קומנדו שלדג

יחידת העילית של חיל האוויר נחשפת. צפו

אף אחד מתשעת(!) הרוגי יחידת הקומנדו הסודית, ב-40 שנותיה, לא מצא את מותו בפעילות לחימתית - הישג מבצעי נדיר. לאחרונה היא הציגה מעט מיכולותיה. צפו (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
פשיטה על בסיס "אויב" (צילום" דובר צה"ל)

'שלדג', יחידת הקומנדו המיוחדת חיל האוויר הישראלי, נחשפת לראשונה מאז הוקמה לפני כ-40 שנה, עם ההחלטה שנפלה בצה"ל לגלות מעט מאופן פעילותה של יחידת העילית, בבסיס פלמחים הסמוך לראשון לציון.

לאחרונה ערכו לוחמי היחידה סוג של תצוגת תכלית בפני כלי התקשורת, כשתרגלו פשיטה על מתקן צבאי אסטרטגי מהזן המשמש את חיזבאללה, בעומק שטח האויב, באמצעות מסוק ינשוף שהוריד לוחמים בחבל "פאסט רופ". קודם לכן עקב צוות תצפית קטן אחרי הקומפלקס ה"חיזבאללאי" כמה ימים, אסף עליו מודיעין ומיפה אותו. ברגע האמת ירה נשק הצלפים לעבר מאבטחי המתחם המסוכן. כשמאבטחי מתקן האויב המדומה נהרגו, פשטו צוותים על המתחם מנקודה פחות מאויימת, באמצעות מסוק.

כחלק מהתרגול, לאחר שהכוח שפשט מהמסוק פרץ לתוך המתקן וסרק באש את חלליו, הגיע הכוח העיקרי עם האמצעים היעודיים, על גבי רכבי שטח, איתם הונחתו מספר ק"מ מהמקום. הכוח העיקרי השלים את המשימה - במהלכה "נפצע" בהיתקלות אחד הלוחמים, טופל וחולץ בשטח - תוך פחות מעשר דקות מיריית הצלף הראשונה ועד ללקיחת הנכסים החשובים מהקומפלקס. התרגולת בניתוק מגע מהיר וטיסה חזרה לשטח ישראל.

הלוחמים מוצנחים לבסיס (צילום: דובר צה"ל)

בהצגה המרתקת הוצגו יכולות הפריצה המהירה, תוך שבי של גורמי האויב שפעלו במקום ונטילת נכסים מודיעיניים מהמתקן האסטרטגי. יצויין, כי במהלך מלחמת לבנון השנייה נערכה פשיטה דומה על ידי שלדג במעוז של חיזבאללה בעיירה בעל בק.

קצינים לשעבר בשלדג שנטלו חלק בסקירה וב"הצגה", הודו בפליאה על חריגות המפגש עם התקשורת, שמתכונתו נחשבת לחסרת תקדים.

רובה צלפים מיוחד, אמצעי הסוואה מיוחדים, אקדחי גלוק, אמצעי מעמעם רעש ומסתיר רשף המותקן על קנה נשקי ה-M16 המקוצרים, מטעני חבלה קטנים לפריצה "נקייה" במשקל של עד 400 גרם של חומר נפץ פלסטי, כלב תקיפה מיחידת עוקץ שהוא ומפעילו "חיים" בשלדג במשך רוב שירותם, שכפ"צים קרמיים קטנים שמאפשרים ניוד מהיר של הלוחמים ומדי לחימה יחודיים למשימות בתנאי מזג אוויר קיצוניים ובאזורים רחוקים - הם רק חלק מהארסנל והציוד שבו השתמשו הלוחמים במהלך התרגולת.

אחד הלוחמים, איש מילואים בשנות ה-20 המאוחרות לחייו, ואיש הייטק תל-אביבי בשגרה, הסביר כי "כוח הפשיטה כולל פושטים ופורצים, כאשר מפורץ בשלדג נדרשות שלוש יכולות מרכזיות: הבנת המרחב שבו הוא פועל, ירי מדויק ויעיל, ואורגניות לצד תקשורת טובה עם חבריו לצוות".

יצויין, כי חלק הארי של שלדג מבוסס על לוחמי מילואים, שכל אחד מהם מבצע לכל הפחות כ-50 ימי מילואים בשנה, עד גיל 34. לאחר מכן אנשי המילואים ביחידה עוברים לתפקידי מעטפת שאינם בליבת הביצוע המבצעי.

קצין בכיר ביחידה הדגיש באזני הכתבים הצבאיים, כי "התרגולים מכינים את התשתית למבצע ולמלחמה הבאים. זהו למעשה מנוע הצמיחה של היחידה, יש מבצעים שיצאנו אליהם בהתרעה קצרה, של ימים, ואנו משלבים בהם טכנולוגיה, מודיעין ויכולת מבצעית. עלינו לסיים מבצע שכזה מבלי שיידעו לאחר מכן, לא רק שצה"ל היה, אלא שאף אחד לא היה. הייעוד שלנו הוא לפעול במסגרת חיל האוויר במבצעים בעומק שטח האויב, מהגדר והלאה, במימד הקרקעי".

הנתון הבא מדהים במיוחד: ב-40 שנות פעילותה נשל 'שלדג' ספרו ביחידה תשעה חללים בלבד, כשאף אחד מהם לא מצא את מותו בפעילות מבצעית. שלדג ביצעה מאות מבצעי סיכול התחמשות חיזבאללה וחמאס בשנים האחרונות, ולוחמיה פעלו בעומק שטח רצועת עזה ב"צוק איתן" נגד יעדי חמאס ב-108 תקיפות.

בלבנון השנייה רשמה היחידה 150 תקיפות ומבצעים שונים, בהם מבצעי גירוי והשמדה, כאשר במבצע בבעל בק חוסלו 19 פעילי חיזבאללה. במלחמת המפרץ הראשונה היחידה הייתה כבר "באוויר", בדרכה למערב עיראק, משם שוגרו הסקאדים לעבר ישראל, אך המבצע בוטל בסופו של דבר. בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים היו אלה לוחמי שלדג שביצעו את הסיכולים הממוקדים הראשונים שבוצעו מהקרקע ביהודה ושומרון וברצועת עזה, לעיתים מטווח אפס, לאור היום.

מבין מפקדיה של שלדג בעבר, ניתן למנות הרמטכ"ל הקודם רא"ל במיל' בני גנץ, אלוף פיקוד מרכז רוני נומה, נספח צה"ל בארה"ב אלוף מיקי אדלשטיין והאלופים במיל. טל רוסו ודורון אלמוג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר