתיע, היא סוגיית תשלומי המס של טראמפ שתפסה בימים האחרונים כותרות, לאחר שדווח כי ייתכן כי הוא הצליח להתחמק מתשלום מסים במשך 18 שנה. "טראמפ הוא איש עסקים, הוא בנה עסק, הוא עמד בפני זמנים קשים לפני 20 שנה", אמר פנס שנקטע בידי קיין שהצהיר: "טראמפ התחיל את הקמפיין בהבטחה לשחרר את החזרי המס שלו והוא שבר את הבטחתו".

"המושל פנס היה צריך להגיש את החזרי המס שלו לדונלד טראמפ כדי להראות שהוא ראוי להיות סגן נשיא", הוסיף קיין. "דונלד טראמפ צריך לפרסם את דו"חות המס שלו כדי להראות שהוא ראוי להיות נשיא".

בשל הדומיננטיות הרבה של שני המועמדים לנשיאות, העימות הלילה פחות דרמטי מהעימות הסוער בין קלינטון לטראמפ בשבוע שעבר – אך עדיין בעל חשיבות מכרעת במרוץ.

באופן משעשע פורסמה כתבה על העימות באתר הרשמי של המפלגה הרפובליקנית שהכריזה על נצחונו של פנס יותר משעה לפני תחילת האירוע. "יש קונצנזוס - הוא היה המנצח הברור של העימות" נכתב באתר. "מייק פנס עשה את המרב בהזדמנות הזו כדי לדון בבחירתה של קלינטון לסגן - טים קיין".

בהמשך "נותחו" באתר המפלגה הרפובליקנית רגעיו הגדולים של פנס בעימות, במיוחד כאשר "דיבר" על הכלכלה ו"הדגיש" את הסקנדלים שסובבים סביב קלינטון. העמוד המדובר באתר המפלגה הוסר לאחר זמן קצר וככל הנראה מדובר בתקלת עריכה משעשעת.

CNN: פנס ניצח בעימות הסגנים

מסקר שערכה רשת הטלוויזיה האמריקנית CNN עלה כי פנס הרפובליקני ניצח את קיין בעימות הסגנים. על פי הסקר, 48 אחוזים מהנשאלים סברו שפנס ניצח, לעומת 42 אחוזים שטענו שדווקא המועמד הדמוקרטי קיין ניצח בעימות.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב בטוויטר לעימות שנערך הלילה בין סגני הנשיא המיועדים מייק פנס הרפובליקני וטים קיין הדמוקרטי. "מייק ניצח בגדול", כתב טראמפ והוסיף: "על כולנו להיות גאים בו".

גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון הגיבה והתייחסה לדבריו של פנס בעימות. "נראה שהוא שכח הרבה דברים שטראמפ אומר במהלך הקמפיין", כתבה המועמדת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר